یو ‌اس نیوز: نگرانی اعضای کنگره آمریکا از فروش تسلیحات به عربستان

قرارداد نظامی جدید واشینگتن - ریاض با انتقادات زیادی از سوی اعضای کنگره مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو ‌اس نیوز، منتقدان عربستان سعودی در کنگره آمریکا به دنبال متوقف کردن فروش 1.15 میلیارد دلار تجهیزات نظامی جدید به ریاض از سوی دولت باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – هستند. 

خبر قرارداد نظامی جدید آمریکا و عربستان هفته گذشته از سوی "آژانس همکاری امنیتی دفاعی" پنتاگون که وظیفه تسهیل فروش تسلیحات به کشورهای خارجی را برعهده دارد، اعلام شد. کنگره که تا ماه آینده در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد، پس از پایان تعطیلات 30 روز فرصت دارد تا به طور قانونی از اجرایی شدن این قرارداد جلوگیری کند. 

تلاشهای پیشین کنگره برای محدود کردن فروش سلاح به عربستان تا این لحظه بی‌نتیجه مانده‌است؛ اما برخی از اعضای سنا این بار مصمم هستند تا با توجه به گزارشهایی که درمورد حمایت تسلیحاتی حاکمان وهابی کشور نفت‌خیز عربستان از گروه‌های معارض سوری و همچنین قتل عام غیرنظامیان در یمن از سوی جنگنده‌های این کشور به گوش می‌رسد، تلاش جدی‌تری را با همکاری و حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در این خصوص انجام دهند.

«رند پال» - سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی - معتقد است عربستان یک متحد غیرقابل‌اطمینان برای آمریکاست که سوابق تیره‌ای در زمینه رعایت حقوق بشر دارد و بنابراین، دولت اوباما با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص استفاده این کشور از تجهیزات نظامی آمریکا وجود دارد، نباید برای فروش تسلیحات پیشرفته به آن عجله کند.

عربستان سعودی طی سالهای اخیر یکی از خریداران عمده تجهیزات نظامی از آمریکا بوده است. این کشور در سال 2010، موافقت واشینگتن را برای خرید 60 میلیارد دلار هواپیمای جنگنده و بالگرد نظامی جلب کرد و در اواخر سال میلادی گذشته نیز مجدداً‌ مجوز خرید صدها موشک ضدهوایی به ارزش 5.4 میلیارد دلار، 4 فروند ناو جنگی به ارزش 11.25 میلیارد دلار و 22 هزار بمب معمولی و هوشمند را به ارزش 1.29 میلیارد دلار کسب کرد. 

آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون هفته گذشته در توضیح خبر فروش تسلیحات جدید به عربستان عنوان کرد این قرارداد از طریق کمک به بهبود امنیت یکی از متحدان منطقه‌ای استراتژیک آمریکا که نقش مهمی را در ایجاد ثبات سیاسی در خاورمیانه و کمک به رشد اقتصادی آن برعهده دارد، به سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا کمک خواهد کرد. 

اما منتقدان عربستان سعودی در کنگره معتقدند مداخله نظامی این کشور در یمن و حمایت آن از گروه‌های معارض سوری ایجاب می‌کند که آنها از نهایی شدن این قرارداد نظامی جلوگیری کنند.

متحد اصلی «رند پال» در مخالفت با فروش تسلیحات جدید به عربستان، «کریس مورفی» – سناتور دموکرات ایالت کنتیکت – است. این دو لایحه‌ای را با همکاری یکدیگر تنظیم کرده‌اند که در صورت تصویب، رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند تا درباره دسترسی نیافتن تروریست‌ها به این تسلیحات و استفاده نشدن آنها برای کشتار غیرنظامیان به کنگره آمریکا تضمین دهد.

قرارداد جدید فروش تجهیزات نظامی به عربستان شامل 153 تانک آبرامز، 20 خودروی زرهی هرکول، 153 قبضه مسلسل M2 و 266 قبضه مسلسل M240 است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار