تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور / تایید فعالیت کافه یکی از دانشگاه‌های تهران در ماه رمضان

وزارت علوم در این هفته با اخبار متعددی مثل تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی درکنکور و جزییاتی از فعالیت کافه یکی از دانشگاه‌های تهران در ماه رمضان روبه روبوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار بیشماری روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به تسهیلات 20 میلیون تومانی دانشگاه تهران ویژه دانشجویان متاهل، عدم حذف کنکور سراسری تا شش سال آینده، اعمال 25 درصد سوابق تحصیلی در نمره کل نهایی داوطلبان، لزوم تسویه بدهی دانشجویان علمی کاربردی، نهایی شدن سرفصل های درس مهارت‌های زندگی تا 2 هفته دیگر، ابلاغ شیوه‌نامه شورای صنفی با تاکید بر بند التزام به ولایت فقیه و انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته از ساعت 17 دیروز اشاره کرد. 

وزارت علوم در هفته ای که گذشت

کنکور سراسری تا 6 سال آینده حذف نمی‌شود
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجشدرباره زمان حذف کنکور رشته‌های پر رقابت گفت: براساس قانون مصوب در سال 92، طی پنج سال آینده باید 85 درصد ظرفیت آموزش عالی بدون کنکور پذیرش شود که این مسئله محقق می‌شود. برای 15 درصد باقی مانده نیز باید سوابق تحصیلی سه سال ایجاد شود و تا زمانی که این سوابق ایجاد نشود امکان پذیر نیست، از این رو باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

وی با توجه به این مسئله که هنوز درصد پوشش سوابق تحصیلی آغاز نشده، بیان کرد: برای حذف کنکور در رشته‌های پر رقابت، تا پنج الی شش سال آینده چشم اندازی وجود ندارد.

انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته از ساعت 17 دیروز
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون تحصيلات تکميلي (دوره هاي کارشناسي ارشد ناپيوسته داخل ) سال 1395 از ساعت 17 دیروز از طریق سایت سنجش منتشر شد. داوطلبان پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، از روز یکشنبه ۳۰ خرداد تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲ تیر می توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند.

اعمال 25 درصد سوابق تحصیلی در نمره کل نهایی داوطلبان
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش مبنی بر اینکه آن دسته از داوطلبین ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و  کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

دانشگاه امیر کبیر وجود کافه در ماه رمضان را تائید کرد
احسان اسماعیل زاده عضو شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیر کبیرگفت: ققنوس ساختمان ویژه بانوان است که در طبقه سوم آن کافه ای با مشورت معاونت دانشجویی و شورای صنفی شکل گرفته و درواقع معاونت دانشجویی، با فراهم کردن محیطی برای بانوانی که قادربه انجام فریضه روزه‌داری نیستند، این فضا را تدارک دیده است چون بانوان در این ماه برای خوردن و آشامیدن با محدودیت بیشتری نسبت به آقایان مواجه هستند. 

لزوم تسویه بدهی دانشجویان علمی کاربردی
عباس علایی نوین معاون سنجش و خدمات ارزشیابی دانشگاه علمی کاربردیبا اشاره به دریافت شهریه برخی مراکز علمی کاربردی در ایام امتحانات اظهار داشت: مراکز علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه مهارتی و تقاضا محور یارانه ای از طرف وزارت علوم به آن تعلق نمی گیرد و هزینه هایش از شهریه دانشجویان تامین می شود.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در زمان انتخاب واحد در اول ترم تحصیلی از وام استفاده کرده اند، در صورت بدهی به برخی از مراکز علمی کاربردی از ورودشان به جلسات امتحانات ممانعت صورت می گیرد.

 اعلام نتایج رتبه‌بندی نهایی دانشگاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی در آینده‌ای نزدیک
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم درباره سطح بندی دانشگاه‌های دولتی اظهار کرد: سطح بندی دانشگاه‌های دولتی تمام شده و پس از تایید وزیر علوم ابلاغ می شود.
وی با بیان اینکه رتبه بندی نهایی دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی نیز در حال جمع بندی است و احتمالا طی هفته‌های آینده اعلام می شود،افزود: نتایج سطح بندی دانشگاه‌های دولتی نیز قبل از مهرماه اعلام شده و جزییات آن بعد از انتشار نتایج، اعلام می شود. 

تسهیلات 20 میلیون تومانی دانشگاه تهران ویژه دانشجویان متاهل
عباس باقری معاون دانشجویی کوی دانشگاه تهران گفت: دانشجویان متاهل دانشگاه تهران که در نوبت خوابگاه متاهلی هستند، می‌توانند وام 20 میلیون تومانی برای اجاره مسکن دریافت کنند؛ این تسهیلات از طریق بانک قرض الحسنه رسالت تا سقف 200 میلیون ریال برای اجاره مسکن متاهلیان خوابگاه کوی دانشگاه تهران فراهم شده است.

زمان برگزاری تقدیر از استادان نمونه دانشگاهی در انتظار دستور رییس جمهور
عبدالحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم  با بیان اینکه فرآیند مراسم تقدیر از استادان نمونه در وزارت علوم انجام شده و این افراد مشخص شده‌اند، گفت: طبق برنامه ریزی‌ها قرار است تقدیر از استادان نمونه کشوری با حضور رییس جمهور یا معاون اول وی برگزار شود. هنوز زمان برگزاری مراسم تقدیر از استادان نمونه کشوری قطعی نشده و برای زمان برگزاری این مراسم طبق اعلام به آنها، منتظر تعیین وقت از جانب دفتر رییس جمهور هستیم.

وزارت علوم در هفته ای که گذشت

ابلاغ شیوه‌نامه شورای صنفی با تاکید بر بند التزام به ولایت فقیه
عبدالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: سازمان امور دانشجویان به استناد ماده ۲۶ آیین نامه شورای صنفی دانشجویان مصوب هفتم اردیبهشت ۹۵ وزارت علوم، شیوه نامه اجرایی شورای صنفی ابلاغ کرد. اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی که از شرایط ضروری برای داوطلبان بود، در شیوه نامه اجرایی اضافه شد.

سرفصل های درس مهارت های زندگی تا 2 هفته دیگر نهایی می‌شود
حمید پیروی رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: وزارت علوم در بخشنامه ای "تدریس واحد درسی مهارت‌های زندگی دانشجویی" را به  تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی درمقطع کاردانی و کارشناسی ابلاغ کرده و در نظر داریم که این سرفصل‌ها را در قالب ۱۷ جلسه آموزشی تنظیم کنیم، همچنین در این تنظیمات مسائل و مشکلات جوانان و دانشجویان امروزی در کنار ملاحظات اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته می شود.

رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران تصریح  کرد: دانشگاه‌ها از مهر ماه سال جاری می توانند این درس را ارائه کنند. در حال حاضر یک کمیته در دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تشکیل شده و مشغول بازنگری سرفصل هایی این درس هستند.

بخش خصوصی به خوابگاه سازی ترغیب می‌شود
فردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم عنوان کرد: با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم، تا خوابگاه‌های اجاره به شرط تملیک در دانشگاه‌هایی که بتوانند زمین خوابگاه را تأمین کنند، بسازد و دانشگاه اجاره‌بهای آن را به بخش خصوصی پرداخت کند.

تقی زاده بودجه مورد نیاز برای رسیدن خوابگاه ها به شرایط مطلوب را 550 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: این موضوع در قالب طرح به دولت ارائه شده و در حال پیگیری هستیم. طرح بعدی، پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات بانکی (با سود شش درصد) به سازندگان بخش خصوصی است تا آنها به ساخت خوابگاه‌های جدید ترغیب شوند.

شهریه آموزش های آزاد دانشگاه علم و صنعت 3 برابر شد
محسن کلانتر معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص افزایش شهریه آموزش های آزاد این دانشگاه اظهار داشت: شهریه دانشگاه علم و صنعت هفت سال تغییر پیدا نکرده و مبلغ آن بسیار ناچیز بود. امسال براساس تصمیمات هیات امنا شهریه آموزش های آزاد دانشگاه علم و صنعت را بین 2 تا سه برابر افزایش دادیم و می توان گفت که دقیق سه برابرهم نیست.

وی افزود: مبلغ شهریه آموزش های آزاد که شامل دانشجویان مهمان دانشگاه است قبلاً 212 هزار تومان بوده است که آن را به 700 هزار تومان افزایش داده ایم.

افزایش اعتبارات پژوهشی در لایحه بودجه سال 95
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره جدول شماره 14 در لایحه بودجه بیان کرد: دولت در لایحه بودجه امسال جدولی با عنوان جدول شماره 14 تصویب کرده که برای افزایش اعتبارات پژوهشی در نظر گرفته شده، چون سهم اعتبارات پژوهشی از تولیدات ناخالص ملی کمتر از نیم‌درصد است، دولت برای اینکه براساس سیاست‌های کلان خود، این درصد را افزایش دهد و به حداقل یک درصد برساند، جدول 14 را اضافه کرده است.

تخلف برخی دانشگاهها در روند پذیرش دانشجویان دکتری
حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش گفت: با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش اخذ تعهد از داوطلبان دکتری 95 زودتر از موعد تعیین شده تخلف محسوب می‌شود.  گزارش هایی به سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر اینکه برخی از دانشگاه ها زودتر از موعد مقرر اقدام به اخذ تعهد می‌کنند ارسال شد که سازمان به صورت کتبی با دانشگاه‌های متخلف برخورد کرده و چنانچه دانشگاه‌ها تغییری در روند تعهد گرفتن از متقاضیان خود ایجاد نکنند، با آن‌ها برخورد جدی تری صورت می گیرد.

سرعت در خدمات مشاوره به دانشجویان با کارنامه سلامت
علی اکبر کجباف معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان درخصوص کارنامه سلامت دانشجویان گفت: در ابتدای مهرماه، سلامت دانشجویان با ارائه کارنامه سلامت بررسی می شود که در این دانشگاه مشارکت 80 درصدی در این زمینه وجود دارد. مشارکت بالای دانشجویان در زمینه دریافت کارنامه سلامت در این دانشگاه یکی دیگر از راه هایی است که موجب شده تا خدمات مشاوره به دانشجویان سرعت بگیرد.

94 درصد وام‌های دانشگاه علامه پرداخت شده است
حمید رضا مقامی مدیر امور خدمات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وام شهریه دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به ترتیب 300، یک میلیون و 150 و دو میلیون و 500 هزار تومان است که از 802 نفر متقاضی آن به 767 نفر این وام را پرداخت کرده ایم.  وام مجردی این دانشگاه 425 و وام متاهلی برای آنهایی یک، دو و سه فرزند دارند به ترتیب 725، 875 و یک میلیون و 25 هزار تومان است. این مبلغ برای متاهلان بدون فرزند 575 هزار تومان است.

وی بیان کرد: دانشگاه علامه 25 میلیون وام به نخبگان خود می دهد. به علاوه به دانشجوهای غیر ایرانی 5 میلیون تومان وام پرداخت می کنیم. وام بنیاد علوی هم برای مجردها 600 و برای متاهلان 800 هزار تومان است.

برنامه‌های تابستانی دانشگاه آزاد برای دانشجویان
طه هاشمی معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فعالیت‌های تابستانی که دانشگاه برای دانشجویان در نظر می گیرد به صورت اختیاری است، برنامه ها عمدتا شامل جشنواره هایی از جمله جشنواره محیط زیست است که در استان گیلان به مدت هشت هفته برگزار می شود و بیش از هزار نفر از دانشجویان در آن شرکت می‌کنند، این اردو ها صرفا جنبه‌ی علمی ندارد بلکه به صورت آموزشی، عملی و تفریحی است.

وی گفت: همچنین دانشگاه آزاد طرحی را در نظر گرفته که دانشجو با ورود خود به دانشگاه می‌تواند نهالی را به اسم خود بکارد و تا پایان دوران فارغ التحصیلی خود از آن نگهداری کند که این خود می تواند گامی بلند در جهت ماندگاری توجه به محیط زیست باشد.

کسب 40 درصد درآمد دانشگاه آزاد از شرکت‌های دانش بنیان
طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تقویت شرکت‌های دانش بنیان را در تبدیل علم به ثروت موثر دانست و بیان کرد: این عامل گامی در جهت تقویت حوزه تحقیقی و پژوهشی دانشگاه شده که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و از اولویت های برنامه ششم توسعه در حوزه علمی و فناوری است. 

وی افزود: بیش از 98 درصد درآمد دانشگاه متکی به شهریه‌های دانشجویی بوده، اما با تدبیر مدیریت جدید قرار بر این شد که تا پایان سال 96 حدود 60 درصد درآمد متکی به شهریه‌های دانشجویی باشد و 40 درصد از طریق فعالیت شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد. 

طرح کلان ملی شناور تحقیقاتی متوقف نشده است
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت:  اقیانوس پیمای تحقیقاتی با مشکلات مالی درگیر بود، ولی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبارات را تامین کردیم و تاخیر در به آب انداختن آن نشان از توقف این طرح نیست.

احمدی بروز اشکالات در سیستم‌های این شناور را دلیل تاخیر به آب اندازی این کشتی ذکر کرد و افزود:  قرار بود این کشتی در مهرماه سال گذشته به آب انداخته شود؛ ولی به دلیل بروز برخی اشکالات فنی این امر به تاخیر افتاد.

زیر بنای پروژه های ورزشی دانشگاه آزاد 63 هزار متر مربع است
محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: زیربنای پروژه های ورزشی در دست احداث بیش از 63 هزار مترمربع است که سهم پروژه های ورزشی در حال حاضر به 22 پروژه رسیده و میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های ورزشی در دست احداث 50 درصد است.

وی گفت: زیربنای پروژه های ورزشی دارای مجوز احداث بیش از 18 هزار مترمربع و تعداد پروژه های ورزشی دارای مجوز احداث 6 مورد است که مجموع آنها با  یکدیگر به بیش از 81 هزار مترمربع می رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار