ادعای مقام آمریکایی: مانع فعالیت بانک‌های خارجی در ایران نمی‌شویم/ معامله با سپاه ممنوع!

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در امارات مدعی شد این کشور، حضور بانک‌ها و شرکت‌های خارجی را در ایران بلامانع می‌داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «کریس بکمایر،» معاون امور هماهنگی وزارت خارجه آمریکا در سیاست تحریم‌ها امروز (چهار شنبه) در مصاحبه‌ای در دبی مدعی شد دولت آمریکا بر سر راه بانک‌های خارجی برای حضور در ایران مانع‌تراشی نمی‌کند.


وی در این خصوص مدعی شد: «مقامات آمریکایی در حال ملاقات با مدیران اقتصادی در سراسر جهان هستند تا به آن‌ها اطمینان دهند واشینگتن به توافق هسته‌ای متعهد است. ما کوشیده‌ایم این موضوع را به طور کامل شفاف‌سازی کنیم.»


او که در دبی در حال مذاکره با مدیران اقتصادی کشور‌های مختلف است تا نظرات دولت آمریکا را درباره چگونگی تعامل اقتصادی با ایران تبیین کند، افزود:

 
«در حالی که بانک‌های آمریکایی هنوز برای تعامل با ایران  به دلیل بخش‌های باقیمانده تحریم‌های اقتصادی منع قانونی دارند و نمی‌توانند معامله‌ای دلاری با ایران انجام دهند، واشینگتن بانک‌های خارجی را به دلیل داد و ستد با ایران از طریق سایر ارز‌ها جریمه نمی‌کند. البته بانک‌های خارجی باید کمال دقت را بکار بندند تا اطمینان حاصل شود آن‌ها با نهادهای تحت تحریم، نظیر شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران تعامل ندارند.»


در ادامه مطلب رویترز آمده‌است: به نظر نمی‌رسد اظهارات «بکمایر» بتواند برای بانکداران اروپایی، خاورمیانه و سایر کشورها اطمینان‌بخش باشد؛ زیرا آن‌ها معتقدند تحریم‌های باقیمانده آمریکا به اندازه‌ای پیچیده و احتمال ارتکاب اشتباه در اجتناب از تعامل با نهاد‌های تحت تحریم به اندازه‌ای بالاست که آن‌ها هنوز جرأت و جسارت تعامل با ایران را ندارند.یک بانکدار خارجیِ حاضر در دبی که مایل به فاش شدن نامش نبود در این خصوص گفت: «دولت آمریکا می‌تواند به آسانی درباره این موضوع صحبت کند؛ ولی واقعیت این است که هنوز کسب و کار در ایران در قالب یک بانک بین‌المللی خطرناک است. بانک‌های بین‌المللی بزرگ به دلیل میراث جریمه‌های نقدی و توافق‌هایشان با دولت آمریکا، برایحضور در ایران اشتهای اندکی دارند و برای تغییر این دیدگاه، مسائل بسیاری باید دستخوش تغییر شود.»


پس از حصول توافق هسته‌ای، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی که اقتصاد ایران را هدف گرفته بود در ژانویه سال جاری میلادی (2 ماه پیش) لغو شد؛ ولی واشینگتن برخی از تحریم‌های خود را به دلیل آنچه آزمایش‌های موشکی غیر‌قانونی ایران و حمایت تهران از تروریسم می‌خواند همچنان حفظ کرد. همین امر، بسیاری از بانک‌های بین‌المللی را از تعامل با ایران بازداشته است. آن‌ها نگرانند در دام تحریم‌های باقیمانده آمریکا اسیر شوند و همین امر، دولت ایران را عصبانی کرده است. مقامات تهران می‌گویند هنوز امتیازات اقتصادی را که پس از لغو تحریم‌ها به آن‌ها وعده داده شده‌بود، به دست نیاورده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار