سرور رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

حضور بیشتر ناشران افغانستانی در نمایشگاه کتاب تهران نیازمند همکاری مسئولات دو کشور است

نویسنده افغانستانی گفت: امیدواریم با تسهیلاتی که مسئولان ایرانی و افغانستانی در نظر می‌گیرند، ناشران افغانستانی بیشتری بتوانند در نمایشگاه سال آینده حضور پیدا کنند.

سرور رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران
محمد سرور رجایی فعال فرهنگی و نویسنده اهل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه خوشبختانه امسال غرفه خانه ادبیات افغانستان را در نمایشگاه کتاب تهران دایر کردیم، اظهارداشت: روی هم رفته 5 غرفه از ناشران افغانستان در نمایشگاه شهر آفتاب حضور داشتند.
 
وی اضافه کرد: انتشارات تاک، عرفان، احراری، خانه ادبیان افغانستان و غرفه رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران در سی‌امین نمایشگاه تهران حضور داشتند که استقبال از کتاب و برنامه‌های افغانستانی نسبت به سال گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بود به صورتی که موفق شدیم بالاترین میزان عرضه‌ را از کتاب‌هایی که از افغانستان ارسال شده بود داشته باشیم.

سرور رجایی اضافه کرد: توانستیم در حاشیه نمایشگاه نشست «روز شعر و داستان افغانستانی» را با حضور شاعران و نویسندگان افغانستانی از شهرهای تهران، اصفهان، قم، مشهد و کاشان برگزار کنیم که با استقبال خوبی همراه شد و همدلی و هم‌پیمانی شاعران افغانستانی و ایرانی را نشان داد.

این نویسنده افغانستانی با بیان اینکه با توجه به نمایشگاه کتاب و اقلام فرهنگی ایران که فروردین ماه امسال در کابل برگزار شد انتظارمان این بود که ناشران بیشتری از داخل افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب ایران در کابل رویداد خوشایندی بود که از استقبال خوبی هم در داخل افغانستان برخوردار شد و به نظر می‌رسید نمایشگاه کابل زمینه‌ساز حضور بیشتر ناشران داخل افغانستان در تهران باشد که متاسفانه چنین نشد.

این فعال فرهنگی افغانستانی افزود: تنها ناشری که از داخل افغانستان در این نمایشگاه شرکت کرد، انتشارات تاک بود که توانست ارتباط خوبی با مخاطبان ایرانی برگزار کند.

سرور رجایی خاطرنشان کرد: تعامل خوبی بین فرهنگیان و نویسندگان ایران و افغانستان شکل گرفته است، اما تنها چیزی که نویسندگان افغانستانی را دچار محدودیت کرده این است که به اندازه توان و هنرمندیشان معیشت فرهنگی ندارند و این امر موجب بی‌انگیزگی آنان می‌شود.

نویسنده افغانستانی تاکید کرد: فرهنگیان افغانستان برای انتشار آثارشان از هیچ‌ نهاد ایرانی و افغانستانی حمایت مالی نمی‌شوند و درخواست ما این است که مسئولان فرهنگی ایران و افغانستان در این زمینه فکری کنند تا ناشران افغانستانی بتوانند آثار خود را منتشر کنند.

 وی خاطرنشان کرد: ادبیات و فرهنگ فارسی خاص یک ملت نیست؛ بلکه برای تمدن زبان فارسی و همه فارسی‌زبانان است، بنابراین هر کتابی که با موضوع ادبیات، فرهنگ و هنر زبان فارسی تولید شود به نفع فارسی زبانان کل جهان خواهد بود.

سرور رجایی در پایان گفت: انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب موجب خواهد شد که در سالهای آینده اتفاقات خوبی برای شهر تهران و اهالی کتاب خوان تهران رقم بخورد. امیدواریم با تسهیلاتی هم که مسئولان ایرانی و افغانستانی در نظر می‌گیرند، ناشران افغانستانی بیشتری بتوانند در نمایشگاه سال آینده حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Mauritius
حسن رضا علیزاده
۱۹:۳۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
بسیار عالی شاعر ونویسنده افغانستانی محمد سرور رجای روزگار به کام تان شاد ازخداوند منان آروزی موفقیت های روز افزون خواهانم