مشکلات اقتصادی بهانه‌ای برای تشکیل جنبش‌های مخالف در اروپا

گاردین در مطلبی به بررسی مشکلات و بحران‌های اقتصادی که منجر به اعتراضات سیاسی می‌شود، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، آمریکا تنها کشوری نیست که درگیر اعتراضات سیاسی ناشی از بحران های اقتصادی است. اقتصادهای توسعه یافته دیگری نیز در سراسر جهان وجود دارد که با بحران های شدیدی دست و پنجه نرم می کنند. مردم بحران های اقتصادی را زمینه ای مناسب برای بیان اعتراضات سیاسی خود می بینند.

آلمان
اقتصاد آلمان در سال های اخیر یکی از گسترده ترین اقتصادهای منطقه یورو بوده است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است. با این حال، عده ای معتقدند اقتصاد آلمان با کاستی هایی رو به رو است. افزایش نسبتا کم حقوق و دستمزد موجب افزایش خشم و نارضایتی آلمانی ها شده است. علاوه بر این مخالفان اتحادیه اروپا معتقدند ارز و بازار واحد مانع شکوفایی کشورهای اروپایی می شود. مخالفت با ارز واحد اروپا، بهانه ای برای تشکیل حزب آلترناتیو برای آلمان در سال 2013 شد.

انگلیس
پس از فشارهای اقتصادی زیاد و کاهش درآمد خانوار، مردم انگلیس رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند. میزان اشتغال در انگلیس بالا است؛ اما بیشتر این میزان مرتبط با خوداشتغالی است. یک مطالعه از سوی موسسه‌ای تحقیقاتی نشان داد کاهش شدید میزان دستمزد موجب ایجاد بحران شدید اقتصادی در انگلیس شده است. 

فرانسه
سالهاست فرانسه با بحران های مالی دست و پنجه نرم می کند. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، آماج هجوم انتقادات فراوانی است. گفته می شود میزان محبوبیت وی از تمامی روسای جمهور تاریخ فرانسه پایین تر است. نرخ بیکاری در فرانسه همچنان بالای 10 درصد است که این میزان یکی از بالاترین نرخ های بیکاری در منطقه یورو است. نرخ بیکاری جوانان 24 درصد و رشد اقتصادی نیز همچنان بی رونق است. تلاقی احساسات ضد اتحادیه اروپا با بیم از تروریسم و بحران مهاجرت، زمینه را برای رشد و گسترش حزب راست گرای "جبهه ملی" در فرانسه فراهم آورده است.

ایتالیا
رشد اقتصادی در ایتالیا به طور مداوم ناامیدکننده بوده و روی کارآمدن دولت ائتلافی جدید نیز نتوانسته است اصلاحات اقتصادی لازم را به مرحله اجرا درآورد. صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرد احتمالا اقتصاد ایتالیا تا اواسط سال 2020 نیز نتواند از بحران های شدید مالی نجات یابد. افزایش بدهی های دولت، افزایش نرخ بیکاری و کاهش تولید، تلاش های ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، را بی تاثیر و محدود کرده است. موفق نشدن رنتسی، راه را برای "جنبش پنج ستاره ایتالیا" هموار خواهد کرد.

روسیه
اقتصاد روسیه نیز با رکود شدید رو به رو است. رکود شدید اقتصادی موجب شده است نرخ فقر در این کشور به بالاترین سطح در 9 سال گذشته برسد. براساس گزارش ها، 20 میلیون نفر در روسیه زیر خط فقر زندگی می کنند؛ اما افزایش فشارهای اقتصادی بر طبقه کارگر، مانند کشورهای اروپایی منجر به ایجاد جنبش های ضد نظام نشده است. رسانه های این کشور تحت کنترل دولت است. شخص پوتین در روسیه رئیس جمهوری محبوب است و احزاب مخالف او قدرت چندانی ندارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار