نشنال اینترست: پایان سلطنت روسیه و اوپک بر بازار انرژی با ظهور پدیده‌ای به نام آمریکا

یک مجله آمریکایی در مطلبی نوشت واشینگتن بزودی بازار انرژی جهان را از کنترل روسیه و اوپک خارج می‌کند.

نشنال اینترست: پایان سلطنت روسیه و اوپک بر بازار انرژی با ظهور پدیده‌ای به نام آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی «نشنال اینترست» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سقوط بهای نفت و گاز در ماه‌های اخیر نه تنها موقعیت آمریکا را به عنوان ابرقدرتی نوظهور در بازار انرژی جهان تضعیف نکرده، بلکه باعث تقویت آن شده است. کاهش ارزش نفت و گاز در جهان پایه‌های سلطنت «اوپک،» سازمان کشورهای صادرکننده نفت، را متزلزل کرده و باعث تضعیف قدرت روسیه به عنوان تأمین‌کننده گاز قاره اروپا شده است. 

در ادامه گزارش آمده است: اگر صنعت انرژی آمریکا به روند کنونی خود ادامه دهد، موقعیت ژئوپلیتیک این کشور در زمان ورود رئیس‌جمهور بعدی به کاخ‌سفید  به مراتب بهتر از حال حاضر خواهد بود. 

نگارنده گزارش سپس می‌نویسد: نقطه آغازین این انقلاب را باید ماه فوریه سال جاری (29 روز منتهی به دهم اسفندماه 1394) دانست که نخستین محموله گازی شرکت انرژی چنییِر به برزیل ارسال شد. مقامات این شرکت معتقدند واشینگتن تا پیش از سال 2020 (1399)، به یکی از سه قدرت برتر جهان در زمینه صدور گاز طبیعی مایع تبدیل خواهد شد. 

واشینگتن به تازگی گاز طبیعی مایع خود را حتی به منطقه خاورمیانه غنی از انرژی نیز صادر می‌کند. روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در مطلبی، صدور گاز طبیعی آمریکا به کشورهای خاورمیانه را مصداق بارز «زیره به کرمان بردن» خواند. 

در ادامه گزارش آمده است: به نظر می‌رسید ظرفیت تولید آمریکا سال 1970 (1349)، به بالاترین سطح خود رسیده باشد. کاهش تولید برای سه دهه پس از آن باعث قدرت گرفتن کارتل نفتی اوپک شد؛ اما، سال 2009 (1388) تولید نفت آمریکا با استفاده از روش‌های جدید و اقتصادی استخراج نفت، افزایش یافت. خودداری ریاض از کاهش تولید خود برای مقابله با سقوط بهای جهانی نفت به اقتصاد صادرکنندگانی از قبیل آنگولا، نیجریه و ونزوئلا ضربه زد.

از سوی دیگر، پیامدهای کاهش بی‌سابقه بهای طلای سیاه دامنگیر عربستان نیز شد. به طوری که، گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اگر این کشور در سیاست‌هایش تغییرات اساسی ایجاد نکند، در مدت 5 سال با ورشکستگی اقتصادی مواجه خواهد شد. با این وجود، نفت شیل توانست با کاهش هزینه‌های تولید به خوبی با شرایط جدید مقابله کند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار