ان پی آر: کوشش ناشیانه جان کری برای افزایش سرمایه گذاری در ایران

ان پی آر در گزارشی نوشت جان کری با اقدامات اخیرش، خود را در موقعیت عجیب حمایت از ایران قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) با انتشار گزارشی در وبسایت خود نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری، به دلیل اقدامات عجیبش، خود را در موقعیت لابی گری برای سرمایه گذاری در ایران قرار داده است.

در حالی که وی می کوشد توافقنامه هسته ای میان ایران و آمریکا را در آخرین سال ریاست جمهوری اوباما حفظ کند، کری به صورت شخصی سعی کرده تا به ایران در بهره مندی از مزایای اقتصادی این توافقنامه کمک کند. این اقدام فعالیت چندان ساده ای نیست و بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایران با این اقدامات، امتیازات فراوانی به دست می آورد.

جان کری در تاریخ 12 مه (23 اردیبهشت) در جلسه ای با بانکداران اروپایی در لندن، به تشویق سرمایه گذاری در ایران پرداخت. وی در این سفر مقامات وزارت خزانه داری را نیز به همراه برد تا "هرگونه شایعه" در خصوص تحمیل تحریم های باقی مانده آمریکا بر ایران را رد کند.

با این حال بسیاری از بانک ها همچنان در خصوص ورود به اقتصاد ایران اطمینان ندارند. یکی از دلایل آن ها، ترس از احتمال بازگشت تحریم ها در صورت شکست توافقنامه هسته ای است. 

بر اساس توافقنامه هسته ای، آمریکا بخشی از تحریم های ضد ایرانی را لغو کرده است. با این وجود واشینگتن، تهران را همچنان حامی تروریسم معرفی می کند و بخشی از تحریم های اقتصادی ضد آن را حفظ کرده است.

بانک ها از ریسک های بسیار می گویند

استوارت لوی، مدیر ارشد حقوقی بانک اچ‌اس‌بی‌سی، اظهار کرده بانک او و سایر بانک های اروپایی دلیل خوبی برای تردیدهای خود دارند.

لوی که زمانی عنوان "معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی" را در اختیار داشت گفت: "دولت ها می توانند تحریم ها را لغو کنند؛ اما بخش خصوصی مسئول مدیریت ریسک های خود است."

اقدامات اخیر کری، باعث شده پرسش هایی در میان سیاستمداران واشینگتن ایجاد شود. "اد رویس،" جمهوری خواه کالیفرنیایی، دولت آمریکا را به تلاش های بیش از حد برای تطبیق با ایران متهم کرد. 

در همین حال ایران با امضای توافقنامه حاضر شده برنامه هسته ای خود را برای مدتی محدود کند. دولت آمریکا نیز اصرار دارند برای این که این طرح موفق شود، ایران باید از آزادی های بیشتری بهره مند شود.

دولت آمریکا از افزایش امنیت خبر می دهد

مسئولان آمریکایی اظهار کرده اند توافقنامه هسته ای، امنیت آمریکا را افزایش داده است. آن ها مدعی هستند ایران پیش از توافقنامه تنها چند ماه با دستیابی به سلاح هسته ای فاصله داشت؛ اما اکنون سال ها با دستیابی به این فناوری فاصله دارد.

"آدام زوبین،" معاون موقت وزارت خزانه داری در این باره اظهار کرده است: "ایران به توافقنامه پایبنده بوده است و ما نیز باید به آن پایبند باشیم." وی افزود از زمان اجرای برجام، ایران توانسته به میلیون ها دلار سرمایه دسترسی پیدا کند و از مزایای بسیار آن بهره مند شود.

"دیوید لیپتون،" معاون اول مدیریت اجرایی در صندوق بین المللی پول، اظهار کرده است توافقنامه هسته ای، چشم انداز آینده اقتصادی ایران را بهبود بخشیده است. لیپتون در گزارشی پیش بینی میزان رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را از 4 درصد به 4.5 درصد افزایش داده است. تورم در ایران نیز از 45 درصد در سال 2013 به 8 درصد در ماه های اخیر کاهش پیدا کرده است.

با این حال ایران همچنان نیازمند سرمایه گذاری خارجی است و این اقدام نیاز به  دسترسی به سرویس های مالی بین المللی دارد. جان کری در تلاش است تا دسترسی ایران را به این سرویس ها فراهم کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
دمت گرم جان کری
آخرین اخبار