رویترز: ایران برای نفت خود تخفیف زیاد قائل نمی‌شود/ایرانی‌ها به دنبال مقاصد نفتی قدیمی هستند!

ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی بار دیگر فرصت داد و ستد نفت با کشورهای آسیایی و اروپایی را به دست آورد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: ایران از سال 2012 و به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، از فروش نفت خام خود به کشورهای اروپایی بازمانده بود. با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ژانویه 2016، این کشور بار دیگر فرصت داد و ستد نفت با کشورهای آسیایی و اروپایی را به دست آورد.

به گفته مقامات ایران، از زمان لغو تحریم‌ها تاکنون ایران بیش از 4 میلیون بشکه از نفت خود را به توتال فرانسه، سپسای اسپانیا و لیتاسکو روسیه فروخته است. این در حالی است که شرکت‌های هلندی، ایتالیایی، و یونانی نیز درصدد ازسرگیری تجارت نفتی خود با تهران هستند. انتظار می‌رود فروش نفت ایران به اروپا از اواسط ماه مارس (فروردین 95) افزایش پیدا کند؛ البته روند افزایش آن به دلیل موانع حقوقی آهسته بوده است.

وضعیت لجستیکی و تقویت کانال‌های بانکی تا حد زیادی موانع را برطرف کرده است. بااین‌حال بسیاری از خریداران قبلی پس از لغو تحریم‌ها همچنان تمایلی به خرید نفت ایران ندارند. به عقیده آن‌ها تهران درباره بهای پیشنهادی نفت انعطاف‌پذیر نیست؛ این در حالی است که عربستان و روسیه درصدد به دست آوردن بازارهای اروپایی برای فروش نفت خود هستند.

یک مدیر ارشد تجارت نفت به رویترز گفت:" ایران با شرایط انعطاف‌پذیر نیست. آن‌ها همچنان به دنبال مقاصد نفتی قدیمی هستند. این روش تا یک دهه پیش قابل‌قبول به نظر می‌رسید ولی جهان به شکل یک دهه قبل باقی نمانده است."

ایران همانند عربستان بهای رسمی برای نفت خود تعیین می‌کند برای نفت خود تخفیف زیاد قائل نمی‌شود؛ روشی که عراق سال گذشته از آن فاصله گرفت و عنوان سریع‌ترین صادرکننده نفت جهان را از آن خود کرد.

"محسن قمصری" مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران چند روز پیش به رویترز گفت به‌احتمال زیاد فروش نفت ایران به اروپا از ماه مارس افزایش می‌یابد. ایران در نظر ندارد به خریداران نفت تخفیف زیاد بدهد و ترجیح می‌دهد بهای محموله‌های نفتی خود را به قیمت نفت برنت دریای شمال بفروشد.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد فروش نفت در کشورهای آسیایی مانند چین، هند و کره جنوبی افزایش دهد. به‌این‌ترتیب در ماه مارس شاهد بالا رفتن حجم صادرات نفت ایران خواهیم بود. این روند به وضع لجستیکی و کانال‌های بانکی بستگی دارد.

تهران اعلام کرده صادرات نفت خود را بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها به میزان 500 هزار بشکه در روز و ظرف یک سال بعد روزانه 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد داد و درنهایت به سطوح تولید قبل از تحریم‌ها که حدود روزانه چهار میلیون بشکه در سال 2010 – 2011 بود خواهد رسید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار