دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی: بوئینگ بابت فشار بر کنگره به من حقوق نمی‌داد/ در حمایت از توافق ایران به دنبال منافع مالی نبودم

«تامس پیکرینگ» گفت تا زمان اعلام توافق ایران نمی‌دانست از منافع شرکت هواپیماسازی بوئینگ دفاع می‌کند.

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی: بوئینگ بابت فشار بر کنگره به من حقوق نمی‌داد/ در حمایت از توافق ایران به دنبال منافع مالی نبودم
 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی «ویکلی استاندارد» در مطلبی نوشت: «تامس پیکرینگ،» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که از سوی بوئینگ برای هموار کردن مسیر توافق هسته‌ای ایران حقوق دریافت می‌کرد، اکنون داشتن انگیزه مالی برای حمایت از توافق مذکور و دریافت حقوق به این منظور از غول هواپیماسازی آمریکا را رد می‌کند. به دنبال انعقاد توافق هسته‌ای وین، بوئینگ قراردادی 25 میلیارد دلاری را برای فروش هواپیما به تهران به امضا رساند.

بنابر این گزارش، پیکرینگ، یکی از مقامات بلندپایه دولت کلینتون و فردی که نام او بیش از یک دهه در فهرست حقوق بوئینگ قرار داشت، در حمایت از توافق ایران مطلب می‌نوشت، درباره امتیازهای آن در مقابل کنگره شهادت می‌داد و برای متقاعد کردن قانونگذاران آمریکا با آن‌ها به گفتگو می‌نشست. اما در اغلب موارد از ارتباطش با شرکت هواپیماسازی بوئینگ سخنی به میان نمی‌آورد.

به دنبال انعقاد توافق هسته‌ای ایران، بوئینگ از طرح‌های خود برای فروش ده‌ها فروند هواپیما به «ایران‌ ایر» پرده برداشت. پیکرینگ روز دوشنبه به ویکلی استاندارد گفت هنگامی که در مقابل کنگره در سال 2014 از توافق ایران دفاع کرد، نمی‌دانست این توافق برای بوئینگ سودآور خواهد بود. 

او در همین خصوص گفت: تا زمان اعلام توافق ایران درباره مسئله سودآوری آن برای بوئینگ اطلاعی نداشتم. در ضمن دلیلی نیز وجود نداشت که بخواهم درباره انگیزه مالی احتمالی خود برای تبلیغ توافق ایران سخن بگویم. من با 50 گروه مشاوره‌ای مختلف که انگیزه مالی ندارند کار می‌کنم. هر کس که می‌خواهد درباره آن‌ها بداند، می‌تواند به سوابق من رجوع کند. 

سفیر سابق آمریکا در کشورهای مختلف افزود: بوئینگ به طور خاص از من نخواست روی توافق کار کنم و برای فشار بر کنگره در این خصوص به من حقوق پرداخت نمی‌کرد. ارتباط من با این شرکت به گونه‌ای بود که بابت کار کردن روی پروژه‌های آن، پول دریافت می‌کردم. 

زمانی که مذاکرات در ماه ژوئیه 2015 (31 روز منتهی به 10 مرداد 94) به نتیجه رسید، سخنگوی بوئینگ اعلام کرد این شرکت تحولات آینده را دنبال می‌کند تا مشخص شود توافق مذکور چطور درهای ایران را به روی جهان می‌گشاید. همانطور که کنگره آمریکا خود را برای بررسی سرنوشت قرارداد بوئینگ و ایران آماده می‌کند، پیکرینگ به دلیل فاش نکردن ارتباطش با این شرکت هواپیماسازی زیر فشار موج جدیدی از انتقادها قرار دارد. 

«پتر روساکم،» نماینده ایالت ایلی‌نوی که در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 11 مرداد) قانون منع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رساند، در همین خصوص گفت: اگر کسی که در کنگره شهادت می‌دهد درباره مسئله مورد بررسی منافعی دارد، باید به طور قطع ما را آگاه کند. 

منبعی که از نزدیک با کنگره آمریکا در خصوص توافق ایران همکاری می‌کند درباره این مسئله گفت: پیکرینگ نیز مانند سایرین از نزدیک با جریان توافق ایران آشنا بود. اکنون او می‌گوید از مسئله‌ای که بر همگان آشکار بود، اطلاعی نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار