لرستان؛

مشخص نبودن زمان تکمیل پل روگذر رودکی

طرح‌های عمرانی شهری از جمله طرح‌هایی هستند که همواره در کانون توجه قرار دارند و شهروندان منتظرند هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ طرح‌های عمرانی شهری از جمله طرح‌هایی هستند که همواره در کانون توجه قرار دارند و شهروندان منتظرند هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند. پل روگذر رودکی یکی از طرح‌های عمرانی بروجرد است که به گفته مسئولان شهرداری به دلیل جانمایی و موقعیت ایجاد شده نقش مهمی در کاهش ترافیک و زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد، اما با گذشت حدود ۴ سال از عملیات اجرایی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
 
در حال حاضر ساخت این روگذر به یکی از مطالبات جدی شهروندان تبدیل شده و این در حالی است که مشکلات موجود مانع از تکمیل و بهره‌برداری از این طرح در موعد مقرر شده است. عمده‌ترین چالش پیش روی این طرح انجام نشدن تعهدات پیمانکار و ضعف در تامین منابع مالی است که انتقاد شهروندان بروجردی و مدیریت ارشد استان را هم به دنبال داشته است.
 
آغاز طرح بدون انتخاب پیمانکار مسئول
یکی از شهروندان بروجردی با اشاره به اینکه ساخت پل روگذر رودکی به درازا کشیده شده است، می‌گوید: ساخت این پل یکی از خواسته‌های شهروندان بروجردی است، زیرا درشلوغ‌ترین تقاطع شهر در حال ساخت است.
 
«فاطمه عزیزپوریان» می‌افزاید: روند اجرایی طرح‌های عمرانی در بروجرد همواره کند بوده است و این موضوع تن‌ها به پل روگذر رودکی منتهی نمی‌شود. مسئولان از ابتدا پیمانکار مسئول و متعهد انتخاب نمی‌کنند و این امر باعث می‌شود در نیمه راه، ادامه کار با پیمانکار مربوطه با مشکلاتی مواجه شود.
 
وی عنوان می‌کند: با ساخت پل روگذر خیابان رودکی شاهد کاهش ترافیک و کاهش زمان سفر در بروجرد خواهیم بود، بنابراین تکمیل و بهره‌برداری از آن اتفاق مثبتی است. از مسئولان می‌خواهیم نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر طرح اقدام کنند و نگذارند طرح‌های عمرانی به آثار باستانی تبدیل شوند.
 
بی‌توجهی به تامین منابع مالی
«عباس شاهوردی» یکی دیگر از شهروندان بروجردی هم می‌گوید: اجرای طرح‌های عمرانی بخش حمل و نقل در سطح شهر به منظور تسهیل عبور و مرور شهروندان و خودرو‌ها یکی از مواردی است که باید مدنظر مجموعه مدیریت شهری قرار بگیرد. پل روگذر رودکی هم هرچند به این منظور احداث شده، اما تاکنون افتتاح نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه ساخت پل روگذر رودکی چندسالی است که آغاز شده، اما تکمیل آن با مشکلاتی روبه‌روست، می‌افزاید: آنطور که ما از طریق رسانه‌ها در جریان قرار گرفتیم، علت تاخیر در بهره‌برداری از روگذر مشکلات مالی است. چرا قبل از اجرای طرح منابع مالی آن در نظر گرفته نمی‌شود تا شاهد این مشکلات نباشیم. ساخت پل روگذر رودکی یکی از مطالبات شهروندان بروجردی بوده که چند سال است منتظر تحقق وعده افتتاح آن از سوی مسئولان هستیم؛ بنابراین متولیان باید در این زمینه تلاش خود را افزایش دهند.
 
تغییر نقشه طرح
معاون عمرانی شهرداری بروجرد هم با اشاره به اینکه روند ساخت پل روگذر خیابان رودکی به دلیل فسخ قرارداد پیمانکار مدتی متوقف شده بود، می‌گوید: با انتخاب و عقد قرارداد با پیمانکار جدید در حال حاضر عملیات اجرایی در حال انجام است، اما روند کار آنطور که باید مطلوب نیست. البته در حال حاضر قراردادی با یک شرکت برای ایجاد صندوقچه‌های فلزی روی عرشه منعقد شده و ۴ تا ۵ صندوقچه هم به بروجرد انتقال پیدا کرده است.
 
«شهاب ممدوحی» با بیان اینکه زمانبر بودن طرح باعث شد که استانداری هم ورود پیدا کند، می‌افزاید: این طرح که عملیات اجرایی آن سال ۹۲ آغاز شد در صورت فراهم بودن شرایط باید سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید، اما به دلیل انجام نشدن تعهدات پیمانکار، خلع ید وهمچنین تعیین پیمانکار جدید و تغییر نقشه با تاخیر مواجه شد.
 
ممدوحی با اشاره به وضعیت طرح، اظهار می‌کند: ستون‌ها، پایه‌ها و رمپ‌های این پل تا حدودی ساخته شده است. برای ساخت عرشه باید چهارراه رودکی ۶ تا ۸ ماه به طور کامل مسدود می‌شد. به منظور جلوگیری از انسداد طولانی مسیر، جنس عرشه از بتنی به فلزی تغییر پیدا کرد و به صورت قطعات جداگانه در کارگاه تولید، سپس در محل نصب می‌شود. این پل روگذر ماشین‌رو به طول ۳۰۰ متر، خیابان ۴۵ متری شهرداری را به ۴۵ متری بسیج بروجرد متصل می‌کند که با بهره‌برداری از آن ترافیک مسیر رودکی مرتفع می‌شود.
 
اعتبار مورد نیاز طرح

ممدوحی در خصوص اعتبار مورد نیاز طرح بیان می‌کند: در ابتدای قرارداد، میزان اعتبار مورد نیاز ۱۱ میلیارد تومان برآورد شده بود که با توجه به تاخیر در اجرای طرح و همچنین تغییر نقشه به ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان هم افزایش پیدا کرده است. اعتبار مورد نیاز را از ابتدا شهرداری تامین کرد، اما از این به بعد از منابع استانی منابع مالی تامین خواهد شد، زیرا اجرای طرح به دفتر فنی استانداری محول شده است.
 
این مسئول عمده‌ترین دلیل تاخیر در اجرای طرح را ضعف منابع مالی عنوان می‌کند و می‌گوید: این مشکل پیش روی بسیاری از طرح‌های عمرانی استان در همه بخش‌هاست و تن‌ها شامل این طرح نیست.
 
تلاش برای تخصیص اعتبار
«هوشنگ بازوند» استاندار هم در خصوص طرح در دست احداث پل رودکی شهرستان بروجرد می‌گوید: قرارداد این طرح با دفتر فنی استانداری منعقد شده است. البته وضعیت تخصیص اعتبار برای خرید مواد اولیه و اجرای روند احداث مناسب نبوده که تلاش می‌کنیم مشکل تخصیص اعتبار این طرح را حل کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه طرح پل رودکی از طرح‎های زمانبر است، تاکید می‌کند: اجرای آن به دفتر فنی محول شده است تا کار با سرعت قابل قبولی انجام و اجرایی شود. همه مسئولان ومدیران استانی و شهرستانی در بخش‌های مختلف می‌بایست نسبت به تکمیل طرح‌ها تلاش کنند و نگذارند روند اجرای طرح‌ها طولانی شود.
 
زمان بهره‌برداری مشخص نیست
«شهاب ممدوحی» معاون عمرانی شهردار بروجرد درباره پیشرفت فیزیکی طرح پل روگذر رودکی عنوان می‌کند: پس از گذشت حدود ۵ سال از عملیات اجرایی، این طرح بین ۴۸ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قرار بود این پل روگذر هفته دولت ۹۶ افتتاح شود، اما با توجه به شرایط مالی نمی‌توان زمان دقیقی مشخص کرد.
 
ممدوحی با اشاره به ضرورت تکمیل پل روگذررودکی، اظهار می‌کند: تکمیل طرح پل روگذر رودکی از بالا به دلیل وجود شهرک‌های اقماری و روستا‌ها و از پایین به دلیل وجود بافت تجاری شهر حائز اهمیت است. در واقع با احداث پل روگذر سفر درکوتاه‌ترین زمان و با کمترین مصرف سوخت انجام می‌شود. برهمین اساس تکمیل آن یکی از مطالبات شهروندان بروجردی است.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.