تقی‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

با لایحه تجمیع عوارض 60 سال به عقب بر میگردیم/نمیتوانیم قوانین جاری کشور را دستکاری کنیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تعداد زیادی از اعضای کمیسیون های مجلس رای به حذف لایحه قانون تجمیع عوارض داده اند.

با لایحه تجمیع عوارض 60 سال به عقب بر میگردیم/نمیتوانیم قوانین جاری کشور را دستکاری کنیمرضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع قانون تجمیع عوارض در برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: در حال حاضر این لایحه در کمیسیون های بررسی شده و تعداد زیادی از اعضای مجلس، رای به حذف آن داده اند.

وی افزود: کمیسیون های مجلس رای مثبت برای باقی ماندن و درج در قانون ندادند چراکه این یک پیشنهاد غیر کارشناسی بوده و ما نمی دانیم مبداء و منشاء آن از کجاست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چند دلیل عمده حقوقی برای رد این لایحه وجود دارد، تاکید کرد: این لایحه مخالف قانون تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است چرا که این قانونی بوده که مجلس شواری اسلامی در سال89 تصویب کرده است.

تقی پور اضافه کرد: در حال حاضر مجلس باید از این قانون دفاع کند به این دلیل که نمی شود روزانه هر دولتی با سلیقه خود بیاید و قانون را تغییر دهد و مجلس هم تغییرات را تماشا کند.

وی تصریح کرد: اگر بر فرض مثال بنده می گوییم این لایحه اصلاحیه می خواهد جایگاه آن باید در خود همان قانون احکام برنامه ششم باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه که ما نمی توانیم قوانین جاری کشور را دستکاری کنیم، گفت: بدون شک این موضوع روال خطرناکی دارد که اعضای مجلس شورای شهر باید به آن توجه داشته باشند.

تقی پور ادامه داد: قطعا نمایندگان مجلس باید تاریخچه بحث را مطالعه کنند چراکه سال 89 زمانی این لایحه از سوی دولت به مجلس رفت که شهرداری ها در 8 ردیف کارخانجات، مراکز صنعتی و غیره عوارض مختلف اخذ می کردند و آنها باعث شدند که این عوارض تجمیع شود.

وی اضافه کرد: با تصویب آن لایحه در سال 89 در قانون پیش بینی شد که در مجموع از 3 درصد عوارض 1و نیم درصد سهم مدیریت شهری و 1.5 درصد هم سهم دولت باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه با هیچ منطقی نمی توانیم اسم عوارض را عوض کرده و نام آن را درآمد عمومی دولت بگذاریم، گفت: موضوعات مطرح شده بحث های کوچکی نیست و بدون شک اعضای مجلس باید حقوقدان باشند تا بتوانند به درستی این موضوعات را بررسی کنند.

تقی پور با بیان اینکه به راحتی نمی توانیم جای کلمات را عوض کنیم و اسم عوارض تجمیع شده را مالیات بگذاریم و به خزانه دولت واریز کنیم، تاکید کرد: این کلمات ترمه های تعریف شده حقوقی هستند و جزو درآمدهای عمومی نیستند.

وی گفت: انتظار داریم که اعضای مجلس شورای اسلامی به این موضاعات توجه کنند چراکه این موضوع بر خلاف قانون اساسی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در قانون اساسی مدیریت های شهری دولتی دیده نشده اند، تصریح کرد: اگر این لایحه تصویب شود مدیریت های شهری دولتی می شوند و باید پول های اخذ شده خود را از دولت بگیرند.

تقی پور با تاکید بر اینکه تصویب قانون تجمیع عوارض کاملا بی معنی است، گفت: با مصوب شدن این موضوع شصت سال به عقب باز می گردیم چراکه این لایحه از نظر مدیریتی پیشنهاد برگشت به عقب است.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا شوراهای شهرها به راحتی کار می کنند، افزود: تاکید قانون اساسی بر عدم تصدیگری دولت بوده به همین دلیل ما با این کار تصدیگری را به طرف بروکراسی و همچنین حاکمیت دولت بر مدیریت های شهری، سوق می دهیم در حالی که امروز جهت گیری کل کشور این است که دولت تصدی گری ها را واگذار کند و برود در جایگاه حاکمیت بنشیند و سیاست گذاری و نظارت کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تصویب این لایحه قطعا صدمات زیادی به مدیریت شهری در سطح ملی و محلی خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار