افزایش عملکرد بتن به کمک نانوسلولز تولید شده از پسماند کشاورزی

محققان دانشگاه شهید بهشتی، تهران و پژوهشکده بیوتکنولوژی با بهره‌گیری از نانوسلولز تولید شده از پسماندهای کشاورزی، عملکرد مکانیکی و فیزیکی بتن را بهبود بخشیدند.

فرانک محمدکاظمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به ممنوعیت استفاده از آزبست به جهت مخاطرات زیست محیطی و سرطان‌زا بودن آن، سعی کردیم از الیاف خمیری پسماندهای کشاورزی برای کاربردهای عملی در صنعت ساختمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تولید نانوسلولز از پسماند های کشاورزی با کمک باکتری و استفاده از آن بعنوان پوشش و تقویت کننده در کامپوزیت ها هدف اصلی این طرح بود. بعلاوه، با توجه به اینکه بخشی از سیمان با پسماند کشاورزی جایگزین می شود، فراورده‌ی حاصل زیست سازگار و تجدید پذیر است.

محمدکاظمی با اشاره به بررسی اثر نانوسلولز باکتریایی در سه سطح شاهد، پودر و ژل به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی کامپوزیت‌های الیاف-سیمان، عنوان کرد: نتایج نشان داد کامپوزیت‌های پوشش دهی شده با نانوسلولز و ژل نانوسلولز، مقاومت خمشی و مقاومت چسبندگی داخلی بالاتری دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: نتایج این طرح را می‌توان در صنعت ساختمان‌سازی و همچنین صنایع بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار