اویل پرایس: دلایل افزایش بهای نفت با وجود بحران دوحه

به نوشته اویل پرایس، شکست نشست دوحه نتوانست – بر خلاف پیش‌بینی ها -- بهای جهانی نفت را کاهش دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: در ماه آوریل (30 روز منتهی به 10 اردیبهشت) بهای نفت به طور چشمگیری تا 20 درصد افزایش یافت. در آغاز همین ماه، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 38.69 دلار معامله می‌شد و در پایان ماه، این رقم به 47.32 دلار رسید. برنت در ماه آوریل حتی بهایی معادل 48.50 دلار در ازای هر بشکه را نیز تجربه کرد. درحالیکه نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمیدیت) از بشکه ای 38.14 دلار تا 46.06 دلار به فروش رسید و حتی بهای 46.78 دلاری را نیز در همین ماه پشت سر گذاشت.

ماه آوریل بالاترین بهای نفت در یک سال گذشته را تجربه کرده است. در مقایسه با آغاز سال 2016، قیمت ها در این ماه تا 80 درصد بالاتر رفته است. این روند صعودی هم پیش از نشست دوحه در 17 آوریل (29 فروردین) و هم پس از شکست اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت، به طور پیوسته ادامه داشته و این ماه را متمایز کرده است.

آخرین داده ها و برآوردها در حوزه نفت و گاز

براساس داده های به دست آمده از گزارش بازار نفت آژانس بین المللی انرژی، که 14 آوریل (26 فروردین) منتشر شد، عرضه جهانی نفت در ماه مارس (31 روز منتهی به 11 فروردین) با کاهش 0.3 میلیون بشکه در روز به 96.1 میلیون بشکه در روز رسید و سود سالانه نیز 0.2 میلیون بشکه در روز نزول کرد. تولید نفت خام اوپک با کاهش 90 هزار بشکه در روز در مارس به 32.47 میلیون بشکه در روز رسید. عرضه نفت عربستان سعودی در مارس با کاهش مواجه شد اما نزدیک به 10.2 میلیون بشکه در روز ثابت ماند. موجودی انبار در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در فوریه به 387 میلیون بشکه افزایش یافت.

تقاضای جهانی نفت از 93.58 میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2015، به 95.48 میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2016 رسید. رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2016 منجر به کاهش تقریبا 1.2 میلیون بشکه در روز خواهد شد که نسبت به رقم 1.8 میلیون بشکه در روز در سال 2015 پایین تر است.

در نتیجه، میزان رشد تقاضای نفت ثابت و میزان عرضه ی نفت کشورهای غیر اوپک (به جز روسیه) در بازار در حال سقوط است. برآورد می شود کاهش سال به سال میزان عرضه تا ماه مارس 690 هزار بشکه در روز و در سال 2016 کمتر از 700 هزار بشکه در روز باشد. حتی با برآورد محتاطانه این ارقام نیز می توان به این نتیجه رسید که عرضه مازاد در بازار نفت در نیمه اول سال 2016، از 1.5 میلیون بشکه در روز به 0.2 میلیون در نیمه دوم سال خواهد رسید.

نشست دوحه

مذاکرات بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در 17 آوریل، به منظور ثابت نگه داشتن تولید با شکست مواجه شد؛ زیرا عربستان سعودی، قطر و امارات اعلام کردند که بدون حضور ایران نمی توان به توافق رسید. درواقع، تهران پیش از این نشست اعلام کرد می خواهد تولید خود را به 4 میلیون بشکه در روز (سطح قبل از تحریم ها) افزایش دهد تا از برداشتن تحریم های اقتصادی، تحت توافق هسته ای با 6 قدرت پیشرو در جهان، بهره مند شود. به این دلیل ایران وزیر نفت خود (بیژن نامدار زنگنه) را برای شرکت در این گفتگوها اعزام نکرد.

با وجود نتیجه این نشست، قیمت نفت در نیمه دوم آوریل افزایش یافت. چه توضیحاتی درباره این روند کنونی قابل تبیین است؟ چرا این تغییر در گزارش منتشر شده از سوی گلدمن ساکس، بانک آمریکایی، پیش بینی نشده بود؟

در این جا به برخی دلایل اشاره می کنیم:

1. هنوز بسیاری از تولیدکنندگان نفت، از جمله عربستان سعودی و روسیه، میزان تولید خود را در سه ماهه اول سال جاری به اندازه بالاترین میزان تولید خود در ژانویه 2016 نگه داشته اند. علاوه بر این، عراق، دومین تولید کننده بزرگ اوپک، تولید نفت خام خود را از 4.46 میلیون بشکه در روز در ژانویه به 4.55 میلیون بشکه در روز در فوریه افزایش داده است که بالاترین میزان در دوره بعد از حکومت صدام حسین است.

2. حدس و گمان‌های قمارآلود به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد.

3. کاهش و تضعیف نرخ دلار، که به طور معکوس با مواد اولیه در ارتباط است، قیمت نفت را بالا خواهد برد.

4. افزایش تقاضا از سوی چین عامل دیگری برای افزایش قیمت ها خواهد بود.

5. و در آخر، برخی تحلیلگران به این نکته اشاره کرده اند که کاهش تولید آمریکا، عرضه بیش از تقاضا در بازار جهانی را محدود می کند.

به نظر می رسد استراتژی ریاض در پایین نگه داشتن قیمت ها، به منظور دفاع از سهم بازار خود و در تقابل با ایران باشد.

ایران وضعی برعکس دارد. به نظر می رسد ایران در جنگ سوریه پیروز خواهد شد اما نمی تواند بدون سرمایه گزاری خارجی، تولید نفت خود را افزایش دهد.

این دلیل خوبی برای هردو کشور است تا دوباره راهی برای آشتی پیدا کنند که احتمالا نیازمند تلاش پیوسته آمریکا و روسیه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار