مشهد؛

آغاز طرح ملی نوروزگاه درخراسان رضوی

طرح ملی نوروزگاه در خراسان رضوی با هدف پاسداری از آئین ها و حراست از سنت های زیبای نوروزی و حفظ و انتقال آنان به نسل های آینده با برگزاری نشست علمی – پژوهشی جشن ملی نوروز درسالن همیش های موزه بزرگ خراسان به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ در آئین افتتاحیه این طرح ملی که با سخنرانی اساتید و پژوهشگران حوزه نوروز برگزار شد بر حراست وپاسداری از آیئن های نوروزی به عنوان میراث ناملموس در تمامی دوره ها تاکید شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به نوروز و جایگاه این جشن جهانی در بین مردم دنیا گفت: نوروز تنها متعلق به ایرانیان نیست بلکه در حال حاضر حداقل 10 کشور جهان و در مجموع 300 میلیون نفر در سراسردنیا این جشن را برگزار می کنند.

حسین زارع صفت با بیان اینکه نوروز باستانی پژواکی از آیئن ها و سنت های اصیل ایرانی و اسلامی است گفت: خوشبختانه این آئین های زیبا و دلنشین با معنویات و اعتقادات دینی مردم نیز پیوند خورده است.

وی با بیان اینکه نوروز در نگهداری قافله غنی تمدنی ما نقش بسیار مهمی را داشته است افزود: امروز بیش از هر دوره و زمان دیگری نیازمند حراست و پاسداری از میراث ناملموس و آئین های ماندگار مانند نوروز هستیم چراکه یک بنای تاریخی و میراث ملموس قابل مرمت و نگهداری است اما میراث ناملموس به هر دلیلی ممکن است فراموش شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطر نشان کرد:خوشبختانه در حال حاضر حرکت بسیار مناسب و ارزشمندی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان طرح ملی و جشن ملی نوروزگاه آغاز شده که این طرح ملی می تواند به حفظ و حراست از آئین های نوروزی کمک کند.

در این همایش علمی – پژوهشی همچنین دکتر رضا شعبانی چهره ماندگار تاریخ و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران در سخنانی با اشاره به جایگاه نوروز و نیزآئین های نوروزی در بین ایرانیان از نوروز به عنوان یک جشن زیبا و ماندگار یاد کرد.

وی گفت: ایرانیان همواره در طول تاریخ مردمی بودند که از غنای فرهنگی و تاریخی بالایی برخودار هستند و همواره نام آن ها به نیکی برده می شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: آئین ها و سنت های زیبای ایرانی مانند نوروز نشان هنده اهمیت ایرانیان به سنت های زیبا و رسومی است که حاوی پیام صلح و دوستی و مودت است.

دکتر رضا شعبانی خاطر نشان کرد: این آئین ها باید به شکل مطلوب حفظ و به نسل های آینده به خوبی منتقل شود.

این استاد دانشگاه هم چنین به جایگاه خراسان در پهنه تاریخی ایران اشاره کرد و افزود: خراسان دارای یک جایگاه عمیق در فرهنگ ایران است و از پیشینه ای بسیار غنی برخوردار می باشد.

مسئول ستاد برگزاری طرح ملی نوروزگاه در خراسان رضوی هم در این همایش علمی – پژوهشی گفت: تقریبا می توان ادعا کرد که به اندازه آثار ملموس در کشور آثار فرهنگی ناملموس نیز داریم که ضرورت دارد این آثار بر اساس یک برنامه ریزی مدون و مناسب حفظ و نگهداری شود.

ابوالفضل مکرمی فر گفت: آئین ها و سنت ها و آثار ناملموس آثاری هستند که سینه به سینه نقل شده و بازگو کننده روش های و رفتارهای مردم در هردوره است که البته ممکن است با مرگ یک فرد این آئین ها نیزبه فراموشی سپرده شود لذا بایستی از این آئین ها به عنوان میراث ناملموس به شکل مناسبی پاسداری کرد.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری طرح هایی مانند نوروزگاه جلوگیری از گسست بین نسل ها و ایجاد پیوند بین نسل های گذشته، حال و آینده است.

مسئول ستاد برگزاری طرح ملی نوروزگاه در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: آئین های زیبا و سنت های ماندگارمربوط به نوروز بایستی در قالب طرح ملی نوروزگاه حفظ و حراست شوند.

یادآور می شود در این همایش هم چنین تعدادی دیگر از پژوهشگران و اساتید دانشگاه به ایراد سخنرانی و بیان مقالات خود پرداختند.

هم چنین در حاشیه این همایش علمی – پژوهشی مراسم نوروز خوانی توسط استاد طاحونی برگزار شد که مورد استقبال حاضران در این همایش قرار گرفت.

طرح ملی نوروزگاه همزمان با 12 استان دیگر از 24 الی 28 اسفندماه در استان خراسان رضوی نیز برگزار و شهرهای مشهد ونیشابور میزبان برگزاری این طرح ملی هستند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نوروزگاه ، جشن ، ملی ، همایش ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار