سی ان ان: آیا مبارزه با داعش می تواند مانع وقوع حادثه ای شبیه اورلندو شود؟

شبکه سی ان ان در گزارشی به بررسی حادثه تیراندازی در باشگاه شبانه اورلندو و شباهت آن با حملات تروریستی پاریس پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت شبکه سی ان ان در گزارشی نوشت: گروه تروریستی داعش در هفته های اخیر در سوریه، عراق و لیبی مجبور به عقب نشینی شده است؛ اما پرسشهایی وجود دارد در خصوص اینکه آیا ائتلاف ضد داعش می تواند احتمال وقوع حملات تروریستی مشابه اورلندو را که منجر به کشته شدن 49 نفر شد، کاهش دهد؟

بنابر اعلام یک مقام آمریکایی آشنا به اقدامات گروه تروریستی داعش، اگر این گروه در تلاش است حملاتی تروریستی در غرب انجام دهد، باید بتواند بخشهای تحت اشغال خود را در عراق و سوریه حفظ کند. داعش باید پناهگاهی امن برای خود داشته باشد. سلطه بر سرزمینها به داعش این توانایی را می دهد که عناصر خود را برای انجام حملات تروریستی آموزش دهد و آنها را تجهیز کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ارزیابی آمریکا این است که گروه تروریستی داعش از ضرورت داشتن یک پناهگاه امن در داخل سوریه و عراق آگاه است؛ با وجود اینکه بخشهای زیادی را در این دو کشور از دست داده است. تنها خلافت در دنیای مجازی نمی تواند پناهگاه امنی که داعش به آن احتیاج دارد را فراهم کند.

حملات تروریستی پاریس در نوامبر سال 2015 (آبان 1394) که بیش از 100 کشته بر جای گذاشت از جمله نمونه های حملات برنامه ریزی شده بوسیله داعش است. "عبدالحمید اباعود،" مغز متفکر این حملات مرگبار بود که در اردوگاه های داعش در سوریه آموزش دیده بود. بازپس گیری زمین های تحت تصرف داعش، این گروه را برای انجام حملات تروریستی مشابه محدود می کند. آمریکا معتقد است به همین دلیل است که داعش همه تلاش خود را می کند تا شهر "منبج" در سوریه و مناطق اطراف آن را از دست ندهد. منطقه ای که حملات تروریستی خارجی در آن برنامه ریزی می شود.

اما مقامات آمریکا بر این باورند که هیچ مدرکی وجود ندارد در خصوص اینکه "عمر متین،" عامل حمله تروریستی روز یکشنبه در شهر اورلندو در ایالت فلوریدا بوسیله گروه تروریستی داعش آموزش دیده باشد.

"جیمز کومی،" رئیس اف بی آی اعلام کرد: هیچ نشانه ای درباره اینکه حمله تروریستی اورلندو از خارج از آمریکا هدایت شده باشد، وجود ندارد؛ اما محققان همچنان در حال بررسی ارتباط عامل این پرونده با گروه های تروریستی هستند.

"فیلیپ ماد،" تحلیلگر مبارزه با تروریسم در شبکه سی ان ان اعلام کرد: تفاوت های اساسی میان حملات تروریستی پاریس و اورلندو وجود داشت. این حمله همانند حملات تروریستی پاریس نبود. اگر چه جامعه اطلاعاتی با چالش هایی برای ردیابی تروریستهایی که از سوریه به غرب می آیند مواجه است، متوقف کردن افرادی که به هیچ گروهی وابسته نیستند و حملات تروریستی انجام می دهند، دشوار تر است.

وی همچنین حمله روز یکشنبه اورلندو را همانند تاکتیک "گرگ تنها" توصیف کرد. گرگ تنها به شخصی گفته می شود که تحت تأثیر ایدئولوژی های افراطی یک گروه تروریستی قرار می گیرد؛ اما وابسته به هیچ گروه خاصی نیست.

روز یکشنبه فردی مسلح به یک باشگاه شبانه همجنس گرایان در اورلندو در ایالت فلوریدای آمریکا تیراندازی کرد. در این حادثه 49 نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند. "عمر متین،" یک جوان آمریکایی افغان تبار عامل این حمله تروریستی بود که بدست پلیس اورلندو کشته شد. این حادثه تروریستی -- که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است -- در نوع خود بدترین کشتار در تاریخ آمریکا محسوب می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار