بلومبرگ: تاثیرات نامزدی مجدد مرکل برای صدراعظمی آلمان بر جهان؛ از بازار سهام تا اتحاد با آمریکا و ناتو

بلومبرگ در گزارشی به تاثیرات نامزدی مجدد آنگلا مرکل برای صدراعظمی آلمان پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی نوشت: در کنار تلاطم‌ها و چالش‌های سیاسی جهان، آنگلا مرکل – صدر اعظم آلمان – روز گذشته اعلام کرد برای چهارمین بار در انتخابات فدرال سال آینده برای تصدی پست صدراعظمی آلمان نامزد خواهد شد. 

مرکل در طول 11 سالی که سکان صدراعظمی آلمان را در اختیار دارد، منطقه یورو را متحدتر کرده، از انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی اروپا خودداری نموده، بر تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه ثابت قدم مانده و در کنار حمایت از تجارت آزاد، اتحاد نظامی قوی‌تری در ناتو ایجاد کرده است. 

هولگر اشمیدینگ، مدیر شرکت اقتصادی برنبرگ می‌گوید: تردید درباره نامزدی مجدد مرکل برای بازارها خطر محسوب می‌شد. 

بلومبرگ در ادامه مطلب خود به تاثیرات نامزدی مجدد مرکل بر بازارها و سایر حوزه‌ها پرداخته است:

بازار سهام

کارستون برزسکی، مدیر اقتصادی شرکت "اینگ دیبا" در فرانکفورت در این باره می‌گوید: شاخص سهام داکس آلمان و ارزش یورو در کوتاه مدت ممکن است شاهد افزایش شود. اگر چه ارزش شاخص داکس در ماه آوریل (30 روز منتهی به 10 اردیبهشت) 2015 به رکوردی تازه رسید، اما در حال حاضر 14 درصد کاهش ارزش داشته است. 

جیمز بوترفیلد، رییس شرکت پژوهش و سرمایه‌گذاری "ای تی اف" در لندن در این باره گفت: بازار سهام در بلند مدت به دلیل سیاست‌های مرکل در مورد پناهجویان شاهد کاهش ارزش خواهد بود. سیاست‌های مرکل درباره پناهجویان باعث واکنش شدید عوامگراها (پوپولیست‌ها) می‌شود که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بازار تبادل ارز خارجی (فارکس)

پس از انتشار نامزدی مجدد مرکل، ارزش برابری یورو در بازار تبادل ارز خارجی آسیا شاهد افزایش بود. 

بانک مرکزی اروپا

ولفگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان با انتقاد از حزب مرکل به دلیل پیشنهاد به بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره گفت: برای بانک مرکزی اروپا نامزدی مجدد مرکل مایه تسکین است زیرا استقلال بانک مرکزی اروپا برای مرکل بسیار مهم است. 

اروپا در دوره ترامپ

پس از آنکه انگلیس در همه‌پرسی برکسیت از اروپا جدا شد، مرکل با نیروهای ملی‌گرا به مبارزه برخواست و اعلام کرد تنها اروپای متحد می‌تواند اقتصادی جهانی داشته باشد. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، خطر پیروزی احزاب پوپولیست در انتخابات فرانسه و هلند در سال میلادی آینده وجود دارد. این رخداد خارج از کنترل مرکل است. در عوض مرکل در کارزار انتخاباتی خود شعارهایی چون امنیت بیشتر و کاهش نرخ مالیاتی را مطرح می‌کند. 

ناتو و اتحاد با آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در دیدار از برلین، مرکل را بزرگترین شریک اروپایی کشورش معرفی کرد. با این وجود، رویکرد ترامپ بسیار متفاوت‌تر است. ترامپ سیاست مرکل در پذیرش مهاجران را یک فاجعه خواند و نگرانی‌ها را درباره تعهدات نظامی آمریکا به ناتو در طول کارزار انتخاباتی‌اش افزایش داد. با این وجود، مرکل هیچ تردیدی درباره خواسته‌هایش ندارد. او معتقد است سرنوشت آلمان با سایر اعضای ناتو به یکدیگر پیوند خورده است. او در دیدار با اوباما اعلام کرد آلمان پیشتر برای نشان دادن تعهد خود به ناتو، بودجه دفاعی خود را افزایش داده است. با این حال، بودجه دفاعی آلمان هنوز به حد نصاب 2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور نرسیده است. 

روسیه

رییس جمهور جدید آمریکا به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تمایل دارد که این امر مرکل را تحت فشار قرار می‌دهد. مرکل تلاش زیادی برای وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل مداخله نظامی در اوکراین انجام داد. با این وجود، اگر ترامپ تحریم‌هایی که آمریکا علیه روسیه وضع کرده است را لغو کند، دیگر کشورها مانند ایتالیا برای نقض تحریم‌های روسیه تشویق خواهند شد. اوباما، مرکل و چهار رهبر دیگر اروپایی در دیدار 18 نوامبر (28 آبان) تاکید کردند تا زمانی که پوتین به طور کامل پیمان مینسک را برای پایان دادن به مداخله در درگیری‌های شرق اوکراین اجرا نکند، تحریم‌ها علیه روسیه باید ادامه یابد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار