توصیه اندیشکده آمریکایی به دولت ترامپ: از فروش آب سنگین ایران جلوگیری کنید

یک اندیشکده آمریکایی به رئیس جمهور منتخب آمریکا توصیه کرد اصلاحاتی را در مفاد توافق هسته‌ای ایران اعمال کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اندیشکده آمریکایی "علم و امنیت بین‌الملل" در گزارشی مدعی شد: دولت جدید آمریکا باید ضعف دولت اوباما را جبران کرده و مانع از فروش آب سنگین ایران و همچنین تکمیل نیروگاه اراک شود.

این اندیشکده که سابقه‌ای طولانی در انتشار مطالب ضدایرانی دارد در گزارش جدید خود به دولت جدید آمریکا توصیه کرده است با اصلاح آنچه که "نقاط ضعف" برجام نامیده شده، عملا از پیشرفت برنامه آب سنگین ایران جلوگیری کند. در این گزارش از "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، خواسته شده امکان فروش آب سنگین از سوی ایران را از بین برده و اجازه ندهد هیچ قطعه جدیدی برای استفاده در تاسیسات آب سنگین ایران، وارد این کشور شود.
 
در ادامه این گزارش آمده است: هرچند موضع‌گیری دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران هنوز مشخص نیست؛ از او و متحدانش در کنگره انتظار می‌رود دست‌کم این توافق را تقویت و بهتر اجرا کنند. تمرکز اصلی آن‌ها باید بر بندی باشد که به «آب سنگین» ایران اشاره شده است. این نکته که ایران می‌تواند آب سنگین مازاد خود را در عمان ذخیره کرده و آن را تا زمان فروش در کنترل خود داشته باشد، یک برگ برنده برای این کشور محسوب می‌شود.

اندیشکده "علم و امنیت بین‌الملل" در بخش دیگری از گزارش خود توصیه کرده است: دولت ترامپ باید در اسرع وقت اعلام کند نه از ایران آب سنگین خواهد خرید و نه طبق توافق هسته‌ای مجوزی به شرکت‌های خصوصی آمریکایی برای خرید آن اعطا می‌کند. دولت جدید باید به دنبال یافتن راهی برای پایان دادن به راه گریز عمان برای آب سنگین ایران باشد. آب سنگین کالایی هسته‌ای است و انتقال آن بوسیله عمان که یکی از شرایط کلیدی ذکرشده در توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، به وضوح به نفع ایران است. در نتیجه طبق توافق هسته‌ای، انتقال آب سنگین ایران از طریق عمان به مشتریان خارجی باید مورد بازنگری قرار گیرد. 

این اندیشکده آمریکایی در ادامه گزارش خود آورده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تا زمان خروج آب سنگین ایران از عمان باید نظارت منظمی بر آن داشته باشد. یکی دیگر از سیاست‌های آمریکا باید جلوگیری از تهیه هرگونه کالا، فناوری یا موادی باشد که در تولید آب سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور ویژه، ایران نباید امکان توسعه تولید آب سنگین خود را داشته باشد. آمریکا باید بار دیگر تحقیقات و بررسی‌های قوی خود را با هدف مقابله با نقض‌های مکرر قوانین کنترل صادرات آمریکا و دیگر کشورها از سوی ایران آغاز نماید.
 
اندیشکده "علم و امنیت بین‌الملل" در پایان گزارش خود عنوان کرد: توافق هسته‌ای ایران به تقویت اساسی و در برخی موارد مذاکره مجدد نیاز دارد. البته این کار زمان‌بر خواهد بود. دولت جدید باید هرچه سریعتر به اصلاح نقاط ضعف مشهود که بوسیله دولت کنونی ایجاد شده، بپردازد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار