جهت‌گیری فعالیت‌های سازمان نهضت در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی دستیابی به اهداف توسعه پایدار را از ارکان اصلی وظایف سازمان نهضت برشمرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش سوادآموزی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی با حضور علی باقر‌زاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، شهین‌ ملاوردی‌ معاون رئیس جمهور در امور زنان، محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه در مدرسه دار‌الفنون تهران در حال برگزاری است.

در این مراسم باقر‌زاده با بیان اینکه سوادآموزی پنجره‌ای باز به دنیای دانستنی‌ها است، گفت: مطالعات نشان داده افرادی که از مهارت‌های خواندن و نوشتن محرومند، نمی‌توانند سهم قابل توجهی در توسعه پایدار و صلح فراگیر داشته باشند. به همین دلیل یکی از ارکان اساسی یونسکو برنامه جهانی آموزش برای همه است که این مسئله از موضوعات کلیدی برنامه عمل دستور کار آموزش 2030 به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: آگاهی توده مردم و ارائه تعلیم و تربیت با کیفیت از اهداف انقلاب بوده و گواه این مسئله توجه امام خمینی به امر ریشه‌کنی بی‌سوادی 10 سال زودتر از یونسکو است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزشی ریشه‌کنی بی‌سوادی یکی از ارکان اصلی سند تحول بنیادین است.

وی افزود: از حدود 3 میلیون و 500 هزار نفری که در سر‌شماری سال 90 به عنوان بی‌سواد اعلام کرده بود حدود یک میلیون و 200 هزار نفر باقی‌مانده‌اند.

باقر‌زاده کاهش اختلاف بی‌سوادی مناطق شهری و روستایی را یکی از شاخص‌های مهم عدالت آموزشی برشمرد و بیان کرد: حدود 53 درصد فعالیت‌ها در مناطق روستایی متمرکز شده و تفاوت با‌سوادی در این مناطق از 13.7 به 9.8 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته حدود 50 هزار نفر از اتباع خارجی به طور رایگان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند عنوان کرد: آموزش حدود 10 درصد این افراد با مشارکت کمیساریای‌ پناهندگان سازمان ملل انجام شده است.

وی کلید موفقیت پویش نهضت سوادآموزی را فراگیری و عدالت درسی، فناوری و ابزار‌های سنجش، پشتیبانی جامعه، استاندارد‌سازی تعاریف، فرصت‌های مداوم یادگیری و موارد دیگر از این قبیل دانست که با گذشت 35 سال از تأسیس نهضت سوادآموزی شاهد موفقیت‌های آن بوده‌ایم.

باقر‌زاده یادآور شد: آموزش با کیفیت برای بزرگسالان مستلزم سرمایه‌گذاری بوده و باید از پایداری منابع اختصاص یافته برای این هدف استفاده شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات عناصر شتاب‌دهنده به اجرای کار و اثر بخشی بر شمرد و گفت: باید تدابیری اتخاذ شود تا از این ظرفیت برای پوشش برنامه‌های سوادآموزی بهره‌ بگیریم.

وی با بیان اینکه سازمان نهضت در این رابطه اقداماتی انجام داده عنوان کرد: آنچه بین نیازهای جامعه و کار‌های انجام شده مشاهده می‌شود تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

باقر‌زاده گفت: تعهد اجرایی اهداف توسعه پایدار در دستور کار آموزش زیستی و همچنین برنامه ششم توسعه فرصت نهایی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور ایجاد کرده‌ است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار