ادعای وقیحانه تایم: تشکیل «محور شرارت» در خاورمیانه/ پرواز جنگنده‌های روسیه از ایران بر فراز منطقه‌ای کلیدی در سوریه

تایم در گزارشی به تحلیل اهمیت پرواز جنگنده‌های روس از پایگاهی در ایران برای انجام عملیات در سوریه پرداخت.

ادعای وقیحانه تایم: تشکیل «محور شرارت» در خاورمیانه/ پرواز جنگنده‌های روسیه از ایران بر فراز منطقه‌ای کلیدی در سوریه
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی تایم در گزارشی مدعی شد: به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش با «محور شرارت» جدیدی در خاورمیانه مواجه هستند. محوری که از ایران، روسیه و سوریه تشکیل می‌شود. پس از آن که ایران به روسیه اجازه داد از یکی از پایگاه‌هایش برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کند، اتحاد در حال گسترش روسیه جانی تازه گرفت.

روابط روسیه و ایران در حال گرم‌تر شدن است. مسکو به تازگی ایران را به یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی مجهز کرده است. سکوت آمریکا در قبال مسائل سوریه و درگیر نشدن واشینگتن در جنگ خونین این کشور، بر میزان نفوذ روسیه در خاورمیانه افزوده است.

«آنتونی زینی،» ژنرال سابق نیروی دریایی آمریکا که مسئولیت عملیات این کشور در خاورمیانه را در سال‌های 1997 تا 2000 برعهده داشت در همین زمینه گفت روسیه به دنبال بردن «بازی بزرگ» است. او در ادامه و با اشاره به درگیری قرن نوزدهم میان انگلیس و روسیه برای کسب قلمرو در افغانستان و اطراف آن افزود: این بار روس‌ها کمی بیشتر به سمت غرب حرکت کرده‌اند. روسیه یک بار دیگر خارج از همسایگی خود و از خاک ایران قدرت نظامی‌اش را به رخ می‌کشد.
 
«دیوید بارنو،» فرمانده سابق نیروهای مشترک در افغانستان در سال‌های 2003 تا 2005 نیز در این باره گفت: این مسئله به یاد ما می‌آ‌ورد که پوتین می‌خواهد یک بار دیگر روسیه را به عنوان یک قدرت نظامی بزرگ مطرح کند. قدرتی که از زل زدن در چشمان آمریکا و دوستانش در هیچ شرایطی شرم‌زده نمی‌شود. 

بنابر اعلام پنتاگون، روسیه اندکی پیش از آغاز حمله، وزارت دفاع آمریکا را مطلع کرد و به جنگنده‌های آمریکا فرصت داد از سر راهشان کنار بروند. «کریستوفر گارور،» سخنگوی ستاد ارتش آمریکا در عراق و سوریه، در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: مسکو به ما درباره این حملات اطلاع داد و ما اطمینان دادیم امنیت جنگنده‌های آن‌ها هنگام حرکت به سمت هدف و در بازگشت تضمین است. این حملات هیچ یک از عملیات ائتلاف در عراق یا سوریه را تحت تأثیر قرار نداد.

بنابر این گزارش، به لحاظ نظامی مسئله حمله از پایگاهی در ایران اهمیت خاصی ندارد؛ زیرا جنگنده‌های روس پیش از این نیز به طور مرتب مواضعی را در سوریه مورد هدف قرار می‌دادند. اما از آن جا که به دلیل نصف شدن مسافت، هواپیماهای جنگنده‌ روسیه مجبور نیستند سوخت زیادی با خود ببرند، می‌توانند تسلیحات بیشتری حمل کنند. از طرف دیگر این مسئله به لحاظ سیاسی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا تمایل تهران و مسکو برای حفظ بشار اسد در قدرت را علنی می‌کند.  
وزارت دفاع روسیه روز گذشته در بیانیه‌ای حملات مذکور را تأیید کرد. این وزارتخانه اعلام کرد بمب افکن های TU-22M3 و سوخو 34 برای حمله به تروریست های سوریه در ایران مستقر شده‌اند. نیروهای هوایی بوسیله این بمب افکن‌ها که از فرودگاه همدان برخاستند موفق شدند 5 انبار سلاح و مهمات و پایگاه تروریست‌ها را در حلب بمباران کنند. 

فهرستی که وزارت دفاع روسیه از اهداف مورد حمله ارائه داد همان مواضعی هستند که آمریکا نیز در فهرست روزانه خود برای حمله از زمان آغاز عملیات هوایی در سوریه معرفی می‌کند.

بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ده‌ها نفر در حلب بر اثر این حملات جان باختند. آمریکا همواره روسیه را به حمله بی‌هدف در حلب، بزرگترین شهر سوریه، متهم می‌کند. نیمی از این شهر در کنترل دولت سوریه و نیمی دیگر از آن در اختیار معارضان سوری قرار دارد. 

بنابر این گزارش، حمله جنگنده‌های روسیه از ایران از دو جهت بسیار حائز اهمیت است: نخست آن که برای اولین بار پس از انقلاب ایران، تهران به یک کشور اجازه داد از یکی از پایگاه‌هایش برای حمله استفاده کند. دوم آن که این نخستین بار بود که مسکو از کشوری سوم (بجز روسیه و سوریه) برای حمله هوایی به مواضعی در داخل خاک سوریه استفاده کرد.

جنگنده‌های روس پس از انجام حملات به پایگاه هوایی واقع در شهر همدان در شمال غرب ایران بازگشتند. این پایگاه هوایی که پیش از انقلاب ایران نام دیگری داشت، پس از شهادت «محمد نوژه،» خلبان ایرانی، پایگاه هوایی شهید نوژه نامیده شد. حملات دیروز در 37امین سالگرد شهادت او و کمک خلبانش انجام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
جنگنده قاهر ۳۱۳ ،آذر رخش،صایقه ،به پرواز در می آیند برای داعش
آخرین اخبار