آی‌بی تایمز: آیا موشک فراصوت جدید آمریکا می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد؟

یک رسانه غربی از ساخت یک موشک فراصوت جدید از سوی پنتاگون خبر داد که ممکن است تنها برای حمل کلاهک‌های متعارف مورد استفاده قرار نگیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آی‌بی تایمز، آمریکا در بحبوحه رقابت تسلیحاتی خود با چین و روسیه، موفق به ساخت موشک جدیدی با فناوری فراصوت (هایپرسونیک) شده که با وجود تکذیب پنتاگون، نگرانی‌ها را از احتمال استفاده نامتعارف از آن در یک جنگ هسته‌ای افزایش داده است.

طبق اطلاعات منتشره، سرعت موشک جدید دست‌کم 5 برابر سرعت صوت (3800 مایل در ساعت) است که این ویژگی، کشف و شناسایی آن را به وسیله رادار عملاً غیرممکن می‌کند. با این حال، محققان همچنان برروی تکنیک‌های مانوردهی این موشک برای گریز از رادار و توسعه روشهای بهتری برای کنترل کامل آن کار می‌کنند.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پنتاگون موسوم به دارپا بیش از 34 میلیون دلار را صرف توسعه فناوری فراصوت بکار رفته در این موشک کرده است. 

در مقاله‌ای تحت عنوان «مشکل موشک هایپرسونیک پنتاگون» که به تازگی از سوی وبسایت «دیفنس وان» منتشر شده است، این پروژه به همراه سه پروژه دیگر فراصوت شرکت «لاکهید مارتین» و «ریتون» مورد بررسی قرار گرفته و در مورد اینکه این تسلیحات پس از عملیاتی‌سازی همچنان به عنوان تسلیحاتی متعارف باقی بمانند، ابراز تردید شده است. ضمن اینکه توسعه چنین تسلیحاتی احتمالا سایر ابرقدرتهای نظامی مانند چین و روسیه را نیز به سمت توسعه تسلیحات هسته‌ای پیشرفته‌تر سوق خواهد داد.

عمده نگرانی‌های مطرح شده از این بابت است که موشک فراصوت جدید، این امکان را برای آمریکا فراهم می‌کند که اهداف دورتر را با سرعتی بسیار کمتر از موشک‌های بالستیکِ متعارف مورد حمله هسته‌ای قرار دهد؛ بدون آنکه سامانه‌های دفاع موشکی فعلی و هیچ یک از جت‌های جنگنده کنونی توان رهگیری و انهدام آن را داشته باشند.

طبق گزارش‌ها، نسل جدید موشک‌های فراصوت می‌توانند بین دو حالت مختلف تغییر وضع دهند. از یک سو، آنها با بهره‌گیری از موتورهای «اسکرام‌جت» می‌توانند در سرعت‌های مافوق صوت، جریان هوای آزاد را برای افزایش حداکثری سرعت خود وارد موتور کنند و از سوی دیگر، با استفاده از سامانه «بوست گلاید» می‌توانند از جو بالای زمین عبور کرده و برد خود را بیش از حد متعارف افزایش دهند. به همین دلایل یعنی سرعت فوق‌العاده و قابلیت پرواز در ارتفاع بسیار بالا، این موشکها از ضریب ایمنی فوق‌العاده بالایی در برابر سامانه‌های دفاع موشکی برخوردارند. 

با این حال، «استفان ولبی» - معاون تحقیقات و مهندسی وزارت دفاع آمریکا - موشک فراصوت جدید پنتاگون را در قالب یک برنامه توسعه فناوری پیشرفته تعریف می‌کند که هدف آن حمل محموله‌های متعارف است و در بودجه آن نیز اشاره‌ای به هزینه‌های مدلسازی، تحقیق و کاوش فناوری فراصوت موردنظر برای مقاصد هسته‌ای نشده است.

آمریکا علاوه بر این موشک فراصوت، نمونه اولیه یک هواپیمای نظامی فراصوت پیشرفته با نام X-51 WaveRider را نیز تولید کرده است. این هواپیما سال گذشته 4 پرواز آزمایشی انجام داد که در آخرین تست، ارتفاع آن به 70 هزار فوت و سرعت آن به بیش از 230 مایل دریایی رسید.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۲۳:۵۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
من میگم آمریکا دشمن است ولی روسیه وچین هم دشمن هستند چون پای منافعشان در میان است ایران را حساب میکنند وبعد گفتید آمریکا جنگ جهانی آغاز نمیکند آمریکا دوست ندارد هزینه مالی وجانی بدهد حتی یک نفر به خاطر همین است که با کره شمالی نمیجنگد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
ومکر مکرالله والله خیرالماکرین
Germany
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
آمریکا هیچ شانسی در مقابله با کشورهای دیگر ندارد و به همین دلیل است که ازجنگ جهانی پرهیز می کند. وگرنه با شناختی از آنها داریم از کشتن میلیونها انسان بی گناه جهت یکتازی و رسیدن به اهداف ننگینشان هیچ ترسی ندارند.
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
یا امام حسین این موشک فوق العاده ی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
این موشک نشانه زبونی و عقب افتادگی نظامی و علمی آمریکا نسبت به قدرت های نظامی آسیایی از جمله روسیه، چین، هند و انشاءا... در آینده کشور ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
ما بهتر از این موشک ها را داریم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
فقط خودشان را مسخره می کنند. با 5 فروند موشک تا 2020 و بردی معادل 120 کیلومتر می خواهند اس -400 را مورد هدف قرار دهند , حمله ی هسته ای انجام دهند و.... یعنی نمی دانند که روسیه از چند دهه پیشتر از موشکهایی برتر برخودار بوده است و به راحتی توانایی رهگیری و نابودی آنها را داراست. اینهم در راستای سیاست "قلدرمنم" آمریکاست....
Italy
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
خنده دار است.... پس از چند دهه آزمایش و هزینه ی بسیار برای بدست آوردن موشکهایی به مانند: kh-80 و... حالا شاهد 5 فروند موشک با 5 ماخ سرعت و 120 کیلومتر برد هستیم. آنهم تا سال 2020. در صورتی که روسیه تعداد بسیار زیادی موشک از این دست با توان حمل بمب هسته ای با سرعت تا 6 ماخ تا برد 6000 کیلومتری داراست. اخیرن هم چین و هند به فناوری این موشکها دست یافته اند و روسیه kh-90 را با سرعت 15 ماخ به بالا و همان برد 6000 کیلومتری به تولید انبوه رسانده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
15 ماخ؟؟؟ یک مقدار بیشتر مطالعه کن
Italy
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
15.41 منظور از این دست موشک است که اصطلاحا هایپرسونیک خوانده می شود و روسیه در موشک جدید خود (kh - 90 ) توانسته است تا بیش از 15 ماخ برسد. شما می توانید بررسی کنید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
Speed 4 - 5 - 6 Mach (can be reach < 15-40 Mach)
Germany
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
kh-90 دارای وزن 15 تن است , 400 کیلوگرم ماده ی منفجره یا 5 مگاتن قدرت انفجار هسته ای , سرعت در حال توسعه تا 40 ماخ , قابل پرتاب از زمین , دریا و هوا و برد نزدیک به 6000 کیلومتر است. از نوع هایپرسونیک است.
Luxembourg
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
در واقعه x-51 یک نوع کپی ناشیانه ، بدون اطلاعات و فناوری kh-80 است که نتوانسته به کمترین هدف خود برسد و شکست خورده است.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
دوست عزیز این kh-90 که میگی قرار بوده به این سرعت ها برسه و نرسیده. کلا موشک با سرعت ۵ ماخ نداریم به جز همینی که آمرکایی ها ادعا کردن ساختن.
آخرین اخبار