افشای حقایقی درباره حضور داعش در افغانستان از زبان یک ژنرال افغان

یک ژنرال افغان، که هدایت نبرد این کشور با داعش را برعهده دارد، حقایقی را درباره فعالیت این گروه تروریستی در افغانستان اعلام کرد.

افشای حقایقی درباره حضور داعش در افغانستان از زبان یک ژنرال افغانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ا خبرگزاری رویترز، یک ژنرال افغان که هدایت نبرد این کشور با گروه تکفیری صهیونیستی داعش را برعهده دارد متوجه موضوعی عجیب در مورد جنگجویان این گروه شده است: آن‌ها بعد از حملاتشان به نیروهای ارتش افغانستان مهمات آن‌ها را غارت نمی‌کنند. 

رویترز نوشت: برای ژنرال محمد وزیری این امر نشانه آن است که جنگجویان داعش منابع مالی خوبی دارند. 

ژنرال وزیری روز یکشنبه خطاب به گروهی از خبرنگاران گفت: «آن‌ها پول زیادی دارند. این پول را چه کسی به آن‌ها می‌دهد؟ آن‌ها این پول را چگونه به دست می‌آورند؟ من نمی‌دانم.» 

منابع مالی داعش، ادامه حملات این گروه و آسانی عبور این تروریست‌ها از مرز افغانستان-پاکستان بخشی از دلایلی بود که باعث شدند تا ژنرال وزیری خیلی درباره حملات به داعش در سال کنونی خیلی صحبت نکند. 

رویترز نوشت: بخش اعظم پیروزی‌های ارتش افغانستان در مقابل داعش ناشی از حملات هوایی آمریکا علیه این گروه از زمانی بود که در ماه ژانویه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به ارتش این کشور اجازه داد تا به شبه نظامیان وابسته به شاخه داعش در افغانستان که داعش آن را خلافت خودخوانده «خراسان» نامیده می‌شود، حمله کند. 

ژنرال جان نیکولسون، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، نیز گفت حملات واشینگتن باعث شد تا اراضی تحت تسلط داعش در استان ننگرهار از حداکثر نه منطقه در سال گذشته به دو یا سه منطقه کاهش یابد. 

اما نیکولسون هم در این مورد محتاط بود. او گفت: «آیا داعش به‌‌ همان بزرگی گذشته است؟ نه. آیا ما از این کاهش قلمرو داعش دلگرم شده‌ایم؟ قطعا. اما ما باید به اعمال فشار ادامه دهیم.» 

شبه نظامیان وابسته به داعش مستقر در عراق و سوریه هرگز پیشروی زیادی در افغانستان نداشته‌اند. گمان می‌شود که داعش در افغانستان عمدتا متشکل از اعضای ناراضی سایر گروههای تروریستی از جمله طالبان است که اغلب در ننگرهار برای کنترل مناطق مختلف جنگیده‌اند. 

ژنرال وزیری حضور داعش را در مناطق کووت، آچین و ده بالا تائید کرد. 

هم ژنرال وزیری و هم ژنرال نیکولسون، که جداگانه صحبت می‌کردند، درباره حضور داعش در امتداد مرز پاکستان هم هشدار دادند. وزیری گفت شبه نظامیان داعش در مناطق مرزی با پاکستان مراکز آموزشی و زاغه‌های مهمات در اختیار دارند و شمار اعضای آن‌ها در این مناطق به حدود ۲۰۰۰ نفر می‌رسد. 

وی گفت: «آن‌ها در این مناطق مرتب در حال رفت و آمد هستند.» 

نیکولسون هم گفت رهبری نظامی پاکستان هم در مورد عضوگیری داعش در بین شبه نظامیان پاکستانی در سمت پاکستانی مرز مشترک افغانستان و پاکستان نگران است. 

او افزود: «این افراد اعضای طالبان در سمت پاکستانی مرز دو کشور هستند که علیه پاکستان می‌جنگند. خیلی از آن‌ها به داعش پیوسته‌اند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار