دژاكام: وظیفه هنرمند انقلاب، بیان ظلم‌ها و ثبت آرمان‌هاست

امیر دژاكام گفت: هنرمند انقلابی بیانگر ظلم‌ها و جور‌هاست و وظیفه‌اش ثبت آرمان‌ها و پاكی‌های حركت‌های انقلابی و انسانی است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ امیر دژاكام، بازیگر، كارگردان، مدرس و نویسنده تئاتر در تعریف و تبیین هنر انقلابی گفت: هنر انقلابی از موقعیت ظلم و جرم و بیداد انتقاد می‌كند و بر آن می‌تازد. هنر انقلابی سعی می‌كند كسانی را كه از حقوق انسانی، شهروندی برخوردار نیستند حمایت كند تا دردها و مشكلات آن ها را مطرح كند.  

وی اظهار داشت: ما در شرایطی هستیم كه ظلم‌ها و جرم های زیادی ما را احاطه كرده است. هنرمند انقلابی بیانگر ظلم‌ها و جور‌هاست و وظیفه‌اش ثبت آرمان‌ها و پاكی‌های حركت‌های انقلابی و انسانی است. هنرمند انقلابی و هنر انقلابی هرجا ظلم و جرم را ببیند و با جریانی مواجه شود كه خلاف خواست و اراده و شأن انسان و كرامات انسانی است، در مقابل آن ایستادگی می‌كند.  

دژاكام در پاسخ به عامل‌هایی كه جذابیت در هنر انقلاب را بالا می‌برد، گفت: فریاد در مقابل ظلم و جور عاملی است كه باعث جلب نظر می‌شود. در هنر اگر راست‌گویی و شفافیت وجود نداشته باشد، جذابیتی هم وجود ندارد. زمانی كه در یك ارگان و یا سیستم می‌بینید كه برخورد با ارباب رجوع چگونه است و بعد سریالی ساخته می‌شود كه روند برخورد در فضای حقیقی را به دروغ مطرح می‌كند، مخاطب آن را درك نمی‌كند و پذیرشی برای آن نمی‌تواند داشته باشد. آثاری برای مخاطب جذابیت دارند كه دارای عاملی چون راست‌گویی باشند. البته صداقت در بیان مفاهیم و ایجاد ارتباط یكی از نكات مهم است و در كنار آن، باید تناسب، هارمونی، زیبایی‌شناسی، بكر بودن و پیدا كردن نقطه ای كه دچارعدم توجه شده هم بسیار مهم و ضروری است تا یك اثر هنری بتواند با هر مفهومی، جذابیت داشته باشد.

این كارگردان حوزه تئاتر درباره فرم و محتوا در كارهای انقلابی، گفت: فرم از محتوا جدا نیست. در جهان اطراف ما اساسا پدیده‌ای كه بدون فرم باشد، وجود ندارد. جهان معنی ما خالی از فرم نیست و هیچ معنی خالی از فرم نیست و هر زمان كه معنا با فرم و مصداق‌های تجربی انسان مطابقت داشته باشد، معنی توسط بشر قابل درك می‌شود. بعضی افراد هستند كه محتوا و معنی را در كار لحاظ می‌كنند اما نزد خودشان نگه می‌دارند، پس حتما باید چیزی چون فرم وجود داشته باشد تا آنچه هنرمند مد نظر دارد، انتقال پیدا كند. لازمه آن، شناخت و درك محیطی است كه در آن زندگی می‌كنیم و مخاطبی كه برای آثارمان انتخاب می‌كنیم.  

وی در ادامه درباره این بیان رهبری معظم انقلاب اسلامی كه «هنری كه به عنوان هنر انقلاب و دین مطرح می‌شود، آبروی انقلاب است»، گفت: اساس انقلاب ما دینی بوده و وقتی راجع به دین حرف می‌زنیم، درباره توحید، نبوت و عدل صحبت می‌كنیم. در این شرایط آیا می‌توانیم بخشنامه‌ای و آماری رفتار كنیم و متناسب با سیاست‌های فردی و نظرات شخصی و آمارهای غیر واقعی اثری را خلق كنیم. در حال حاضر، ما دچار آفت آماری شده‌ایم. اینكه مثلا فلان تعداد فیلم در حوزه انقلاب اسلامی یا تاریخ اسلام تولید شده، اما در نتیجه هیچ‌كس آن ها را ندیده است! مگر ما می‌توانیم در چنین سیستمی، با بودجه كلان آثاری را تولید كنیم كه به مفهوم عدل، در پوسته ظاهری‌اش پرداخته است؟ این آثار در ظاهر حامی آبروی دین و انقلاب هستند اما در باطن، خود عاملی بر ظلم و جور هستند.

دژاكام گفت: حفظ این آبرو، در دستان ارگان‌هایی چون حوزه هنری است كه بتواند آثاری را به‌وجود بیاورد كه ضمن همه‌گیر بودن، بتوانند با توجه به ارزش‌ها و اصول نظام، مانا باشند.  

او در پایان صحبت‌های خود از مسئولان حوزه هنری خواست تا بستری را فراهم كنند تا همچون سال‌های اولیه تشكیل حوزه هنری، مردم ارتباط نزدیكی با حوزه هنری داشته باشند. وی همچنین معتقد است كه ارتباط بیشتر مردم با حوزه هنری، جلوی آسیب‌های جدی به هنر انقلابی را خواهد گرفت.  

هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 27 فروردین‌ماه 1395 با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.