تعویض 30 میلیارد دلار اسکناس منسوخ شده در هند و آشفتگی نظام بانکی این کشور

هند در یک تصمیم ناگهانی که روز 8 نوامبر اتخاذ شد دستور منسوخ کردن و تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه‌ای را صادر کرد.

تعویض 30 میلیارد دلار اسکناس منسوخ شده در هند و آشفتگی نظام بانکی این کشوربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ سیاست جدید دولت هند برای منسوخ کردن درشت ترین اسکناس این کشور و دریافت 2 هزار میلیارد روپیه (29.8 میلیارد دلار) موجب ایجاد آشفتگی در صفوف طولانی تبادل اسکناس و مشکلات فنی برای دستگاه های خودپرداز بانک‌ها شد.

دولت هند در یک تصمیم ناگهانی که روز 8 نوامبر اتخاذ شد دستور منسوخ و تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه ای را صادر کرد. این تصمیم با هدف مقابله با اسکناس های تقلبی، پول سیاه، فساد و تروریسم به مرحله اجرا گذاشته شد.

اسکناس‌های منسوخ شده 86 درصد از حجم گردش پول هند را شامل می شود و تعویض آن فشار فوق العاده‌ای را به نظام بانکی این کشور برای جایگزین کردن این حجم پول ایجاد کرده است. وزارت دارایی هند اعلام کرد: تا اواسط روز 12 نوامبر بیش از 70 میلیون نقل و انتقال مالی با اسکناس‌های منسوخ شده در بانک‌های هندی انجام شده است.

آرون جایتلی، وزیر دارایی هند گفت: در حال حاضر بانک‌ها با کمبود پول مواجه هستند. بیش از 4000 بانک در مناطق مختلف هند نیز به پیکربندی مجدد ماشین آلات و دستگاههای خودپرداز مشغول هستند و به نظر می رسد تا دو هفته آینده این تغییرات به پایان برسد.

وی افزود: ارزش سپرده های بانک دولتی هند –بزرگترین بانک این کشور—حدود 478 میلیارد و 680 میلیون روپیه است. با این حال، حجم نقل و انتقالات، برداشت و تبادل اسکناس این بانک به 543 میلیاردو 700 میلیون روپیه رسیده است.

این مقام دولتی در انتها از تنظیم بیش از 200 هزار دستگاه خودپرداز و وارد کردن اسکناس‌های جدید 500 و 2000 روپیه‌ای به سیستم مالی در سراسر هند خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار