اردوغان: شروط عادی سازی روابط با اسرائیل در حال تحقق است/ ارمنستان با آتش بازی می‌کند

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد شروط کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال تحقق است و محاصره غزه به زودی پایان خواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه؛ "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، در گفتگو با خبرنگاران رسانه های این کشور که در سفر به کرواسی وی را در هواپیما همراهی کردند، از احتمال لغو محاصره غزه در ماه مه (خرداد) خبر داد.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار "ینی شفق" درباره تحولات جدید در روابط ترکیه- رژیم صهیونیستی و انتقادهایی که به علت تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل علیه وی مطرح شده است، گفت: مهم این است که اسرائیل اشتباه خود را در روند مسائلی که در روابطش با ترکیه بروز کرد، درک کرده است.
اردوغان گفت: ما از سه شرط برای عادی سازی روابط با اسرائیل سخن گفته بودیم. نخستین این گام ها با عذرخواهی اسرائیل برداشته شد. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، هنگام بازگشت از سفر به اسرائیل از فرودگاه به من تلفن کرد. "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نیز همراه وی بود. در آن گفتگوی تلفنی نتانیاهو عذرخواهی کرد.
 
وی افزود: دو شرط دیگر ما پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه بود. پس از مدتی سفرهای میانجی گران آغاز شد. ما شروط خود را به آنان اعلام کردیم. "هیلاری کلینتون" نیز درباره موضوع پرداخت غرامت تلاش زیادی انجام داد. اکنون در این باره نیز به نقطه مشخصی رسیده ایم. اما برخی از خانواده های قربانیان ( حمله نیروهای صهیونیست به کشتی مرمره آبی ) می گویند، مسئله اصلی ما دریافت غرامت نیست؛ بلکه غزه و مسئله مسجد الاقصی است. برخی از آنان دیدگاه متفاوتی دارند؛ اما درباره مسئله پرداخت غرامت پیشرفت هایی به دست آمده است. 

رئیس جمهور ترکیه گفت: مهم ترین مسئله غزه مسئله انرژی است. ما خواستار موافقت با اعزام کشتی به بندر اسدود برای تامین انرژی مورد نیاز غزه شدیم. اسرائیلی ها در این باره تردیدهایی دارند و بجای این اقدام خواستار آن شدند که ما به همراه آلمانی ها نیروگاهی به این منظور احداث کنیم. اما ما نیز از موضوع اعزام کشتی صرف نظر نکردیم. 

اردوغان با اشاره به مسئله کمبود آب در غزه گفت: این مسئله یا باید از طریق تصفیه آب دریا  یا استخراج آب از منابع زیر زمینی حل شود. طرف اسرائیلی به این پیشنهاد ما نیز با دید مثبت نگاه می کند. امیدوارم این مسئله حل شود. 

وی تاکید کرد باید مسئله نیاز غزه به بیمارستان و مدرسه نیز حل شود. اردوغان گفت: ‌اسرائیل با انتقال تجهیزات ساخت مدرسه و بیمارستان از ترکیه موافق است.
 
رئیس جمهور ترکیه گفت: هیئت های دو طرف ما مه بار دیگر دیدار و مذاکره خواهند کرد. ما  درباره همه این مسائل با  فلسطینی ها  نیز رایزنی می کنیم. ما همزمان با همایش اخیری که با عنوان تشکر از ترکیه در آنکارا برگزار شد، آنان را از آخرین وضعیت مذاکرات با طرف اسرائیلی مطلع کردیم.

اردوغان : ارمنستان با آتش بازی می‌کند

اردوغان در ادامه گفت: ‌ترکیه همواره حسن نیت نشان می دهد، حدود 100 هزار ارمنی در ترکیه زندگی می کنند که 50 هزار نفر از آنان شهروند ترکیه نیستند.

 بسیاری از ارامنه که  در ترکیه بسر می برند، اجازه اقامت ندارند؛ اما ما با حسن نیت رفتار می کنیم. ما اموال بنیادهای ارامنه را به آنان بازگرداندیم. من امسال نیز به مناسبت 24 آوریل همچون سال گذشته پیام همدردی منتشر کردم. به رغم حسن نیت ما ، ارمنستان این موضوع را درک نمی کند. 
همانگونه که گفتم، "سرکیسیان،" رئیس جمهور ارمنستان، با آتش بازی می کند؛ اما باید بگویم که در این فضای درگیری، جمهوری آذربایجان و "الهام علی اف،" رئیس جمهور این کشور قدرتمندتر می شوند.
 
اردوغان گفت :  روسیه به مفهوم کامل از ارمنستان حمایت نمی کند یا به عبارت دیگر نمی تواند آشکارا از ارمنستان حمایت کند زیرا با جمهوری آذربایجان نیز دارای روابط مبتنی بر منافع است. 

رئیس جمهور ترکیه گفت: به رغم آنکه مقامات ارمنستان تاکید می کنند، مناطقی که جمهوری آذربایجان تصرف کرد ، برای ارمنستان اهمیتی ندارد، ترس ارمنستان را فراگرفته است. جمعیت و شمار نیروهای نظامی و دیگر امکانات جمهوری آذربایجان بسیار بیشتر از ارمنستان است. اوضاع جمهوری آذربایجان مشابه کشورهایی مانند گرجستان و اوکراین نیست. روسیه در اوکراین نیز نتوانست نتیجه ای را که در پی آن بود ، کسب کند. فقط در شبه جزیره کریمه به علت جمعیت اندک تاتارها توانست به نتیجه برسد. روسیه نیز در این زمینه موضع اشتباه اتخاذ کرده است.
 
رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار ینی شفق درباره ساختار شورای امنیت سازمان ملل، گفت : ما خواستار حضور بیست عضو دائم در شورای امنیت سازمان ملل هستیم. شورای امنیت نباید اعضای غیر دائم داشته باشد بلکه با فواصل یک و یا دوساله باید اعضای دائم شورا تغییر کنند. نمایندگان ادیان و قاره های مختلف باید در این شورا حضور داشته باشند. اما به نظر می رسد برخی قدرت ها مایل نیستند دیگران را در جایگاهی که به دست آورده است، سهیم کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
اقای اردوغان به نظرشما اگررژیم سحیونیستی اجازه دهد درغزه مدرسه و بیمارستان ساخته شود دیگر شما بااین رژیم مشکلی ندارید.....بعد شما خودرا انسان می نامید. امید وارم که روزی فرا رسد که آه مردم مظلوم غزه گریبان مسلمانان ی مثل شما را بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
آقای اردوغان ،رژیم صهیونیستی کافر است،شما پایگاه نظامی آمریکا را در خاک خود از بین ببرید،تا تروریست ها از بین بروند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
اردوغان و غزه...ی کاسه ای زیر نیم کاسس
آخرین اخبار