رویترز: افزایش 60 درصدی صادرات نفت ایران تا پایان ماه جاری میلادی

به نوشته رویترز، صادرات نفت ایران در ماه آوریل به بیشترین میزان از ژانویه سال 2012 رسید.

رویترز: افزایش 60 درصدی صادرات نفت ایران تا پایان ماه جاری میلادی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، به گفته یک منبع آگاه، صادرات نفت ایران تا پایان ماه مه (31 روز منتهی به 11 خرداد) روندی صعودی را طی خواهد کرد. انتظار می‌رود میزان صادرات در این ماه 60 درصد بیشتر از سال گذشته باشد. افزایش سطح صادرات نفت به اروپا تا حدود نیمی از میزان دوران پیش از تحریم‌ها، یکی از عوامل مؤثر در این مسئله است.

افزایش صادرات ایران نشان می‌دهد تهران سریعتر از پیش‌بینی‌ها در حال بازپسگیری سهم خود از بازار نفت است. ایران و عربستان از طریق کاهش بها، برای جذب مشتری بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 صادرات ایران در ماه آوریل (30 روز منتهی به 12 اردیبهشت) 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود. این میزان بالاترین سطح صادرات نفت ایران از ژانویه سال 2012 (31 روز منتهی به 12 بهمن 90) را نشان می‌دهد که 15 درصد از برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نیز بیشتر بود.  

به نوشته رویترز، قرار است صادرات ایران در ماه مه (31 روز منتهی به 12 خرداد) به 2 میلیون و صد هزار بشکه در روز برسد. صادرات این کشور در مه گذشته یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود.

افزایش صادرات ایران همچنین نشان می‌دهد این کشور مسئله کمبود تانکر که تلاش‌های تهران برای بازپسگیری سهمش از بازار جهانی نفت را تهدید می‌کرد، حل کرده است.

بنابر این مطلب، عربستان سعودی بیشتر از سایر تولیدکنندگان نفت از این مسئله متضرر خواهد شد؛ زیرا بازار نفت مانند میدانی برای رقابت میان دو کشور است که به دنبال نشان دادن برتری خود در منطقه هستند. به همین دلیل عربستان نیز در پی افزایش تولید در ماه‌های پیشرو است. 

«ایان برمر،» رئیس گروه اوراسیا، در همین زمینه گفت: احتمال افزایش تولید عربستان به میزان یک میلیون بشکه در روز مطرح شده است. رقابت با ایران، عربستان را به سمت همکاری با اقتصادهای آسیا سوق می‌دهد. اقدامی که ایران به دلیل محدودیت منابع و تحریم‌های باقی‌مانده نمی‌تواند انجام دهد.

صادرات به چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، در ماه آوریل حدود 840 هزار بشکه در روز بود. فروش نفت ایران به  کشورهای دیگر از جمله ترکیه نیز به سرعت در حال افزایش است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار