جهانگیری در گفتگوی ویژه خبری؛

روابطمان با کشور های حوزه خلیج فارس نگران کننده شده بود/امسال ارزش قاچاق کالا بیش از ۳ میلیارد دلار نیست/از واردات گازوئیل بی نیاز و صادر کننده شدیم

معاون اول رییس جمهور گفت: متاسفانه روابط مان با کشورهای حوزه خلیج فارس سرد و نگران کننده شده بود؛ در سفر رئیس جمهور به عمان ‌و کویت بحث های سیاسی و اقتصادی خوبی مطرح شده است.

به گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امشب 9 اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی اقدام و عمل دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی پرداخت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی گفت:  اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست های24 گانه ای بود که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.


وی افزود:  بعد از اینکه تحریم ها علیه کشور انجام شد احساس کردیم اقتصاد کشور با مشکلاتی روبرو است و لذا می بایستی کشور را در برابر تکانه های بیرونی مقاوم می کردیم بنابراین سیاست های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال92  ابلاغ شد.
 
امسال120 پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شده است

وی با بیان اینکه، اولویت سال95  برای به حرکت درآوردن تولید کشور برمبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی120 طرح و پروژه بود خاطرنشان کرد: امسال 120 پروژه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شده است.

جهانگیری تصریح کرد: در این ایام راجع به اقتصاد مقاومتی از دو منظر در رسانه ها و در میان صاحب نظران توجه شده است، بخشی بیشتر در قالب شعاری است که سیاستی به نام اقتصاد مقاومتی وجود دارد که قادر است همه مشکلات را برطرف کند و بعد بازخواست می‌شود که چرا مشکلات حل نمی شود و شاید آنها برای یک بار مجموعه سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی را نخوانده بودند و یا توجه دقیقی به این سیاست ها نشده بود.

وی با اشاره به اینکه، دیدگاه دقیق تری وجود دارد که می گفتند  این سیاست ها قدرت اجماع سازی دارد، افزود: تکیه اقتصاد به درآمد های نفتی یکی از مشکلات اقتصاد ایران است که درآمدهای نفتی در طی سالهای گذشته با کاهش یا افزایش روبرو بوده است. 
 
در دوره ای که درآمد نفتی بیش از100 میلیارد دلار بود مشکلات اقتصادی عمیق تر بود

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه، یک سالی بود که کل در آمدهای نفت کمتر از 10 میلیارد دلار بوده و از سوی دیگر، سالی هم داشتیم که درآمدهای نفت بیش از100 میلیارد دلار بود ادامه داد: در دوره ای که درآمد نفتی بیش از100 میلیارد دلار بود مشکلات اقتصادی عمیق تر بوده است.


وی با اشاره به اینکه، اقتصاد کشور باید در تکانه نفت قادر به تاب آوری باشد گفت: اقتصاد باید بتواند بر روی پای خود بایستد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه، اقتصاد ها در دنیا به هم پیوسته هستند افزود: وقتی شوکی در اقتصاد آمریکا به وجود می آمد بخشی از اقتصاد های دنیا دچار بحران می شود لذا ما باید در برابر تکانه های اینگونه هم  مقاوم باشیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد:  دشمنان ما تحریم هایی را علیه کشور وضع کردند که نیازمند بود اقتصاد در مقابل این تحریم ها هم مقاومت از خود نشان دهد و بتواند تاب آوری داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه، سیاست اقتصاد مقاومتی سیاستی جهت نما برای کل اقتصاد کشور است که فقط مختص دولت نمی شود ادامه داد: همه قوای دیگر در اقتصاد مقاومتی مسؤلیت دارند. 
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: دولت و قوای دیگر باید  در رابطه با اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی گزارش بدهند.

باید روح سیاست اقتصاد مقاومتی بر همه امور جاری کشور حاکم باشد


وی با بیان اینکه، برای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سه دوره کوتاه مدت( پایان دوره دولت یازدهم) ، میان مدت( تا پایان برنامه ششم)  و بلند مدت(تا سند چشم انداز)  برنامه داریم اظهار داشت: باید روح سیاست اقتصاد مقاومتی بر همه امور جاری کشور حاکم باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه، 5 رویکرد به عنوان مشخصه اصلی اقتصاد مقاومتی گفته شده است گفت: رهبری فرمودند5 رویکرد( درون زايي، برون نگری، عدالت بنیانی، دانش بنیانی و مردم محور بودن)  باید در همه دستگاه های کشور حاکم باشد. 
 
 جهانگیری با اشاره به اینکه، در اقتصاد مقاومتی باید این 5 ویژگی وجود داشته باشد گفت: در شهریور ماه سال 94 دولت خدمت مقام معظم رهبری رسید و ایشان فرمودند که باید برای کار ، ستاد مستقلی درست شود  ، حتی ستادی که در دولت به نام ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی بود اما بعد ایشان فرمودند باید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به اینکه، 12 برنامه و بیش از200 طرح و پروژه را مشخص کردیم ادامه داد: این موارد را به دستگاه ها ابلاغ کردیم و لذا سال95 از سوی رهبر انقلاب به نام  اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل نامگذاری شد.

شخصا به20 استان کشور برای پیگیری اقتصاد مقاومتی سفر کردم

جهانگیری با اشاره به اینکه، اولویت سال95  برای به حرکت درآوردن تولید کشور برمبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی120 طرح و پروژه بود اظهار داشت: بعد از اینکه این برنامه ها ابلاغ شد شخصا بنده به 20 استان کشور برای پیگیری اقتصاد مقاومتی سفر کردم و جلسات مربوط به اقتصاد مقاومتی را در استان ها برگزار شد.


وی با اشاره به اینکه، در ابتدا رحمانی فضلی را برای3 استان در نظر گرفتم افزود:  وزیر کشور  برای سه استان کرمان، آذربایجان شرقی و  لرستان به عنوان پایلوت انتخاب شدو ایشان معین این استان ها شد.

امسال درخشان ترین سال اقتصاد بود


جهانگیری گفت: همه اعضای دولت متناسب با استان ها مسؤلیت پیدا کردند تا ماهانه در استان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی  شرکت کنند و گزارش های لازم را ارائه بدهند لذا،  امسال اقتصاد کشور شاهد یکی از درخشان ترین دوره ها در طی سال های اخیر بود.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه، نظام مالیاتی باید از همه ابزارهای خود استفاده می کرد گفت: بانک باید دستورالعمل های خود را اصلاح می کرد تا کساني که وام های معوق دارند دوباره وام دریافت کنند.

سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک و متوسط واقعا بیش از یک میلیارد تومان نیست



وی با اشاره به اینکه، 22 هزار واحد صنعتی راه اندازی شده است عنوان کرد: سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک و متوسط واقعا بیش از یک میلیارد تومان نیست.


جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه،  آیا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از مقاوم سازی اقتصاد منتشر کرده است گفت: مقام معظم رهبری اعلام فرمودند که هدف از این سیاست ها رشد مستمر و پایدار اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه، اقداماتی  در دستگاه های مختلف در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی انجام شده است گفت: 120 پروژه در سامانه ها قرار گرفت و سامانه ای برای رصد برنامه های اقتصاد مقاومتی در دبیرخانه سازمان برنامه ایجاد شد و گزارش دوهفتگی و ماهانه می دهد تا در دسترس افراد قرار بگیرد.
 

وی افزود: علاوه بر اینکه ۲۲ هزار واحد مربوط به صنایع خرد تسهیلات دریافت کردند، طرح دیگری که در وزارت صنعت در راستای حمایت از صنایع پیگیری شد راه اندازی ۵ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی نیمه تمام دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود که تا کنون تعداد ۴ هزار و ۹۷۷ واحد از آن ها با ظرفیت ۷۶ هزار شغل راه اندازی شده است.

جهانگیری ادامه داد: در بخش صنعت همچنین ۳۲ طرح بزرگ صنعتی مشخص شده اند که بنده نیز در مراسم افتتاح تعداد زیادی از آن ها در استان های مختلف شرکت کردم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش کشاورزی جهت گیری ها در سیاست های اقتصاد مقاومتی ، تامین امنیت غذایی کشور بوده است.

امسال ۱۱/۵ میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری کردیم

وی با اشاره به اینکه دولت امسال ۱۱/۵ میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری کرده است، اظهار داشت: در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۱ ، ۱۷ برابر به گندم کاران پول پرداخت کرده ایم؛ البته در سال ۹۶ نیز علی رغم اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از گندم کاران ۱۳۰۰ تومان اعلام شده اما سعی خواهیم کرد با یارانه های دیگری که برای گندم کاران در نظر خواهیم گرفت و همچنین تامین تجهیزات مورد پیاز آن ها به کشاورزان کمک بیشتری کنیم تا در سال ۹۶ هم درآمد و هم بهره وری شان بیشتر شود.
 
جهانگیری در بخش دیگری از اظهاراتش در بحث مبارزه با فساد نیز عنوان کرد: مسئله مبارزه با فساد یکی از مهمترین گلوگاه هایی است که پیش روی توسعه اقتصاد ایران قرار دارد که البته در ایجاد سامانه های مختلفی که می تواند در مبارزه با فساد نقش آفرینی داشته باشد آ در اقتصاد ایران شفافیت ایجاد کند تصمیمات خوبی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی گرفته شده است که از جمله آن می توان به سامانه گمرک اشاره کرد که ۲۳ دستگاه به این سامانه اتصال دارند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: همچنین سامانه دیگری که می توان در بحث مبارزه با فساد به آن اشاره کرد سامانه چکاوک است که زمانی که بنده برای افتتاح این سامانه دعوت شدن بودم آن جا اعلام شد که در یکی از شعب بانک یکی از استان ها خانمی ۹۰۰ حساب بانکی داشته که این سامانه باعث شفافیت در این حوزه شده است.

آئین نامه های قانون شفافیت اطلاعات ابلاغ و در حال انجام است

وی همچنین با اعلام اینکه آئین نامه های قانون شفافیت اطلاعات و اطلاع رسانی ابلاغ و در حال انجام است، اظهار داشت: علی رغم اینکه این قانون در سال ۸۸ مصوب شده بود آئین نامه های آن در این دولت تصویب و ابلاغ شد و همه دستگاه ها نیز موظفند اطلاعات خود را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهند و وزارت ارشاد نیز مسئول پیگیری آن است.

در این دولت رویکرد اقتصاد بیشتر به سمت خصوصی سازی بوده است

جهانگیری همچنین با اعلام اینکه در این سه سال، حرکت اقتصاد به سمت خصوصی سازی تر شدن بوده است، گفت: در ابتدای این دولت جز یک مورد که قانون بودجه در مورد صندوق بازنشستگی فولاد برای رد دیون دولت حکم کرده بود مابقی واگذاری ها به بخش  خصوصی بوده است.

۸۰ هزار طرح و پروژه نیمه تمام ملی و استانی داریم


معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اصرار داریم مردم در کارهای اقتصادی مشارکت داشتن باشند ، اعلام کرد: بیش از ۸۰ هزار طرح و پروژه نیمه تمام ملی و استانی داریم که مبلغ صدها هزار میلیارد تومان ، منابع برای تکمیل آن ها نیاز است و این در حالیست که وضع بودجه عمومی کشور نیز برای همه مشخص است  لذا یکی از تصمیمات مان این بوده است که به هر میزان که امکان داشته باشد این پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.


وی افزود: در این راستا برای سال ۹۵ ، هدف گذاری کرده بودیم که ۲۵۰۰ طرح نیمه تمام یا طرح دولتی که باید دولت آن را شروع کند به بخش خصوصی و با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه واگذار کنیم که تا الان بیش از ۲۵۰۰ طرح واگذار شده اما عمدتا این پروژه ها ، پروژه های کوچک بودند لذا باید به راهکار دیگری برسیم تا بتوانیم طرح های نیمه تمام را یا حضور بخش خصوصی به سرانجام برسانیم. 

جهانگیری در بحث مبارزره با قاچاق نیز اظهار داشت: در سال های ۹۴ و ۹۵ تمرکز ویژه ای بر بحث مبارزه با قاچاق داشتیم و نتیجه اقداماتی که انجام گرفت این بود که طبق گزارشات ستاد مبارزه با قاچاق ،ارزش کالای قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در سال گذشته به ۱۵ میلیارد دلار رسیدن که امسال نیز حداقل۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.

بنا به نظر گمرک ارزش کالای قاچاق امسال بیش از ۳ میلیارد دلار نخواهد بود

وی با بیان اینکه آمار گمرک متفاوت از این آمار است گفت: گمرک با ۴ روشی که قاچاق کالا را بررسی می کند معتقد است سال گذشته ارزش کالای قاچاق به کشور ۱۰ میلیارد دلار بوده است و امسال نیز این رقم بیشتر از ۳ میلیارد دلار نخواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه بیشترین تاکید در اقتصاد مقاومتی بر بخش نفت و گاز صورت گرفته اظهار داشت: یک میدان مشترک گازی( پارس جنوبی)  و یک میدان مشترک نفتی در غرب کارون داریم که اولویت کار در بخش نفت و گاز این میادین مشترک است.

جهانگیری تاکید کرد: در میدان مشترک با قطر تا پایان امسال و پایان دولت یازدهم بیشتر از این کشور برداشت خواهیم کرد؛ ضمن آن که به زودی چند فاز پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید.

۱۲ واحد پتروشیمی امسال به بهره برداری رسیده است

وی با بیان اینکه امسال ۱۲ واحد پتروشیمی به بهره برداری رسیده تصریح کرد: این پتروشیمی ها بیش از ۹ میلیون تن ظرفیت دارد و ۶ میلیارد دلار ارزش محصولات آن ها ست‌.

جهانگیری افزود: در میدان نفتی غرب کارون نیز در سال ۹۲ روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت برداشت می کردیم که این رقم الان به ۲۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است و به زودی فاز اول پروژه ستاره خلیج فارس به بهره برداری خواهد رسید.

امسال صادر کننده گازوئیل بودیم


معاون اول رئیس جمهور همچنین اعلام کرد: امسال  بی نیاز از واردات گازوئیل و صادر کننده آن بودیم.

طرح اصلاح نظام بانکی تهیه شده است

وی در خصوص وضعیت نظام بانکی کشور نیز عنوان کرد: بخشی از منابع نظام بانکی حبس شده است  که این مشکل به معوقات بانکی، بدهی دولت به نظام بانکی و بخشی نیز به سرمایه گذاری بانک ها در حوزه هایی مثل مسکن بر می گردد.

جهانگیری ادامه داد: متاسفانه بانک ها در دوره ای قلک دولت شده بودند   هر زمان که رئیس جمهور وقت به استانی سفر می کرد از پول بانک ها قول هایی به مردم می داد.

وی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور بنده به اتفاق وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی  رئیس سازمان برنامه و مشاور اقتصادی رئیس جمهور طرح اصلاح نظام بانکی را تهیه کردیم که مشتمل بر ۱۰ برنامه است.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش نقد دیگری به دولت سابق وارد کرد و گفت: در مقطعی تصمیم گرفتند ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به آقایی بدهند تا به پیمانکار پارس جنوبی واگذار کند اما او این پول را در بانک گذاشت و سود دریافت می کرد و ۴ مقامی ارشدی که این مجوز را دادند باید پاسخگو باشند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با برنامه ای که برای اصلاح نظام بانکی  تهیه شده مشکلات آن در دوره ای اصلاح خواهد شد، گفت: در طول ۱۰ ماه امسال نسبت به سال گذشته تسهیلات دهی نظام بانکی ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین بیکاری را از یکی از مهمترین چالشهای کشور خواند و گفت: کلید حل مساله بیکاری، تامین مالی، سرمایه گذاری خارجی و به میدان آمدن بخش خصوصی با تمام ظرفیت است.

جهانگیری در پایان اظهاراتش در خصوص جزئیات سفر رئیس جمهور به عمان و کویت نیز اظهار داشت: علاقمندیم با کشورهای همسایه در بالاترین سطح رابطه داشته باشیم اما متاسفانه روابط کشورهای حوزه خلیج فارس سرد و نگران کننده شده  است ‌که البته در این دو سفر اخیر رئیس جمهور ، بحث های سیاسی و اقتصادی خوبی صورت گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار