یک بام و دو هوای طرح رجیستری تلفن همراه/ شوکی چند روزه در بازار موبایل/فروش تلفن قاچاق در فروشگاه‌های آنلاین

رجیستری تلفن همراه، طرحی که برای بهبود شرایط بازار در نظر گرفته شده بود، حالا با تعویق افتادنش تنها شوکی به بازار این محصول پرفروش وارد کرده است.

طرح رجیستری تلفن های همراه هنوز در مرحله پیاده سازی و آزمایش استبه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته ای پرآشوب برای دارندگان آیفون؛ تلفنی هوشمند که از قلب آمریکا تا ایران را بدون پرداخت کوچکترین حق گمرکی پیموده است، در ایران نمایندگی قانونی ندارد اما فروش اش از هر تلفن دیگری بیشتر است، اپلی ها این هفته نمی دانستند چه بر سر این محصول می آید.

هم‌زمانی آغاز طرح رجیستری و پایان مجوز فروش برخی فروشگاه ها که خود را نمایندگی قانونی شرکت آمریکایی اپل می خواندند، باعث شد بسیاری این دو موضوع را مرتبط به هم بدانند، هرچند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه پشت ماجرای پلمپ مغازه‌های اپل  نیست و موضوع را ستاد مبارزه با قاچاق پیگیری می کند.

با وجود خالی شدن ویترین مغازه ها از تلفن های آمریکایی، فروشگاه های آنلاین تنها مبادی فروش آیفون شدند. اما خارج از این موضوع ساماندهی بازار گویی تنها با اجرای کامل یک طرح صورت می گیرد. رجیستری مسکّن نیست یک درمان قطعی است، اما بیشتر افراد با این واژه آشنایی کافی ندارند. در همین خصوص گفتگویی تفصیلی داشتیم با فلاح سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری و علت به تعویق افتادن این طرح را از وی جویا شدیم.

تعریفی کلی از طرح رجیستری بفرمایید.

طرحی که تحت عنوان رجیستری هم اینک اعلام شده و برای مردم هم احتمالا سوال پیش آمده که رجیستری کردن چه مزایایی دارد در واقع طرحی است که در آن باید در شبکه ها و در مبادی ورودی که تجهیزات به کشور وارد می شود، این امکان را فراهم کنیم که گوشی‌های تلفن همراه ثبت شوند.

یعنی گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند، باید در سامانه ثبت شده و در نهایت وقتی گوشی به  دست مصرف کننده می رسد، اطمینان حاصل کند که از یک گوشی مجاز استفاده می کند.

لذا اپراتورها هم باید تمهیداتی بیاندیشند که گوشی هایی که صرفا در سامانه ها ثبت شده‌اند قابلیت دریافت خدمات را داشته باشند.

طرح رجیستری، طرحی است که از مبادی ورودی کشور، شروع می شود، سپس به این اقلام کد رهگیری تعلق می‌گیرد و در نهایت به فروشنده هایی می‌رسد که گوشی را به مردم می فروشند. مردم هم به عنوان مصرف کننده، طبق این طرح باید گوشی های خود را در سامانه هایی که اعلام می شود، ثبت کنند.

این سامانه ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا گمرکات که با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تامین می شود راه اندازی خواهند شد لذا بخش دیگر این سامانه مربوط به وزارت ارتباطات است.

طرح رجیستری، شامل تمامی تلفن های همراه است یا فقط تلفن های همراهی که تازه وارد بازار شده اند؟

خیر، طرح رجیستری طوری برنامه ریزی شده است که مردم کمترین تاثیرپذیری را در این طرح ببینند، به این معنا که  مردم سرویسی را که در حال حاضر دریافت می‌کنند بعد از اجرایی شدن طرح هم با هزینه کمتری دریافت کنند. بنابراین در این طرح به هیچ عنوان گوشی هایی که تا به امروز در شبکه فعال بوده و مردم سال های پیش اقدام به خرید آن کرده اند، تا زمان اجرای کامل طرح رجیستری در شبکه فعال بوده و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

پس از زمان رسمی اعلام طرح رجیستری، مردم باید گوشی های خود را در سامانه پیشنهادی ثبت کنند. لازم به ذکر است ممنوعیت استفاده از گوشی های جدیدی که طرح رجیستری را اعمال نکرده اند نیز وجود دارد.

 شنیده ها حاکی از این است که نمایندگی های شرکت اپل، به دلیل اجرایی شدن طرح رجیستری جمع آوری شده اند، آیا این بحث های مطرح شده صحت دارد؟

خیر، ملاحظه بفرمایید اصلا طرح رجیستری ارتباطی با بحث جمع آوری یک برند خاص در بازار ندارد.

طرح رجیستری، طرحی است که قرار است گوشی های تلفن همراه را شناسه‌دار و از ورود گوشی های قاچاق به داخل کشور جلوگیری کند.

بحثی که مطرح شده، مرتبط با وظایف قانونی عزیزانی است که در این حوزه مسئولیت دارند و ارتباطی با بحث طرح رجیستری ندارد.

در اجرایی شدن طرح رجیستری چه نهادهایی با شما همکاری دارند؟

این ما هستیم که با بقیه نهادها در اجرایی شدن این طرح مشارکت می کنیم. وظیفه اصلی این طرح، مبارزه با قاچاق گوشی است. بنابراین نهادهای مسئول در این حوزه مشخص هستند. 

وزارت ارتباطات طبق مسئولیتی که به دست گرفته، قرار است بخش آخر این طرح را، که همان آماده کردن شبکه برای شناسایی گوشی ها و استعلام از سامانه هایی است که مردم در آن گوشی های خود را ثبت می کنند، انجام دهد.

بنابراین ما در واقع در اجرای کامل این طرح مشارکت می کنیم. بخش زیادی از این طرح، تا مرحله ای که مردم گوشی های خود را در سامانه مورد نظر ثبت کنند، توسط وزارت صنعت و معدن و گمرک صورت می گیرد. بحث فنی و پیاده سازی در شبکه های تلفن همراه نیز به عهده وزارت ارتباطات است.

طرح رجیستری تلفن های همراه هنوز در مرحله پیاده سازی و آزمایش است

چرا طرح رجیستری با این که هنوز فعالیت خود را شروع نکرده، متوقف شد؟

این طرح ابعاد فنی زیادی دارد. ابتدا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دو طرح ارائه شد و این طرح ها در جلسات متعدد با حضور کارشناسان ما و  اپراتورها بررسی شد. چرا که این طرح نیازمند تغییرات و به‌روز رسانی در شبکه های تلفن همراه است.

یکی از طرح ها، که آمادگی برای اجرای آن خیلی بیشتر بوده و نیاز به بررسی کمتری داشته، در حال حاضر انتخاب شده است. ما از همان ابتدا اعلام کردیم که اجرای این طرح، ابتدا باید به صورت آزمایشی پیاده سازی شود.

پس از پیاده سازی، در صورتی که بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که این  طرح در سرویس دهی به مردم اثری نمی گذارد، در آن صورت به مرحله اجرایی درمی آید. بار دیگر اعلام می کنم که این طرح به هیچ وجه تا بدین لحظه شروع نشده است و فقط در مرحله پیاده سازی و آزمایش است.


طرح رجیستری ثبت گوشی ها از چه زمانی فعالیت اصلی خود را آغاز می کند؟

بارها اعلام کردیم، ما به عنوان وزارت ارتباطات نمی توانیم زمان بندی دقیق اجرایی شدن این طرح را مطرح کنیم. چرا که اعتقاد داریم ممکن است این طرح اثر گذاری بسیار بالایی در بازار گوشی های تلفن همراه داشته باشد.

بنابراین لازم است به طور کامل بررسی و ابعاد مختلف فنی آن سنجیده شود. پس نمی توانیم به شما بگوییم که چقدر نیازمند تغییر در شبکه های تلفن همراه هستیم.

برای اجرای آزمایشی، هم اکنون این آمادگی در شبکه های تلفن همراه وجود دارد. اجرای آزمایشی تعداد محدودی گوشی، با اجرای طرح به صورت عملیاتی برای تعداد بالغ بر 80 میلیون مشترکی که هر آن ممکن است بخواهند گوشی هایشان را عوض کنند بسیار متفاوت است.

بنابراین ممکن است در شبکه های تلفن همراه، ما نیازمند به‌روز رسانی  و تصحیح مجوزها یا خرید و نصب یک سری تجهیزات جدید باشیم. این موضوعات باید صورت پذیرد و همه اینها مستلزم بررسی بیشتر است.

آیا برای گوشی های قدیمی هم برنامه ریزی صورت پذیرفته است یا نه؟

ما به عنوان وزارت ارتباطات پیگیر بخش فنی و  اجرایی کردن آن هستیم و تا لحظه اعلام، این طرح فقط در مورد گوشی های جدید اجرا می‌شود. اینکه چه فرآیندی برای گوشی های قبلی قرار است انجام شود باید در بحث های بعدی مطرح شود.

تکلیف گوشی هایی که برندشان در ایران نمایندگی ندارد چیست؟

آنها فرآیند قانونی خودشان را دارند. اپراتورهای تلفن همراه، وزارت ارتباطات و به طور مشخص سازمان تنظیم مقررات، مسئول سرویس دهی به مردم هستند. ما باید سرویس تلفن همراه مناسب، با کیفیت و طبق استاندارد به مردم ارائه کنیم و بخشی از فرآیند این است که از گوشی های استاندارد استفاده شود.

پیگیری اینکه یک گوشی در ایران نمایندگی ندارد، طبق فرآیندهای قانونی بر عهده مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت  است.

گوشی هایی که توسط مسافران به کشور وارد می شوند، در کجا باید ثبت شوند؟

نحوه چگونگی ثبت گوشی در سامانه هایی که اعلام میشود به طور مشخص به مردم اطلاع رسانی خواهد شد. از جمله همین گوشی هایی که توسط مسافران به داخل کشور وارد می‌شود.

به محض اعلام سامانه هایی برای ثبت گوشی، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

گفته می شود قبلا هم تجربه چنین طرحی وجود داشته اما به نتیجه نرسیده است، مشکل از کجا بوده و آیا از آن تجربه، در اجرای این طرح استفاده شده است یا خیر؟

این طرح قبلا هم اجرا شده بود و به دلیل اینکه همه ی ابعاد آن دیده نشد، متوقف شد. دلیل آن هم این بود که در طرح قبلی صرفا شناسایی از طریق شماره ی سریال گوشی IMEI انجام می گرفت. و این شماره ها متاسفانه به راحتی قابل کپی کردن است.

تجربه ای که در طرح های قبلی بوده، حتما باید در این طرح نیز لحاظ شود. اگر قرار باشد ما همان طرح قبلی را با همان معایب تکرار کنیم به هیچ وجه عاقلانه نیست. در این طرح  ایراداتی که در طرح قبلی بود برطرف شده و راه و روش های بهتری برای شناسایی گوشی براساس قابلیت هایی که شبکه پشتیبانی می کند پیاده سازی خواهد شد.

گفتگو از شاهین علی مددی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
این خندار نیست که وقتی اپراتورهای تلفن همراه کشور در بازار گوشی های تلفن همراه وارد شده به کشور سهیم و خود از وارد کنندگان اصلی هستن حال چطور این طرح را اجرا میکنند که از سودشان ب طور محسوسی کن میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
چرا کاری میکنن که قیمت ایفون بره بالا چرا قیمتا بایدبره بالا چرااا؟و؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
عجیب اینکه هنوزهیچی نشده قیمت آیفون و اپل پایین نیومدکه هیچ،بالا رفت!!!!!!!