عطوان: استفاده از پایگاه هوایی ایران از سوی روس‌ها، بیانگر روابط استراتژیک مسکو-تهران است

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی همدان ایران برای مبارزه با تروریست‌ها، آن را به مثابه اوج روابط استراتژیک مسکو-تهران دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان از تحلیلگران عرب با اشاره به حملات بمب افکن‌های روسی از پایگاه هوایی همدان ایران به مواضع تروریست‌ها نوشته است: اینکه آمریکایی‌ها در قبال حملات بمب افکن‌های روسی از پایگاهی در همدان ایران به مواضع داعش و جبهه فتح الشام یا النصره سابق در حلب، دیرالزور و ادلب و نیز اظهارات سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، درباره تفاهم در زمینه اقدام نظامی در حلب در شمال سوریه سکوت اختیار کرده‌اند، مفهومش این است؛ آمریکا از حملات روسها- که بیانگر ائتلاف استراتژیک روسیه و ایران است- حمایت می‌کند.

  چراغ سبز از سوی آمریکا به روسیه برای نابودی گروه‌های تروریستی وجود دارد. روسها حرف اول و آخر را در تحولات منطقه می‌زنند و پایگاه‌های ایرانی را به عنوان جایگزین، پایگاه اینجرلیک ترکیه، که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در آن به سرمی‌برند، انتخاب کرده‌اند.

عطوان می‌افزاید: پیام به کارگیری از این پایگاه‌ها روشن است و نمایانگر همکاری استراتژیک مسکو و تهران است. روسیه پایگاه هوایی در حمیمیم در شمال سوریه را در اختیار دارد و نیازی به پایگاه‌های ایرانی ندارد. پایگاه حمیمیم بسیار نزدیک تر به حلب است و انواع جنگنده و بمب افکن در آن وجود دارد.

همزمان با حملات بمب افکن‌های روسی به مواضع تروریست‌ها در حلب و دیرالزور در بُعد رویدادهای سیاسی نیز، دیپلماسی روسیه فعال شده است سفر بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، به تهران و سپس به دوحه برای دیدار با معارضان سوری و نمایندگان حماس را در این راستا می توان تلقی کرد.

اینکه بوگدانف، ریاض را به عنوان مرکز معارضان سوری نادیده گرفته است؛ بیانگر این واقعیت است که آن را به رسمیت نمی شناسد و اعتقادی به آن در دور جدید گفتگوهای ژنو ندارد.

سوریه و به ویژه حلب در آستانه نبرد سرنوشت ساز است که همپیمانان سوری-روسی-ایرانی در روزهای آینده با حمایت آمریکایی‌ها برای نابودی گروه‌های تروریستی رقم خواهند زد به ویژه که همه تروریست‌ها در یک نقطه یعنی در حومه جنوبی حلب جمع شده‌اند. پس از آن نوبت از سرگیری گفتگوها برای دست یابی به دولت فراگیر سوریه خواهد رسید تا معارضان پست‌های درجه دوم و نه اساسی را در اختیار بگیرند و در برابر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه سوگند یاد کنند.

عطوان در ادامه می‌نویسد: خواسته‌های ترکیه طی روزهای اخیر کاهش یافته است. ترکیه قبلا خواستار ایجاد مناطق حائل بود اما هم اکنون خواستار عقب‌نشینی نیروهای سوریه دموکراتیک کُرد از شهر منبج تحت تسلط آنهاست، اما این خواسته با موافقت روسیه و آمریکا تاکنون روبرو نشده است. به هر حال خواسته‌های ترکیه مجانی برآورده نمی‌شود.

هفته‌های آتی در نبرد حلب با توجه به تفاهمات آمریکا- روسیه و ترکیه- روسیه سرنوشت ساز هستند و پس از آن مذاکرات سیاسی در اوایل سپتامبر آینده به سرپرستی این دو قدرت بزرگ انجام خواهد گرفت.

عطوان در پایان می‌نویسد: اعراب در این عرصه کجایند؟ نقش آنها چیست؟ در نبرد نظامی و کشمکش سیاسی در کجای ماجرا هستد؟ دوره کنونی دوره روس‌ها از نظر حرف و عمل است و هرکه غیر از این فکر می‌کند با خودش مغالطه می‌کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
عطوان به عربا بگو فعلا بوق بزنن تا بعد
آخرین اخبار