لرستان؛

کاروانسرای قدیمی ،بازار طلافروشان خرم آباد

تنها کاروان سرای قدیمی در شهر خرم آباد بازار سنتی و سرپوشیده این شهر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ کاوانسرای قدیمی شهر خرم آباد که به نام سازنده آن میرزاسیدرضا در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است سالهاست که بازار طلافروشان این شهر است.

این بنای ارزشمند تاریخی در گذشته به عنوان محلی برای عبور و استراحت کاروان ها کاربرد داشته است .

این کاروان سرا که سبک معماری آن متعلق به دوره قاجار است؛ دارای دو در ورودی گنبدی شکل شمالی و شرقی است و 2130مترمربع زیربنا دارد.

میرزا سید رضا آن را بین سال‎های ۱۲۵۰ تا ۱۲۹۵ خورشیدی ساخت و نیز خانه‎ای برای سکونت خود در کنار آن ایجاد کرد.

کاروانسرا در حال حاضر دارای یک در ورودی شمالی و یک در ورودی شرقی است. در قسمت ورودی شمالی و شرقی و در ضلع شرقی، جنوبی و شمالی حیاط کاروان‎سرا حجره‎هایی به صورت پیوسته وجود دارد که هم اکنون بازار طلا فروشان و محل خرید و فروش نقره‎جات است.
اتاق‎هایی در سمت غربی حیاط کاروان‎سرا وجود داشته که تخریب شده‎اند. حجره‎های کاروانسرا به صورت زنجیره‎ای و پیوسته در اطراف حیاط و ورودی‎ها شکل گرفته‎اند.
با توجه به اینکه اکثر کاروانسراها دارای پلان حیاط مرکزی و اتاق‎های پیرامون جهت استفاده مسافران و در پشت آن اصطبل قرار داشته، شرایط آب و هوایی و سلایق معماران در معماری کاروان‎سراها موثر واقع شده است که به نظر می‎رسد ذوق و سلیقه معمار کاروان‎سرا میرزا سید رضا سبب شده دو ورودی صلیبی شکل در شمال و شرق و حیاط کاروانسرا در قسمت جنوبی بنا ایجاد شود. از لحاظ پلان سبک پلان کاروانسرای میرزا سید رضا از نوع متفرقه است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.