پرده آخر سی و پنجمين جشنواره تئاتر فجر/ يادی از جان‌فشانان ديروز و امروز/ درد دل پيشكسوت تئاتر با وزير ارشاد

سی و پنجمين جشنواره تئاتر فجر با معرفی برگزيدگان به كار خود پايان داد.

اختتاميه سی و پنجمين جشنواره تئاتر فجر تا دقايقی ديگر
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر هم به كار خود پایان داد. این قدیمی‌ترین هنر در میان مجموعه رقابت‌های هنری فجر است که در شاخه‌های موسیقی، فیلم، تجسمی، شعر و نمایش برگزار می‌شوند. جالب است که قدیمی‌ترین جشنواره هنری دنیا در یونان باستان هم مربوط به تئاتر بوده است.  
 
جشنواره تئاتر فجر امسال هم، مثل سال گذشته به دبیری سعید اسدی برگزار شد. در طول این ده روز برگزاری جشنواره؛ سالن های تئاتر یكی پس از دیگری نمایش‌های داخلی و خارجی را به نمایش می گذاشتند و همه تئاتری ها چشم به روز اختتامیه این جشنواره دوخته بودند. روزی كه از میان نامزدهای دریافت جایزه در بخش های مختلف جشنواره (بین‌الملل، مرور، جوانان و آثار محیطی) برگزیدگان معرفی شوند.
 
انتظارها به سر رسید. امشب برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و پنجم در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند و جوایز خود را دریافت می‌كنند. با ما همراه باشید در گزارش لحظه به لحظه اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر؛
 
****
 
18:57 با گذشت حدود سی دقیقه از زمان اعلامی آغاز مراسم، هنوز آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فجر آغاز نشده است. 
 
19:00 مهمانان اختتامیه یکی یکی می رسند ... رضا کیانیان، سعید اسدی، مرضیه برومند، حسین فرخی از حاضران در تالار وحدت هستند. هم اكنون وزیر ارشاد و علی مرادخانی هم به جمع حاضران اضافه شدند.
 
19:02 مراسم به طور رسمی با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.
 
19:07 اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با یاد شهدای آتش نشان حادثه پلاسكو آغاز شد.
 
19:09 تصاویری به یاد ماندنی و خاطره انگیر از بهمن 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی در سالن اختتامیه جشنواره تئاتر فجر به نمایش در آمد.
 
19:11 احسان كرمی اجرای مراسم را به دست گرفت و در همان ابتدای كار اعلام كرد كه برنامه طولانی را خواهند داشت و میكروفونی در كار نیست. احسان کرمی گفت: ۲۰۰ دقیقه کنداکتور بسته ایم، پس من به جای کاندیداها همه جوایز را به خانواده ام، به هنرمندان و اساتید تئاتر تقدیم می کنم ...
 
19:14  تیزر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر پخش شد.
 
19:19 سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر هم در  تالار وحدت حاضر بود. سعید اسدی، دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال، سال پویایی برای گفت و گو، نقد و اظهار نظر بود و ما در ستاد جشنواره پذیرای همه ی انتقادات و پیشنهادات بودیم تا سی و پنجمین دوره تئاتر فجر با شکوه برگزار شود.
 
19:24 آغاز اهدای جوایز بخش های اصلی. امسال اهدای جوایز هر سه بخش به تفکیک تخصص ها و همزمان برگزار شد.

19:50 احمد جعفری، برگزیده بخش موسیقى تئاتر خیابانی جایزه خود را به شهدای آتش نشان پلاسکو و کولبرهای درگذشته سردشت تقدیم کرد. احمد جعفری، کرد و اهل استان ایلام است.
 
20:00 پروانه سلحشوری و فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون فرهنگی مجلس و حجت الاسلام محمد مهدی عابدزاده، برای تجلیل از مادر شهید مسعود تواضع به روی صحنه آمدند. 
 
20:30 پس از اتمام معرفی برگزیدگان در برخی بخش ها، احسان کرمی به درگذشت جمعی از هنرمندان تئاتر اشاره کرد و در کلیپی با همین مضمون از هنرمندان از دست داده سال گذشته یاد شد. پخش قسمتی از صحبت های داوود رشیدی، یادی از دنیا فنی‌زاده، كاظم افرندنیا، جعفر والی و ... از اتفاقات این قسمت از مراسم بود.
 
آیین بزرگداشت علی رفیعی؛ استاد و كارگردان برجسته تئاتر
 
21:00 پس از طی شدن بخش دیگری از معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز، نوبت به تقدیر و بزرگداشت ویژه جشنواره تئاتر فجر امسال از استاد علی رفیعی كارگردان برجسته تئاتر رسید.
 
رضا کیانیان، محمود کلاری و حسین پاکدل از استاد علی رفیعی تقدیر کردند و محمود کلاری از خاطرات و همکاری خود با رفیعی گفت و خاطرنشان كرد: نقش علی رفیعی در جنبه های زیبایی شناسانه تئاتر ایران ماندگار است. بسیار خوشحالم که در این شب باشکوه در کنار علی رفیعی هستم. 
 
رضا کیانیان هم در این بخش گفت: من در زندگی‌ام به سه استاد مدیونم؛ اولی برادرم؛ دومی حمید سمندریان است و دیگری علی رفیعی. سپس كلیپی از آثار علی رفیعی پخش شد. در این كلیپ، ستاره اسکندری به همراه رویا تیموریان، سهیلا رضوی و دیگر بازیگرانی که با علی رفیعی همکاری داشتند، از بیوگرافی و کارنامه حرفه ای او گفتند و سپس علی رفیعی با تشویق حضار به روی صحنه آمد. 
 
رفیعی در این بخش گفت: من دوازده صفحه تایپ شده در جیبم است که می‌خواستم بخوانم اما جز یک پاراگراف نمی‌خوانم. مهمترین وظیفه تئاتر و رسالت کارگردان انتقال شوق بازی به بازیگر و تماشا به تماشاگران است؛ اما جناب وزیر مطمئن باشید این شعف در زیرزمین‌های شهر به دست نمی‌آید. قریب به چهل سال می گذرد و کمترین قدم برای تئاتر برداشته نشده است.  به هنرمندان تئاتر احترام بگذارید؛ تئاتر در تمامی جوامع بخصوص جوامعی که ما آن‌ها را تحسین می‌کنیم، هدایت كننده اندیشه‌های جاری و منعکس کننده انتقادها در جامعه است. 
 
در ادامه وزیر ارشاد و علی مرادخانی برای تقدیر از این هنرمند روی صحنه آمدند.

21:40 پس از تقدير از علی رفيعی، رضا صالحي اميري وزير ارشاد، در سخنانی بر نقش و تاثيرگذاری هنر تئاتر در جامعه تاكيد كرد.

22:22 پس از صحبت های صالحی اميری و با معرفی برگزيدگان بخش نمايشنامه نويسی و كارگردانی، پرونده س‍ی و پنجمين جشنواره تئاتر فجر بسته شد.


انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار