واشینگتن پست: تروریسم در بلژیک و انفجارهای بروکسل، ریشه‌هایی سعودی دارند/ عربستان، حامی اصلی تروریسم

به نوشته واشینگتن پست، ریشه‌های انفجارهای تروریستی بروکسل را باید در عربستان سعودی جستجو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در گزارشی نوشت: ریشه‌های تروریسم و افراطگرایی در بلژیک، عمیق و پیچیده‌است. در پی حملات روز سه‌شنبه در بروکسل، مأموران اطلاعاتی در حال ارزیابی ابعاد وسیع این طرح تروریستی هستند. در آن حوادث، فرودگاه و ایستگاه متروی بروکسل با چندین انفجار شدید لرزید که مرگ دست‌کم 31 نفر و زخمی شدن دست‌کم 270 نفر را به همراه داشت.

انتقادات زیادی در خصوص اشتباهات امنیتی بلژیک و ناکارآمدی‌های آژانس‌های پلیس چندزبانه این کشور مطرح شده‌است. همچنین معضل افراطگرایی در بلژیک به کانون توجه تحلیلگران تبدیل شده‌است. بلژیک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از بیشترین جمعیتِ عضو در گروه‌های افراطگرا در سوریه برخوردار است. به نظر می‌رسد یک محله مسلمان‌نشین در بروکسل، قلب طراحی انفجارهای تروریستی -- از جمله حملات تروریستی نوامبر سال گذشته پاریس -- باشد.

در ادامه این گزارش آمده‌است: تا کنون نکات زیادی درخصوص پیچیدگی شبکه‌های تروریستی بلژیک و عوامل اجتماعی -- تبعیض و رانده‌شدن از جامعه -- که برخی جوانان بلژیکی را به گروه‌های تروریستی نظیر داعش جذب کرده، آشکار شده‌است. اما در این میان باید به موضوعی تاریخی نیز توجه کرد.

تحلیلگران در این خصوص به شاخه‌ای محافظه‌کارانه از اسلام اشاره می‌کنند که در بلژیک رواج یافته و عربستان سعودی نماینده آن است. این، نتیجه مستقیم اجرای یک سیاست خاص است. در سال 1978، «مسجد اعظم بروکسل» با حمایت عربستان درهای خود را بر روی علاقه‌مندان گشود. ساختمان زیبا و زمین این مسجد، 10 سال پیش از آن از سوی پادشاه وقت بلژیک به همتای سعودی‌اش هدیه داده شده‌بود.

این مسجد به کانون فعالیت‌های اسلامی بلژیک تبدیل شد. وبسایت افشاگر «ویکی‌لیکس» پرونده‌ای دیپلماتیک آمریکایی متعلق به سال 2007 را منتشر کرد که در آن از چگونگی عرضه قرآن به وسیله سفارت عربستان به مساجد بلژیک و تأمین هزینه‌های مراکز اسلامی این کشور پرده برداشته شده‌بود. عربستان سعودی همچنین هزینه آموزش امامان مساجد را به منظور سخنرانی برای مسلمانان رو به افزایش کشورهای اروپایی -- از جمله بلژیک -- می‌پرداخت.

ناظران می‌گویند دیدگاه‌های سلفی-‌وهابی روحانیون مورد حمایت عربستان که در مساجد بلژیک به وضوح تبلور داشت، با دیدگاه‌های سنتی جمعیت عمدتاً کارگر مهاجران مراکشی و ترک در تضاد بود؛ افرادی که نخستین بار در دهه‌های 60 و 70 قرن گذشته به بلژیک وارد شدند.

سال گذشته «جورج دالمین،» یک سیاستمدار بلژیکی در این خصوص به روزنامه ایندیپندنت گفت: «جامعه مراکشی بلژیک اهل مناطق کوهستانی و دارای دره‌های متعدد هستند و -- (بر خلاف سعودی‌ها) -- اهل بیابان نیستند. آن‌ها از طریقت «مالکی» اسلام تبعیت می‌کنند و در مقایسه با افراد معتقد به اسلام رایج در مناطقی چون عربستان و اردن، از سطح تحمل بالاتری برخوردارند. ... اما بسیاری از آنها در "مسجد اعظم" دوباره تحت تعلیم روحانیان حامی عربستان قرار گرفتند. برخی از مراکشی‌ها حتی برای آموزش در مدینه -- شهری در عربستان -- بورس‌های تحصیلی دریافت کردند.»

گمان می‌رود بسیاری از بلژیکی‌هایی که برای جنگ به سوریه و عراق رفته‌اند، اصالتی مراکشی داشته‌باشند.

در ادامه گزارش واشینگتن پست آمده‌است: یک افشاگری دیگر ویکی‌لیکس -- این بار از اسناد طبقه‌بندی شده عربستان سعودی -- نشان می‌دهد دولت بلژیک در آوریل 2012 مخفیانه مقامات سعودی را واداشت «خالد العبری» -- مدیر ارشد مسجد اعظم -- را برکنار کنند. گفته می‌شود وی که کارمند سفارت عربستان نیز بود، به بسط و گسترش دیدگاه‌هایی افراطی کمک می‌کرد که تروریست‌های داعش نیز برای توجیه اقداماتشان به آنها متوسل می‌شوند.

به گفته «مایکل پریوت،» مدیر شبکه اروپای ضد نژاد‌پرستی -- مستقر در بروکسل، هم‌اکنون 95 درصد از واحدهای درسی که در بروکسل و در خصوص اسلام برای مسلمانان عرضه می‌شود، به وسیله روحانیون جوانی مدیریت می‌شود که در عربستان سعودی آموزش دیده‌اند. او می‌گوید: «در جوامع مسلمانان، تقاضای زیادی برای دانستن درباره مذهبشان وجود دارد؛ اما بیشترین حجم این تقاضا به وسیله گونه‌ای به شدت محافظه‌کار و سلفی از اسلام مرتفع می‌شود که عربستان سعودی حامی آن است. سایر کشورهای مسلمان نتوانسته‌اند بورس‌یهایی تا این اندازه گسترده را در اختیار دانشجویان قرار دهند.»

در پایان این گزارش آمده‌است: به گفته «زیگمار گابریل،» یک سیاستمدار مشهور آلمانی، عربستان سعودی در سراسر جهان هزینه مساجد وهابی را تأمین می‌کند. بسیاری از تروریست‌ها از این جوامع خطرناک وارد آلمان می‌شوند. آژانس اصلی اطلاعات آلمان نیز چندی پیش از عربستان به دلیل ایفای نقش در بیثبات کردن خاورمیانه و سایر مناطق جهان به شدت انتقاد کرده‌بود. در ابتدای همین ماه هلند به منع فروش اسلحه به عربستان رأی داد؛ اقدامی که هم نمادی از سرخوردگی اروپایی‌ها از عربستان و هم نمادی از عصبانیت آن‌ها از تداوم اقدامات نظامی و خشونتآمیز این رژیم در کشور همسایه -- یمن -- محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
لعن الله علی آل سعود. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
این اروپاییان درتیررس خط مقدم داعش هستندتا زمانیکه حرص ولع پول داشته باشند این حملات ادامه دارد .زمانی خواهد رسید که پشت سر ایران پابه پای هم باداعش وحامی آنها عربستان خواهند جنگید نمونه آنها عراق بود که جهانیان پی به مظلومیت ایران بردند ودیدیم که چگونه این چرک سرطانی نابودشد .تاریخ درحال تکرارشدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
والله هرکسی روابط بین الملل وپیچیده نظامهای سرمایه داری سر درنکند شاید. مثلأ از هدیه زمین مرکز اسلامی بلژیک توسط پادشاه آن کشور به پادشاه عربستان بشنود دچار سر گیجه منجر به تهوع میشود!!!!!!!لایه های تار عنکبوت صهیونیزم بین الملل را دنبال. کنید نقش خادمین حرمین را پر رنگ تر خود اسرائیل درجهت ریشه کنی اسلا نجات بخش را با کمال وضوح مشاهده خواهی کرد.....ولی همگی اینها غافل ازاینند.که مکر دا بالاترین مکرهاست.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
اینها رو میگید بعد توی پادگاه های مسخرتون ایران را به حمایت از تروریسم اعلام می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
عربستان باید نابود بشه تا جهان اروم بشه.
Germany
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
ادامه حرف ها در بمب گذاری بعد خواهید دیر
بمب
خخخخ
عربستان وهابی..
به دست القاعده نابود میشه
پیش بینی منه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
حالا اروپا و آمریکا به وهابیت میگند اسلام محافظه کار!!!!!!!
شیعه رو میگند تند رو تروریست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
تا عربستان هست تروریسم هم هست
Germany
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
هنوز کو تا ببینند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
خخخخخخخخ
آخرین اخبار