«پرده آهنین» اروپا پناهجویان را به کام مرگ می‌کشاند

کشورهای اروپایی با ایجاد حصار در مرزهای خود، مرگ پناهجویان را رقم می‌زنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، 70 سال پس از اینکه «وینستون چرچیل» -نخست‌وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم- با ایراد یک سخنرانی در خصوص ایجاد یک «پرده آهنین» در سراسر اروپا به این قاره هشدار داد؛ سیاست‌های اشتباه در ارتباط با پناهجویان و کشیدن سیم خاردار در مرزهای اروپایی بار دیگر این قاره را با خطر ایجاد «پرده‌ای آهنین» مواجه می‌کند.

نظیر سیاست‌های اشتباه در برخورد با پناهجویان را در شهرهای اسپانیایی «ملیلیه» و «سئوتا» و در شمال یونان می‌توان دید. هفته اخیر پلیس مقدونیه با گاز اشک آور به خانواده‌های پناهجویان حمله کرد.

پرده‌ آهنین در گذشته مردم را محبوس می‌کرد در حالیکه پرده آهنین جدید مردم را بیرون نگه می‌دارد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از 235 کیلومتر حصار را در مرزهای خارجی این قاره ساخته‌اند. یعنی مرزهای بین مجارستان و صربستان، یونان و ترکیه، بلغارستان و ترکیه. در هفته اخیر مرز بین اتریش و اسلوونی نیز حصارکشی شد.

همسایگانی مانند ترکیه تبدیل به نگهبانان مرزی اروپا شده‌اند و مانع ورود مهاجران و پناهجویان به این قاره می‌شوند. حتی در برخی موارد به آنها شلیک می‌کنند.

با بسته شدن مرزهای اروپا بیش از یک میلیون پناهجو و مهاجر  که در سال 2015 از مسیر دریا به سوی این قاره راهی شدند، خود را در معرض خطر مرگ قرار دادند. 3770 نفر سال 2015 هنگام عبور از دریای مدیترانه کشته شدند. در سال جاری نیز تاکنون 410 نفر ناپدید شده‌اند. آنها قربانی مستقیم «پرده آهنین» جدید « قلعه اروپا» هستند. برخلاف اروپا، فقط 138 نفر هنگام عبور از دیوار برلین که 28 سال این شهر را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرد، کشته شدند. 

حتی شرایط برای مهاجرانی که زنده به اروپا می‌رسند نیز چندان خوب نیست. آنها مجبورند روزهای زیادی را پیاده روی کنند، شب‌ها را در مکان های سرد بسر می‌برند و در نهایت باید کشوری را که سیستم پناهندگی مناسبی دارد را بیابند.

در واقع تا زمانی که خشونت و جنگ در جریان است، مردم به اروپا می‌آیند و «پرده آهنین» جدید اروپا کاربردی نیست. بستن مرزها راه حلی کوتاه مدت و جاهلانه است. اروپا در خصوص پذیرفتن پناهجویان حق انتخابی ندارد. انتخاب بین هرج و مرج و قانون است. «آنگلا مرکل،» صدر اعظم آلمان در هفته جاری اعلام کرد: «این وظیفه لعنتی ما است.» چرچیل نیز در زمان حیاتش گفت: «با ندیده گرفتن آنها، سختی‌ها و خطرات ما پایان نمی‌یابد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار