الاخبار لبنان: عربستان دیگر آن کشوری نیست که روی گنج‌هایی از نفت و طلا چنبره زده بود

روزنامه الاخبار لبنان نوشت ذخایر ارزی عربستان سعودی رونق خود را از دست داده‌اند.

الاخبار لبنان: عربستان دیگر آن کشوری نیست که روی گنج‌هایی از نفت و طلا چنبره زده بود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الاخبار لبنان در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت: دو روز قبل ریاض بودجه مالی سال دو هزار و هفده خود را با کسری بیش از پنجاه و دو میلیارد دلار اعلام کرد. این چهارمین بودجه متوالی است که در پی کاهش قیمت نفت با کسری روبرو است. هرچند شاخص ها نشانگر نزدیک شدن عربستان به یک بحران بزرگ مالی نیست اما ملک سلمان و پسرش هنوز درنیافته‌اند که عربستان دیگر آن کشوری نیست که روی گنج هایی از نفت و طلا چنبره زده بود.

دویست و سی و هفت میلیارد دلار، میزان هزینه های پیش بینی شده برای سال دو هزار و هفده است و در مقابل صد و هشتاد و چهار میلیارد دلار نیز درآمدهای احتمالی است که به خزانه ریاض در سال آینده واریز خواهد شد که این ارقام کسری پنجاه و دو و هشت دهم میلیارد دلاری را نشان می دهد اما به رغم این ها عربستان طوری هنگام اعلام این ارقام جشن گرفت که گویی دستاوردی بزرگ است.

ریاض دلیل این شادمانی را کاهش سی و سه درصدی کسری بودجه سال آینده نسبت به امسال برشمرده است اما سوال اینجاست که این کشور چگونه توانست از کسری بودجه حدودا نود میلیارد دلاری در سال دو هزار و شانزده رهایی یابد. 

جواب این سوال را در سیاست های مالی دولت ریاض در برداشت بی رویه از ذخایر پولی و نیز برنامه های مالیاتی که هدف آن جبران کسری بودجه از جیب شهروندان بود باید جستجو کرد. 

حجم برداشت از ذخایر مالی عربستان دست کم حدود چهل و هشت میلیارد دلار تخمین زده می شود و این رقم فقط بخشی از کسری بودجه سال دو هزار وشانزده را جبران کرد. طبق اعلام موسسه پولی عربستان، ذخایر نقدی این کشور به پانصد و چهل و سه میلیارد دلار رسیده است در حالی که پیش تر این رقم هشتصد میلیارد دلار برآورد می شد. علاوه بر این بدهی های کلی این کشور در سپتامبر گذشته از مرز نود میلیارد دلار گذشت در حالی که بدهی های داخلی و استقراض خارجی به بیش از بیست و هفت میلیارد دلار رسیده و برخی از این بدهی ها نیز برای جبران کسری بودجه سال دو هزار و شانزده به وجود آمده است.

ریاض به شهروندان خود وعده داد که در سال دو هزار و هفده مالیات جدیدی وضع نخواهد شد در حالی که شهروندان سعودی طی ماه های گذشته تحت فشار سیاست سخت گیرانه دولت بودند چنان که یارانه سوخت حذف شد و قیمت آب و برق افزایش یافت.

صندوق بین  المللی پول پیش بینی کرد بودجه سال آینده عربستان با سیزده درصد کسری جای خود را به کسری شانزده درصدی بدهد. ریاض به افزایش قیمت نفت در تنظیم بودجه سال آینده خود بسیار امیدوار است و انتظار دارد بهای نفت به حدود چهل و هفت تا پنجاه و پنج دلار در هر بشکه برسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار