مشهد؛

ضرورت ایجاد مرکز پژوهشی عطارشناسی در نیشابور

فرماندار نیشابور گفت: همایش‌های عطارشناسی در طی سال در ایران و جهان برگزار می‌شود و نیاز است مرکز پژوهشی عطارشناسی در نیشابور آغاز به کار کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ غلامحسین مظفری صبح امروز در مراسم روز ملی عطار نیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ افزود: عطار نیاز ندارد که شناخته شود بلکه ما نیازمند شناختن عطار هستیم.

وی گفت: امروز عرفان عطار از مرزها گذشته است، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که هفت ترشح غده هیپوفیز با هفت مرحله عرفان عطار یکی است که در مراسم پیوند علم و عرفان از این‌ دستاورد علمی با حضور دانشمندان برتری از دانشگاه‌های هاروارد، کمبریج و ... رونمایی خواهد شد.

فرماندار نیشابور خاطرنشان کرد: امروز چنین گنج‌های نهفته‌ای در نیشابور وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مظفری خاطرنشان کرد: اساسنامه بنیاد عطار در مرحله نگارش است و این اتفاقی مبارک برای نیشابور خواهد بود.

رئیس بارگاه و موزه مولانا در کشور ترکیه هم دراین مراسم گفت: تمام کتاب‌های عطار نیشابوری در ترکیه ترجمه‌شده است و اکنون بیش از 40 اثر در قطع‌های مختلف در ترکیه یافت می‌شود.

ناجی باکیرجی افزود: پایتخت هر کشور نماد فرهنگ آن منطقه است و نیشابور نیز بیش از 800 سال است که فرهنگ ایران را رهبری می‌کند.

وی گفت: هر تحصیل‌کرده‌ای در ترکیه عطار نیشابوری را می‌شناسد، حتی کتاب‌هایی که به عطار نسبت داده می‌شود نیز مورد بررسی عطار پژوهان قرار می‌گیرد.

رئیس بارگاه و موزه مولانا در کشور ترکیه ادامه داد: از سال 1947 میلادی تمام کتاب‌های عطار نیشابوری در ترکیه ترجمه‌شده است و اکنون بیش از 40 اثر در قطع‌های مختلف در ترکیه یافت می‌شود.

ناجی باکیرجی بیان کرد: 16 اثر قدیمی و خطی از عطار نیشابوری در موزه مولانا در کشور ترکیه وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به خواهرخواندگی قونیه و نیشابور، دانشگاه سلجوقی کشور ترکیه نیز درخواست همکاری فرهنگی با ایران را دارد که امیدوارم موردقبول اساتید ایرانی قرار بگیرد.

رئیس بارگاه و موزه مولانا در کشور ترکیه گفت: بیش از صد مقاله در دانشگاه‌های ترکیه با موضوع عطار موردتحقیق و پژوهش قرارگرفته است.

انتهای پیام/س - س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار