روشن‌پژوه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ساخت اطاق‌های امن تزریق در استان‌هایی که شیوع موادمخدر در آن‌ها بیشتر است

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی  گفت: مطالعه ساخت اطاق‌های امن ترزیق در استان‌هایی مانند سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان که شیوع استعمال موادمخدر در آن‌ها بیشتر است، در حال انجام است.

ساخت اطاق‌های امن تزریق در استان‌هایی که شیوع موادمخدر در آن‌ها بیشتر استمحسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با سرانجام تأسیس اطاق‌های امن تزریق، اظهار داشت: برای تأسیس اطاق‌های امن در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: از طریق مدیران کل بهزیستی در مراکز استان‌ها در حال مطالعه هستیم تا ببینیم که در کدام استان‌ها می‌توانیم این طرح را به صورت پایلوت اجرا کنیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی بیان داشت: برای تأسیس اطاق‌های امن تزریق باید بسترهای فرهنگی آن در استان‌ها ایجاد و اجازه ساخت آن‌ها طبق مصوبات ستاد شورای هماهنگی استان‌ها به تصویب برسد.

روشن پژوه ادامه داد: مطالعه ساخت اطاق‌های امن ترزیق در استان‌هایی مانند سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان که شیوع استعمال موادمخدر در آن‌ها بیشتر است، در حال انجام است.

گفتنی است؛ اطاق امن تزریق در حقیقت همان اطاق‌های مصرف مدیریت شده (Drug consumtion room یا  DCR ) هستند که در این اطاق‌ها مصرف مواد تحت نظارت کارشناسان آموزش دیده انجام می‌شود.

در دنیا برای اطاق‌های امن تزریق، چند مدل تعریف شده است که یکی از آن‌ها ماشین‌های سیار  بهزیستی است که در آن امکانات بهداشتی وجود دارد و یک پرستار آموزش دیده در آن فعالیت می‌کند، در یک ساعت مشخص در محل‌های تجمع معتادان حاضر می‌شود و وسایل تزریق بهداشتی را بین آنان توزیع می‌کنند، مدل دیگر آن وابسته به اطاق مصرف مدیریت شده DCR است .

در این مراکز سرنگ و سوزن و دیگر وسایل لازم برای مصرف مواد به صورت رایگان به معتادان داده می‌شود تا از شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت در جوامع جلوگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار