بلومبرگ: سرمایه‌گذاران آمریکایی در بهره‌مندی از بازار پرسود ایران از اروپا عقب ماندند

بلومبرگ در گزارشی نوشت آمریکایی‌ها برای مشارکت در پروژه‌های مالی ایران از رقیبان اروپایی خود جا ماندند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم "بنیامین بِین" نوشت: کمیسیون بورس و اوراق بهادار "گِری‌لاک کپیتال منجمنت" آمریکا اخیرا در گزارش اخیر خود آورده است سرمایه‌گذاران آمریکایی در معرض حذف شدن کامل از مبادلات مالی و تجاری ایران هستند. درحالیکه سرمایه‌گذاران اروپایی به سرعت قراردادهای متنوعی در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی با ایران امضا می‌کنند، این آمریکایی‌ها هستند که از قافله دور مانده‌اند.

"هانس هومز،" مدیر اجرایی "گِری‌لاک" در این باره گفت: اروپایی‌ها از فرصت لغو تحریم‌های ایران به خوبی استفاده کردند؛ اما آمریکا که تحریم‌کننده اصلی بود، هیچ بهره‌ای از آن نبرد. وی که همراه با هیاتی ماه ژوئن (خرداد) به ایران سفر کرده بود در ادامه گفت: مهم نیست آمریکا چه تصمیمی در ارتباط با ایران در پیش بگیرد، مهم این است که اروپایی‌ها در این مسیر قدم گذاشته‌اند و به رونق اقتصاد ایران کمک خواهند کرد.

سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های چند ملیتی برای حضوری فعال در بازار داخلی ایران صف کشیده‌اند. تا پیش از امضای توافق هسته‌ای، تبادل پول میان ایران و شرکت‌های خارجی ممنوع بود؛ اما با رفع این محدودیت پیش‌بینی می‎شود اقتصاد 370 میلیارد دلاری ایران در سال جدید میلادی تا 5.8 درصد رشد یابد. شرکت خودروسازی دایملر آلمان و هواپیماسازی ایرباس فرانسه، پیش از آنکه رقبای آمریکایی فرصت کنند درباره رفع محدودیت‌های قانونی به مقامات دولتی این کشور فشار وارد کنند، جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کردند. 

هومز در ادامه افزود: بزرگترین و بهترین حوزه سرمایه‌گذاری در ایران بخش انرژی این کشور است. ارزش پروژه‌های این حوزه در 5 تا 10 سال آینده، چندین میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. کشورهای اروپایی حتی کار تاسیس شعب بانک‌های خود را نیز در ایران آغاز کرده‌اند؛ حال آنکه ورود سرمایه‌گذاران آمریکایی به ایران دست‌کم 2 تا 3 سال زمان می‌برد. به این ترتیب آمریکا خیلی زود قافله رقابت را به اروپا واگذار می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار