اویل پرایس: آیا هند می‌تواند سطح صادرات نفتی ایران را به پیش از دوران تحریم برساند؟

اویل پرایس در گزارشی به بیان روابط نفتی ایران و هند در دوران تحریم و پس از آن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل پرایس در گزارشی نوشت: هند در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 11 مرداد 95) روزانه 461 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که این رقم نسبت به واردات نفتی این کشور از ایران در ماه ژوئن، 21 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 درصد افزایش یافته است. 

در شرایطی که نیاز هند به واردات نفت خام روز به روز بواسطه رونق صنعت خودروسازی آن افزایش می‌یابد، ایران نیز به دنبال افزایش صادرات نفتی و بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود در بازار نفت است و این مسئله، پیوند محکمی را بین آنها ایجاد کرده است.

هند و ایران خود را از تسویه حساب‌های مالی به دلار نیز بی‌نیاز کرده‌اند. در دوران تحریم، هند پول نفت خریداری شده خود از ایران را به روپیه پرداخت می‌کرد و ایران نیز از این پول برای خرید کالاهای هندی استفاده می‌کرد که به نوعی به نفع هر دو طرف بود. 

ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی اعلام کرد اولویت نخست آن، توسعه روابط با کشورهایی است که در دوران تحریم در کنارش باقی ماندند. این کشور از ماه ژانویه که تحریم‌های بین‌المللی برداشته شد، 80 درصد از سهمی که در سالهای تحریم در بازار نفت از دست داده بود را به دست آورده است. 

طبق آخرین آمار، ایران در ژوئن 2016 (30 روز منتهی به 11 تیر 95) روزانه 2.31 میلیون بشکه نفت صادر کرد که تقریباً نزدیک به سطح فروش نفت آن در دوران پیش از تحریم است و نسبت به دسامبر 2015 یعنی یک ماه پیش از آنکه تحریم‌های بین المللی برداشته شود یک افزایش 100 درصدی را نشان می‌دهد. 

این کشور طرح‌های دیگری را نیز برای افزایش صادرات نفتی خود در آینده مدنظر دارد و صادرات 5.8 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی تا سال 2021 را به عنوان یک هدف بلندپروازانه در دستور کار قرار داده است. 

محسن قمصری – مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران – به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد کشورش فاصله زیادی با سقف صادراتی خود در دوران پیش از تحریم ندارد و به زودی سهم از دست رفته خود در بازار نفت را به دست خواهد آورد. وی در این مصاحبه اضافه کرد ظرفیت صادرات نفت ایران فراتر از 4 میلیون بشکه در روز است و طرح‌هایی را نیز برای این منظور مدنظر دارد؛ اما برای اجرای آنها منتظر فراهم شدن شرایط است.

از بخت خوب ایران، هند دوران اوج رشد اقتصادی خود را تجربه می‌کند و امسال نیاز آن به واردات نفت 7.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که بیشترین میزان افزایش از سال 2007 است. 

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کنند که هند تا سال 2040 جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت خام جهان حفظ کند و به زودی با نیاز روزانه به 6 میلیون بشکه نفت، چین را با مصرف روزانه 4.6 میلیون بشکه نفت پشت سر بگذارد.

طبق گزارشها، این کشور در حال حاضر، 79 درصد از نفت موردنیاز خود را وارد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این میزان طی 2 دهه آینده به 90 درصد افزایش یابد.

هند همچنین برای بهبود امنیت نفتی خود، ساخت یک انبار نفت استراتژیک با ظرفیت ذخیره‌سازی 40 میلیون بشکه نفت را در گام اول در دستور کار دارد که در صورت تحقق، نفت موردنیاز خود برای مصرف 10 روز را می‌تواند در آن ذخیره کند. 

هر چند این عدد در مقایسه با ذخایر نفتی 150 روزه آمریکا و 60 روزه چین رقم قابل توجهی نیست، گزارشها حاکی از آن است که هند در نهایت در نظر دارد ظرفیت ذخیره‌سازی این انبار نفتی را به 90 روز افزایش دهد.

ساخت چنین تاسیساتی بدون تردید، افزایش واردات نفت از کشوری مانند ایران که به دنبال عرضه بیشتر نفت در بازار است را به دنبال خواهد داشت. 

این دو کشور در چند پروژه مهم دیگر نیز در حال همکاری هستند. توسعه بندر چابهار یکی از این پروژه‌هاست که در صورت تحقق، همکاری استراتژیک هند و ایران را از قالب یک خریدار و فروشنده ساده نفت فراتر خواهد برد. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
پروژه چابهار و سرمايه گذاري هند در آن براي ايران مهم تر و باارزش تر از هند ميباشد ما بايد به هر صورتي شده به هند جهت سرمايه گذاري بيشتر و راه اندازي زودتر تشويق و حمايت كنيم افتتاح اين پروژه با هند يعني تضمين بازار بسيار پرسود نفت و گاز هند براي ما اين تنها يك مورد از موارد ديگر آن است دولت بايد مراقب نفوذي هاي داخلي دشمن براي ضربه زدن به اين پروژه مهم را شناسايي و دست آنها را كوتاه كند
آخرین اخبار