پیروزی بزرگ بشار اسد با تسلیم شدن مخالفان در منطقه داریا/ بازگشت این شهر به آغوش دمشق

به دنبال توافق معارضان سوری و دولت سوریه، نخسین مرحله از تخلیه داریا و بازگشت کنترل آن به دست دمشق از امروز آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ان بی سی نیوز؛ ساکنان داریا در حومه دمشق که مدت ها در محاصره بود، روز جمعه طی توافقی که پیروزی نمادین تاریخی برای دولت بشار اسد به شمار می آید، شروع به تخلیه شهر کردند. داریا از سال 2012 در محاصره نیروهای دولتی سوریه بوده است. 

شورشیان، طی توافقی که مفاد آن اواخر روز پنج شنبه فاش شد، توافق کردند از مواضع خود کناره گیری کنند و در برابر فشار دولت، تسلیم شدند. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس، طی مفاد این توافق، قرار شد حدود 700 شورشی به همراه خانواده های خود به استان ادلب نقل مکان کنند. 

گزارش شده است حدود 5 هزار ساکن داریا که زمانی منطقه ای پررونق بود، در اثر مشکلات ناشی از جنگ سوریه از منطقه مهاجرت کرده اند. 


اتوبوس های حامل ساکنان بعد از ظهر روز جمعه از این منطقه خارج شد. در مرحله نخست حدود 500 غیرنظامی به ریف دمشق منتقل و حدود 300 فرد مسلح نیز به سوی ادلب فرستاده شدند.


داریا سرمنشاء تحرکات مخالفان دولتی بود که بعدتر به خشونت و جنگ داخلی تبدیل شد. این حومه بارها بین نیروهای بشار اسد و شورشیان، دست به دست شده است. 

روز پنج شنبه، ابوجمال، رئیس گروه شورشی لواء شهداء الاسلام به رویترز گفت قرار است فرایند تخلیه منطقه، دو یا سه روز طول بکشد. 

سازمان ملل متحد در انعقاد این توافق نقشی نداشت ولی بابت وضعیت داریا ابراز «نگرانی شدید» کرد. استیفن اوبرایان، هماهنگ کننده امدادرسانی سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت: «ما از همه طرف های درگیر می خواهیم هرگونه جنبش مدنی را به صورت ایمن، داوطلبانه و مطابق اصول و قوانین انسان دوستانه بین المللی انجام دهند.» 

تسلیم شورشیان داریا، جدیدترین مرحله از سلسله موفقیت های دولت بشار اسد طی ماه های اخیر است. این حومه به نماد شورشیان تبدیل شده بود و حالا تسلیم آن، پیامی دلسرد کننده به شورشیان دیگر در شهرهایی مانند حلب خواهد فرستاد. 

ارتش اسد در هفته های اخیر به داریا حمله ای نکرده بود اما شورشیان ادعا می کنند تنها بیمارستان منطقه، هفته گذشته مورد اصابت قرار گرفت. 

این تخلیه در راستای تلاش های روسیه و آمریکا برای دست یابی به توافق در خصوص همکاری نظامی و انسان دوستانه در سوریه انجام گرفت. در شهر حلب، وضعیت هشدار اعلام شده است و سازمان ملل متحد، وضع آن را «بسیار هولناک» توصیف کرد. 

جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه روز جمعه در خصوص مسئله سوریه در ژنو با هم دیدار کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
سازمان ملل خیلی بیجا کرد که وضعیت هشدار اعلام کرد حلب اگر فقط چند روز غذا و آب و رفاه و توسط رژیم وهابی آل سعود دخترکان و زنان شوهر دار خود را برای جهاد نکاح رای داعش و دیگر وهابی ها نفرستد یکروز دوام نمی آورند و فوری یا خود را اسیر و یا بطرف عربستان برای تامین جهاد نکاح راهی میشوند حلب هنوز همه چیز برایش رتامین میشود و امریکا و آل سعود و قطر وظیفه دیوسی تکفیری های داعش و النصره و جیش الفتح را بعهده دارند و توسط هواپیمای امریکاییها دختران و زنان شوهر دار به فتوای مفتی های آل سعود به حلب و دیگر مناطق تجمع مزدوران عرب وهابی شکمباره شهوتران ارسال میشود و آنها کماکان میخورند و مثل حیوان با هم زنا مشهود و دسته جمعی انجام میدهند و با کوکائین و شیشه روان گردان توحم زده و مثل سگهای درنده به جان هم می افتند ولی به لطف خدا فرج نزدیک است و اینشااله نیروهای ارتش سوریه و بسیج مردمی و دلاوران مقاومت حزب اله و سپاه قدس و حشدالشعبی دست در دست هم کار این عربهای وهابی زناکار خون آشام را تمام میکنند و حلب را گورستان دسته جمعی داعش و تکفیری های وابسته به رژیم آل سعود خواهند کرد و بچه زنا زاده های تولیدی عربهای وهابی با دختران و زنان سعودی را برای سران دیوس آل سعود میفرستند تا نتیجه اعمال و فتوای مفتی های سنی وهابی را به فتوادهندگان و حامیانشان میسپارند.
آخرین اخبار