معاون آموزشی وزیر بهداشت خبر داد:

دومین کشور دنیا در صدور دانشجو به آمریکا هستیم/ رتبه چهارم ایران در تحصیلات دانشگاهی/ رشد 5 برابری تعداد دانشجو در سه دهه اخیر


معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به رشد 5 برابری تعداد دانشجو در سه دهه اخیر گفت: باید از ظرفیت بالای دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت بین‌المللی شدن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست معاونان آموزشی و رؤسای بیمارستان‌های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان و ایام دهه فجر درباره اهداف مهم بیمارستان آموزشی در کشور گفت:‌ بیمارستان‌های آموزشی نقش مهمی در آموزش بالینی دارند که ۳۰ تا ۴۰ درصد آموزش را پوشش می‌دهند که این برنامه‌ها یک نوع تحول آموزشی را در بیمارستا‌ن‌ها ایجاد می کند.

وی با اشاره به رونمایی از سند اعتباربخشی درونی بیمارستان‌های آموزشی اظهار داشت: سنجه‌های اعتباربخشی به بیمارستان‌های آموزشی اعلام و ابلاغ شده که بیمارستان‌ها باید در فرصت کوتاهی اعتباربخشی درونی را انجام داده و پس از آن اعتباربخشی بیرونی توسط مناطق آمایشی تا ابتدای سال جدید انجام گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: دانشگا‌ه های رشته علوم پزشکی باید از هدف و برنامه های بالایی برخوردار باشند تا بتواند خود را به یک دانشگاه‌های بزرگ تبدیل کنند و با آینده نگری و هدفمند بودن آموزش دانشگاه‌های کوچک می‌‌توانند از رشد چشمگیری برخوردار شوند.

وی اعلام کرد: در کشور 250 بیمارستان آموزشی، 250 هزار دانشجوی پزشکی، 90 دانشگاه غیردولتی 18 هزار عضو هیأت علمی 65 دانشگاه علوم پزشکی به کار تربیت نیروی انسانی مشغول هستند که تعداد استاد و دانشجو در طی سال‌های اخیر چهار برابر شده است.

لاریجانی تاکید کرد: میزان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سه دهه اخیر، چهار برابر شده و رشد تحصیلات تکمیلی نیز در ۱۰ سال اخیر سه برابر شده، البته ما مسیر ظرفیت‌های علوم پزشکی را تثبیت کرده‌ایم چرا که در سه دهه اخیر با رشد پنج برابری تعداد دانشجو مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: تعداد اعضای هیأت علمی به دانشجویان یک به 18 است و این مسئله چالش بزرگی در بحث آموزش بالینی محسوب می‌شود و ما اکنون به فکر گسترش اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هستیم که متأسفانه پرداخت حقوق آنها در شرایط فعلی کشور تبدیل به چالش شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز از نظر تولید علمی از رشد خوبی برخوردار هستیم، افزود: اکنون 20 دانشگاه در تولید علم جهانی دارای رتبه هستند، اما برای کسب رتبه اول منطقه هنوز کارهای بسیاری باقی مانده و ایران رتبه چهارم دنیا در تحصیلات دانشگاهی را دارد، اما هنوز در شاخص‌های نوآوری و ترجمان علم، وضعیت چندان خوبی نداریم.

وی ادامه داد: ‌بیمارستان‌ها بستری مناسب برا پژوهش در نیا محسوب می‌شوند و مراکز آموزشی کشورمان رتبه چهارم را از نظر تحصیلات دانشگاهی در دنیا دارند و در فرآیند آموزشی و پژوهش همیشه سعی کرده‌ایم که ارتباط خوبی با قسمت‌های مختلف داشته باشیم و مسائل آموزشی را در این زمینه ارتقا بخشیدیم.

لاریجانی اظهار داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی توانمندی بالایی در زمینه تحقیق و پژوهش دارند که رد بحث تولید مقالات علمی و پایان‌نامه‌های پزشکی باید مراقبت جدی‌تری صورت بگیرد زیرا کمتر از 50 درصد استادان ما آشنایی کاملی با اصول اخلاقی مقاله نویسی ندارند و در این زمینه ما باید کار جدی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌های آموزشی ما به دنبال تحول تحقیق و نوآوری در پزشکی هستیم،‌ افزود: بیمارستان‌های جایگاه مهمی در تحولات رشته پزشکی دارند که در این راستا دانشگاه‌ های علوم پزشکی ماسوچست آمریکا 750 میلیون دلار هزینه بابت مسائل آموزشی می‌کنند که متأسفانه در کشور بحث آموزش و پژوهش در بیمارستان‌ها مغفول مانده است.

وی ادامه داد سند آمایشی سرزمینی برای توسعه آموزش علوم پزشکی در دست تدوین است زیرا دیگر نمی‌شود دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را به صورت یکپارچه و متمرکز اداره کرد و در همین راستا این سند تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است

وی با بیان ایکه مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی  در دستور کار قرار دارد، ‌افزود: تمرکززدایی راهی اساسی جهت توسعه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر ظرفیت‌ها و بهره‌مندی از امکانات و بسترهای آموزشی از دیگر کارهای مهم دانشگاه آموزشی علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: با تغییر شرایط کشور وضعیت بیماری‌ها تغییر کرده که متأسفانه بیشتر معلولین در ایران در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است که برای برخورد با چنین مشکلی آموزش‌ها باید تغییر کند و ایران بر طبق دستور سازمان بهداشت جهانی جزء 20 کشور دنیا است که باید گزارشی در مورد اقدامات انجام شده در مقابله با بیماری‌های غیرواگیر در سازمان ملل ارائه دهد.

لاریجانی با بیان این که نگاه ما به آموزش پزشکی خیلی بزرگ نیست ادامه داد بسته‌های مدل برنامه‌ریزی عملیاتی شده است و با نگاهی آینده‌نگر به بیمارستان‌های آموزشی می‌توان آنها را متحول کرد.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در دانشگاه‌های کوچک با توجه به محدودیت باید انجام شود و دانشگاه‌های کشور و با ید به دانشگاه‌ای بزرگ تبدیل شود.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه آینده‌نگری کمک بزرگی به ما در تنظیم و توسعه آموزش عالی می‌کند، افزود: آموزش پزشکی یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهیم زیرا دانشگاه علوم پزشکی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و این مسئله به چالشی در کشور تبدیل می شود به طوری که آموزش عالی حدود 500 هزار صندلی خالی وجود دارد اما در گروه علوم پزشکی رقابت زیادی برای صندلی دانشگاه‌ها برقرار است که متأسفانه باید بگویم که یک روزی این رقابت می‌شکند.

وی با بیان این که مسیر تحول برنامه ما در آینده‌نگری باید از آینده‌نگری برخوردار باشد، افزود: آینده‌نگری و مرجعیت علمی در پزشکی مسئله مهمی است که رهبری معظم در مقوله  خودباوری همیشه بر آن تأکید دارند و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی خوب فعالیت‌های خوبی را داشته باشیم تا دانشگاه‌های آموزشی علوم پزشکی در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشند و با ساماندهی نظام نوآوری می‌توانیم از پیشرفت قابل توجهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانهای آموزش برخوردار شویم.

لاریجانی با بیان این که مرکز تحقیقات راهبردی امروزه تشکیل و مصوبه‌ای به همین منظور برای استفاده از آن تشکیل شده است، تصریح کرد: ما آمادگی داریم از پروژه‌هی دانشگاهی به اندازه 100 گرند حمایت کنیم و بیمارستان‌های آموزشی با تکیه بر کمیسیون ارزشیابی و منابع مرجع علوم پزشکی می‌تواند کارهای خوبی را انجام دهد.

وی تأکید کرد: برای تبدیل شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی به نسل سوم، برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و بیمارستان‌های آموزشی نقشی موثر در تولید علم در کشور دارند.

وی ادامه داد: وابسته شدن به اعتبارات دولتی و گرفتن منابع راهی برای پیشرفت بیمارستان‌های آموزشی کشور نیست و افزایش کار تیمی ایجاد فرصت های مناسب برای پذیرش خطی، نوآوری و پاسخ به چالش‌ها، تجاری‌سازی نتایج علمی، بهبود محیط نوآوری در دانشگاه، بین‌المللی شدن دانشگاه علوم پزشکی و سامان‌دهی کیفی ذاتی در ویژگی سازمانی و سامانه کیفی ذاتی در ویژگی سازمانی از جمله برنامه های اهداف مهم برای دانشگاه‌هیا علوم پزشکی کشور است.

وی ادامه داد: پزشکان زیادی از دنیا برای تحقیق و پژوهش به کشورمان می‌آیند و در این زمینه شاخص‌های زیادی طراحی شده است.

لاریجانی عنوان کرد: ‌بیمارستانی آموزشی در گسترش آموزش نقش موثری دارند اما باید متد بیمارستان‌ها تغییر کند و خدمات‌شان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان اداره شود و استقلال از آنها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های آموزشی باید متناسب با نیازهای کشور پاسخگو باشند، تأکید کرد: ما باید قدم‌های استوارتری در این زمینه برداریم تا بتوانیم به برنامه زمان‌بندی خود برسیم و پزشک خانواده می‌تواند نیازهای ما در مناطق مختلف کشور برطرف کند.

وی با بیان اینکه مناطق آمایشی محاسبه و اختیار چندین ساله به دانشگاه علوم پزشکی داده شده است، ‌افزود: آموزش‌های مهارتی در بیمارستان ا‌های آموزش در حال گسترش است و مسئولیت آموزشهای مختلف بر عهده ما گذاشته شده است تا بتوانیم دانشگاه‌های کارآفرین راه‌اندازی کنیم و در همین راستا منابع انسانی مورد نیاز باید تأمین شود.

لاریجانی ادامه داد:‌ بحث نظارت بر بیمارستان‌های آْموزشی باید راه‌اندازی شود و در این راستا از روش‌های غیرمعمول با توجه به محدودیت منابع و چالش‌های پیش رو جلوگیری شود و کاری پولوم‌های بازنگری شده است و آیین نامه بازنگری بین رشته‌ای متناسب با مأموریت‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری راه‌اندازی رشته مقاطع نوین بالینی متناسب با نیاز جامعه از جمله دیگر اقدامات مهم در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که در این راستا کشور ما به 10 منطقه برای انجام طرح آمایش سرزمینی تقسیم‌بندی کرده‌ایم که در این راستا گروه پزشکی دانشگاه آزاد همکاری خوبی با ما دارد و ظرفیت‌های خوبی در کنار بخش خصوصی ایجاد شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ‌مأموریت محور بودن دانشگاه‌های علوم پزشکی، توسعه مناطق آمایش متناسب با این بخش و ساماندهی بحث‌های اخلاق حرفه‌ای و ابلاغ به بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور از دیگر کارهای انجام شده به وسیله دانشگاه علوم پزشکی است.

لاریجانی عنوان کرد: بیمارستان‌ها باید کمیته‌های اخلاق را فعال کنند زیرا من معتقدم بسیاری از چالش‌ها به اخلاق غیرحرفه‌ای برمی‌گردد و متخصصان اخلاق باید ما را در این امر یاری برسانند.

وی تأکید کرد: 5 هزار ایرانی در گروه علوم پزشکی در خارج از کشور تحصیلی می‌ کنند و این یک نقطه ضعفی برای ما محسوب می‌شود در حال حاضر هزار و 400 دانشجوی خارجی داریم که 60 درصد این افراد در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که دانشگاه علوم پزشکی کشور از ظرفیت بالایی در جهت بین‌المللی شدن برخوردار ست و ما باید از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم.

لاریجانی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور در نقاط مرزی دانشجویان افغانستان و یا اقلیم کردستان عراق را جذب کرده‌اند که در این زمینه از بسیاری از دانشگاه‌های مناطق مرزی کشور جلوتر هستند که ‌ما باید اعتبار بخشی بین‌المللی را جدی بگیریم و ارزشیابی دانشگاه و مسائل خارج از کشور جز برنامه‌های ما قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: صدور شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی، شناسایی و جذب محققین، آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، برگزاری آموزش بین‌المللی، گسترش مجازی‌سازی بیمارستان‌ها، فعال کردن کتابخانه‌های دیجیتال، پیش کارورزی الکترونیکی از جمله کارهای مهم در طی سال‌های اخیر است.

لاریجانی درباره اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی گفت: در اعتباربخشی ۴۴ سنجه کاملاً ضروری، ۳۱ سنجه ضروری و ۱۸ سنجه توسعه‌ای است.

وی از فراهم شدن امکان استخدام ۲۰۰۰ هیأت علمی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم با جذب این تعداد، بخشی از کمبود هیأت علمی بالینی در این حوزه جبران شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: اعتباربخشی علمی را باید جدی بگیریم و یک تا سه درصد درآمدهای علوم پزشکی کشور باید به حوزه آموزشی اختصاص یابد.

وی گفت: ساخت تجهیز بیمارستان ویژه زنان در دستور کار قرار دارد که در این راستا رصد برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی همیشه انجام می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار