سرنخ‌های جدیدی از حملات یازده سپتامبر/ باز هم پای عربستان سعودی در میان است

اخیراً شواهد جدیدی که دست داشتن عربستان سعودی در انجام حملات 11 سپتامبر را مطرح می‌کنند، در کانون توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لس آنجلس تایمز، با تصویب لایحه‌ای که به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان سعودی شکایت و درخواست غرامت کنند، اکنون این افراد بر یک نظریه اثبات نشده تمرکز کرده اند. گفته می‌شود یکی از مقامات کنسولگری عربستان در لس آنجلس و یک مامور اطلاعاتی سعودی در سن دیگو به صورت مستقیم 2 نفر از 19 هواپیماربایان را یاری کرده‌اند.

ارتباط این افراد می‌تواند اثبات کند دولت عربستان سعودی نقشی اساسی در حمایت از گروه‌های افراط گرایی داشته است که مسئول انجام حمله 11 سپتامبر بوده اند.

خانواده‌های قربانیان این حادثه اظهار می‌کنند عناصر سعودی در کالیفرنیا به 2 نفر از هواپیماربایان برای یافتن محلی برای زندگی کمک کرده اند. هر دو نفر نیز تبعه عربستان سعودی بوده اند.

حال که بازماندگان می‌توانند شکایت‌های رسمی علیه عربستان سعودی تنظیم کنند، خانواده‌ها در تلاشند در اسناد محرمانه پلیس فدرال آمریکا، سازمان سیا، و وزارت خزانه‌داری سرنخ‌هایی پیدا و آن‌ها را منتشر کنند.

با این‌حال، عربستان بارها هرگونه حمایت مستقیم و یا غیرمستقیم از القاعده – گروه تروریستی که مسئول انجام حملات 11 سپتامبر بوده است – را تکذیب کرده است.

کمیسیون حقیقت‌یاب درباره 11 سپتامبر اعلام کرد هیچ شواهدی مبنی بر تاسیس شدن القاعده به وسیله عربستان وجود ندارد. با این‌حال، این کمیسیون اعلام کرد احتمال دست داشتن برخی از مقامات پایین‌رتبه سعودی در این امر وجود دارد.

پس از تصویب لایحه‌ای از جانب سنای آمریکا که به بازماندگان اجازه می‌دهد از دولت سعودی درخواست غرامت کنند، مسئله دخالت داشتن عربستان در حملات 11 سپتامبر بار دیگر مطرح شد.

روز چهارشنبه، قانون‌گذاران آمریکایی وتوی این لایحه به وسیله باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا -- را رد کردند. اوباما پیشتر هشدار داده بود تصویب این قانون می‌تواند مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا را که خارج از مرز‌های کشورشان در حال فعالیت هستند، به خطر بیاندازد.

در شواهد به دست آمده در ایالت کالیفرنیای آمریکا، نام‌های "نواف الحازمی" و "خالد المحضار" – 2 تن از عناصر القاعده – به چشم می‌خورد. آن‌ها در سال 2000 میلادی به عنوان دانشجو به لس آنجلس سفر کردند. بر اساس گزارش‌ها، این دو نفر به طور منظم به مکانی می‌رفتند و بارها با یک مقام کنسولگری عربستان ملاقات داشته اند.

پس از آن، الحازمی و المحضار به سن دیگو رفتند و تلاش کردند زبان انگلیسی خود را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین در باشگاه پرواز "سربی" در دوره آموزش خلبانی شرکت کردند.

محققان دریافتند هنگامی که این دو نفر در حال گفتگو به زبان عربی بوده اند، توجه فردی به نام "عمر البیومی" به آن‌ها جلب شد. عمر البیومی یکی از ماموران سعودی بود که برای انجام یک معامله با یکی از مقامات دفاعی عربستان به سن دیگو سفر کرده بود.

البیومی به این 2 عنصر القاعده اجازه داد برای چند روز در خانه‌اش بمانند. وی همچنین در پرداخت مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت برای یک آپارتمان به آن‌ها کمک کرد.

پلیس فدرال آمریکا البیومی را به عنوان یک مامور اطلاعاتی می‌دانست که به وسیله یک مقام سعودی در کنسولگری این کشور فرستاده شده بود تا با الحازمی و المحضار ملاقات کند.

ماموران پلیس فدرال آمریکا دریافتند البیومی در همان روزی که 2 عنصر القاعده را برای نخستین بار ملاقات کرد، دیداری با مقام کنسولگری عربستان داشته است.

علی‌رغم در دست داشتن چنین اطلاعاتی، ماموران پلیس فدرال آمریکا در گزارش خود آوردند مقامات عربستان هیچگونه اطلاعی درباره هویت این افراد و مقاصد آن‌ها نداشته اند.

به هر حال، به دلیل پیچیدگی‌ها در روال قانونی تنظیم شکایت، راهی طولانی برای این شکایت‌نامه در پیش است.

در صورتی که این شکایت‌نامه به نتیجه برسد، دادگاه‌های آمریکا می‌توانند برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر، دستور مصادره اموال و سرمایه‌های سعودی‌ها درآمریکا را صادر کنند. سعودی‌ها هشدار داده اند ممکن است صدها میلیارد دلار از سرمایه‌هایشان را از آمریکا خارج کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار