پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نشست خبری وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری در این وزارت برگزار شد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این نشست گفت: مهمترین رسالت هفته پژوهش و فناوری ایجاد و احیای تفکر پژوهش و فناوری در اذهان تمام اقشار جامعه خصوصا محققان، فناوران، دانشجویان و دانش آموزان است.

وی ادامه داد: سوق دادن پژوهش تقاضا محور و پایان نامه های دانشجویی به سمت نزذیکتر کردن دانشگاه به مراکز تولیدی و صنعتی به منظور کاربردی کردن علم و دانش به سمت نیازهای کشور از دیگر رسالتها است.

وی با بیان اینکه ستاد برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری همه ساله برنامه های متعددی را با همکاری سازمانها، نهادها، دانشگاهها و مراکز مرتبط با پژوهش و فناوری برگزار می شود، اظهار داشت: از 21 تا 27 آذرماه (که روز رسمی پژوهش را در 25 آذرماه دربرمی گیرد) بعنوان هفته پژوهش تعیین شده است.

احمدی درباره اهداف هفته ملی پژوهش گفت: معرفی توانمندی های پژوهشی کشور و شناسایی برترینها، تشویق و توسعه فناپری تجاری سازی دستاوردها، ایجاد فضای سرمایه گذاری در پژوهش و فناوری و توسعه علمی، پشتیبانی همکاری صنعت و دانشگاه و حمایت از ایده های برتر در راستای فناوری های نوین از جمله اهداف برنامه های این هفته است.

معاون پژوهش و فناوری با اشاره به شعار هفته پژوهش که پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری وفن بازار، جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش وفناوری، جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی، جشنواره برگزیدگان ایده های برتر، مراسم تشویق خیران و حامیان پژوهش و فناوری و انتخاب و معرفی استانهای برتر پژوهش و فناوری با هنکاری وزارت کشور از جمله برنامه های این هفته است.

وی افزود: یکی از کارهای جدیدیکه در هفته پژوهش و فناوری سال گذشته انجام شد بحث طبقه بندی و استاندارد کردن فناوریهای عرضه شده (TRL) بود.

وی با اشاره به موضوع TRL (سامانه جامع سطح آمادگی فناوری) برای نمایشگاه هفته پژوهش امسال یادآور شد: این شاخص که فناوری ها را از 1 تا9 رتبه بندی می کند برای امسال با دقت بیشتری تعیین می شود چراکه این رتبه بندی سطح فناوری را بعنوان تاییدیه و مجوزی از وزارت علوم برای ورود به صنعت مشخص می کند.

به گفته وی،سامانه جامع سطح آمادگی فناوری یک سامانه تحت وب جهت ثبت، تصدیق، طبقه بندی،رتبه بندی تعیین سطح آمادگی و معرفی فناوری ها به سرمایه گذاران و مشتریان و امسال تمام مراحلش الکترونیکی شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره هدف از تعیین سطح فناوری بیان کرد: افزایش سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات فناوران، فناوری ها و سرمایه گذاران و تصدیق و رتبه بندی آنها جهت بهبود و توسعه سرمایه گذاری در حوزه های دانش بنیان است.

احمدی با اشاره به توزیع فراوانی قراردادها و تفاهم نامه ها در هفته پژوهش سال گذشته گفت: 48 قرار داد و تفاهم نامه به ارزش ریالی 414 میلیارد و 875 میلیون ریال و ارزش ارزی 310 هزار دلار بوده است.

پیش بینی هزار میلیارد ریال حجم ریالی قراردادهای امسال
احمدی اظهار داشت: حجم ریالی قراردادها در هفته پژوهش سال 93 230 میلیارد ریال، برای سال94 حدود 414 میلیارد ریال بوده و برای سال 95 پیش بینی بالای 1هزار میلیارد ریال پیش بینی می شود.

وی افزود: همچنین امسال قراراست بالاتر از 120 کارگاه برگزار شود و بیش از 40 مورد رونمایی صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره برنامه استانی بیان کرد: انتخاب روسا(استاندار) ودبیر(رییس دانشگاه مادر استان) در ستادهای پژوهش و فناوری استانی، اجرای دستورالعمل برنامه های این هفته در سه سال دولت،  تفدیر از خیرین و حامیان پژوهش و فناوری، پژوهشگران و فناوران ایده های برتر در این هفته از جمله برنامه های استانی است.

تقدیر از 21 گروه دانش آموزی پژوهشگر
وی افزود: در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی، پژوهشگران دانش آموزی سطوح ابتدایی از طریق طرح جابربن حیان و متوسطه اول و دوم از طریق پژوهش سراهای وزار آموزش و پرورش انتخاب می شوند، همچنین از 21 گروه دانش آموزی پژوهشگر کشور پس از داوری با همکاری وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش تقدیر می شود.

احمدی با اشاره به جشنواره ایده های برتر گفت: تدوین شیوه نامه جشنواره تجلیل از ایده های برتر کشور، ثبت نام آنلاین و محاسبه امتیازات ایده های برتر از طریق سامانه نرم افزاری، غربالگری و انتخاب ایده های برتر از بین 3 هزار و 600 داوطلب و انتخاب 200 نفر از بین آنها و انتخاب و تشویق 50 نفر در فاز دوم داپری از بهترین ایده های سال 95 از برنامه های این جشنواره است.

حضور شرکتهای بین المللی در جشنواره های هفته پژوهش امسال
در ادامه جلال بختیاری مدیر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری گفت:در کنار پژوهش و فناوری داخل دانشگاهها و شرکتهای بین المللی نیز حضور دارند.

وی تعداد این داتشگاهها را 50 مورد دانست و بیان کرد: قرار شده طرحهایی که در هفته پژوهش ارایه می شود نیازهای بیشتری را برطرف کند. 

بختیاری افزود: امسال با توجه به تغییر روند و سمت و سوی نمایشگاه،داوطلبان بیشتری داریم و راحت تر از سالهای گذشته طراحی و طرح ایده ها و برنامه ها امکان پذیر است.

انتخاب 15 پژوهشگر عضو کمیته داوری
همچنین محسن شریفی مدیر دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی بیان کرد: فراخوان شرکت در جشنواره در اوایل شهریور امسال به دانشگاهها و مراکز پژوهشی ابلاغ شد و در دو مرحله انتخاب فرآیند پژوهشگران و فناوران آغاز شد (درواقع ابتدا در خود دانشگاهها و سپس معرفی آنها به دبیرخانه جشنواره برای انتخاب نهایی).

شریفی گفت: این روند تا نیمه آبان ماه ادامه داشت و از آن زمان تاکنون کمیته داوری از بین 200 پرونده پژوهشگر و 113 پرونده فناور به ترتیب 5 و 15(10 پژوهشگر از پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، 2 پژوهشگر از دستگاههای اجرایی و 3پژوهشگر از وزارت بهداشت) نفر انتخاب شدند.

شریفی یادآور شد: در بحث مقالات امسال علاوه بر کمیت به بحث اثرگذاری بیش از پیش توجه کردیم و درواقع بحث کیفیت را ارتقا دادیم.

به گفته وی، جهت شرکت پژوهشگران و طرحها، باید پژوهشگران طرحهای پژوهشی آن هم از نوع برون سازمانی (یعنی همکاری با سازمان های بیرونی و جامعه برای رفع نیازها) داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار