هافینگتن پست: آیا مهد واقعی تمدن یهود در عربستان است؟ / چشم طمع صهیونیسم به دره خیبر

هافینگتن پست در مطلبی به تکرار ادعای توطئه‌آمیزی پرداخت که 30 سال پیش از سوی یک تاریخدان عرب مطرح شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هافینگتن پست در مطلبی درباره ادعای جنجالی یک تاریخدان عرب در دهه 80 میلادی نوشت: «کَمَل صلیبی» - یکی از تاریخدانان عرب معاصر برجسته جهان – در سال 1985 میلادی در یک اظهارنظر جنجالی مدعی شد برآیند تحقیقات او نشان می‌دهد که "صهیون" موردنظر یهودیان نه در اسرائیل که در عربستان قرار دارد. در آن زمان، اسرائیلی‌ها، یهودیان سراسر جهان، سعودی‌ها، اعراب، مسلمانان و فلسطینیان همگی این فرضیه جنجالی را مردود شمردند.

اسرائیلی‌ها، یهودیان و اوانجلیکایی‌ها کَمَل صلیبی را متهم کردند که هدف او از انتشار کتاب پرفروش "کتاب مقدس از سرزمین عربستان آمده است" و طرح ادعای جنجالی خود در این کتاب، مشروعیت‌زدایی از دولت یهود و به چالش کشیدن پیوند تاریخی یهودیان با سرزمین فلسطین است. تاریخدانان اسرائیلی و خاخام‌های یهودی نیز فرضیه او را "افسانه" خواندند.

با این حال، دولت عربستان از بیم آنکه مبادا اسرائیل اظهارنظر صلیبی را جدی گرفته و رشته کوه سراوات در نزدیکی مکه - که صلیبی در کتاب خود مدعی شده بود همان "وادی اردن" مورد اشاره در کتاب مقدس است - را به اشغال خود درآورد، ده‌ها روستایی که در این منطقه دارای بافت تاریخی یا آثار باستانی کهنی با قدمتی برابر با کتاب مقدس بودند را با بولدوزر تخریب کرد. این اقدام عربستان در آن زمان با ایدئولوژی وهابیت که معتقد است کلیه نشانه‌های بت‌پرستی را باید نابود کرد نیز کاملاً همسو بود. 

از سوی دیگر، تخریب این روستاهای تاریخی احتمال حل این مناقشه از سوی باستان‌شناسانی که پس از ده‌ها سال تلاش هنوز در اسرائیل نیز به سند معتبری برای ارتباط دادن اماکن امروزی به اماکن تاریخی مورد اشاره در عهد عتیق دست نیافته اند را تقریباً ‌امکان‌ناپذیر کرد.

با این حال، جنجال بر سر ادعای صلیبی اکنون سالهاست که پایان یافته است؛ چراکه فقدان روابط دیپلماتیک بین عربستان و اسرائیل و امکان‌پذیر نبودن مسافرت گردشگران یهودی به این کشور عملاً تحقیق در این زمینه را غیرممکن کرد. اما این وضع ممکن است در آینده نزدیک تغییر کند. عربستان سعودی در تلاش برای دور شدن از اقتصاد نفتی و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود در نظر دارد با بهره‌گیری از پتانسیل اماکن مذهبی و تاریخی متعدد خود به یک قطب گردشگری بزرگ در سطح منطقه و جهان تبدیل شود. 

از سوی دیگر، روابط این کشور با اسرائیل نیز در شرف تغییر است؛ زیرا هر دو آنها اکنون دشمن مشترکی به نام ایران دارند. یک ژنرال بازنشسته سعودی نیز ماه گذشته در یک رویداد تاریخی نادر در راس یک هیات عالیرتبه و در راستای احیای طرح صلح عربستان برای حل مناقشه فلسطین به اسرائیل سفر کرد. 

بر همین اساس، آب شدن یخ روابط عربستان و اسرائیل شاید در آینده نزدیک ممنوعیت مسافرت اتباع اسرائیلی به این کشور را لغو کند؛ همانگونه که وزارت کار عربستان نیز در سال 2014 برای اولین بار ورود کارگران خارجی یهودی به این کشور را مجاز اعلام کرد. 

دو هفته پس از سفر ژنرال «انور عشقی» به اسرائیل، «جسیکا اشتینبرگ» در یادداشتی در روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نوشت: یک تمدن یهودی شکوفا حدود 3 هزار سال پیش در مناطقی که امروز متعلق به عربستان است، وجود داشته و شهرهای مدینه، خیبر و تیماء در قرن ششم و هفتم میلادی میزبان یهودیان بی‌شماری بوده‌اند. وی در ادامه نوشت که خاخام «بنیامین تودلا» نیز در جریان سفر خود در قرن دوازدهم میلادی به آنچه که امروز اسرائیل نامیده می‌شود، از برخی از آن جوامع یهودی دیدن کرد.

وی اضافه کرد: نسل کهنسال سعودی‌های یمنی‌الاصل که در مناطق مرزی جنوب عربستان زندگی می‌کنند، هنوز روزهای پیش از تشکیل اسرائیل که یهودیان در میان آنها زندگی می‌کردند را به خوبی به یاد دارند.

اشتینبرگ در ادامه یادداشت خود با ابراز امیدواری نسبت به فراهم شدن امکان مسافرت اسرائیلی‌ها به عربستان، 5 مکان یهودی را در دره خیبر عربستان و شهر باستانی تیماء برای دیدن به خوانندگان پیشنهاد داد.

وی در توضیح یکی از این مناطق نوشت: "خیبر نام دره‌ای است که در آن خرما پرورش داده می‌شود و پر از چاه‌های آب طبیعی است. این منطقه در ابتدا محل سکونت یهودیان بود و به عنوان یک استراحتگاه بین راهی نیز در مسیر یمن به سوریه و لبنان امروزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. هرچند قبرستان 1400 ساله این شهر فاقد سنگ قبر است، افراد محلی به خوبی تاریخچه یهودی این شهر را به یاد دارند. قلعه معروف خیبر که به دست پیامبر اسلام (ص) فتح شد نیز پناهگاه 1400 ساله یهودیان بود که در این منطقه و مشرف به دره خیبر واقع شده بود؛ همان قلعه‌ای که [حضرت] علی (ع) دروازه آن را باز کرد تا سپاه پیامبر بتواند برای فتح آن وارد قلعه شود."

اشتینبرگ سپس با اشاره به تاریخ و تمدن یهودی موجود در شهرهای دیگر عربستان مانند تیماء در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک اماکن تاریخی یهودیان و آثار بجامانده از تمدن یهودی در عربستان در دسترس آنها قرار گیرد. 

هافینگتون پست در ادامه نوشت: در چنین شرایطی، احیای صنعت گردشگری عربستان می‌تواند یکبار دیگر امکان اثبات فرضیه جنجالی صلیبی را سالها پس از مرگ او زنده کند. اما با وجود هراس عربستان، یهودیان اسرائیل در حال حاضر تمایلی به کاوش این فرضیه تاریخی و بررسی این احتمال که ممکن است پدران آنها در گذشته درمورد خواستگاه آنها اشتباه کرده باشند، ندارند. استدلالهایی نظیر اینکه اسرائیل به طمع ذخایر نفتی عربستان به دنبال اثبات این فرضیه خواهد رفت نیز با توجه به اینکه اسرائیل خودش در حال تبدیل شدن به یک تولیدکننده نفت است چندان قابل اعتنا نیستند.

با این حال، فارغ از ارزش تاریخی و علمی این مناقشه، اثبات نظریه صلیبی به همان اندازه که ممکن است باعث منازعات بیشتری در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه شود، می‌تواند چشم‌انداز جدیدی را نیز پیش روی این منطقه قرار دهد. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Kazakhstan
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
به صورت فیلم درش بیارین ممنون میشیم طولانی هست وقت نمیکنیم بخونیم
آخرین اخبار