جان‌محمد امیری در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

فعالیت بیش از 5 هزار تکواندوکار مهاجر در ایران/ درخواست حضور تکواندوکاران مهاجر در مسابقات ملی و استانی/ قدردانی از رییس فدراسیون تکواندوی ایران

نماینده فدراسیون تکواندوی افغانستان در ایران مشکلات و مسائل پیش روی این ورزش دوستان را تشریح کرد.

نماینده فدراسیون تکواندو افغانستان :حضور بیش از پنج هزار تکواندوکار مهاجر در ایران/ فدراسیون تکواندو ایران جواز حضور مهاجرین را در رقابت های کشوری صادر کندرشته ورزشی تکواندو از رشته‌های پرطرفدار میان جوانان مهاجر افغانستانی است به طوری که اکثر اعضای تیم ملی تکواندو را جوانان مهاجر افغانستانی مقیم ایران تشکیل می‌دهند که از این بین می توان به روح الله نیکپا قهرمان المپیکی اشاره کرد. همین امر سبب شد تا خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ جان محمد امیری نماینده فدراسیون تکواندو افغانستان در ایران رفته و گفتگوی مفصلی را با وی داشته باشد که در آن مسائل و مشکلات ورزشکاران این رشته ورزشی در ایران مورد بحث قرار گرفته است.

متن این گفتگو را در ادامه بخوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان:  کمی درباره خود بگویید و اینکه از چه گروه از مهاجرین افغانستانی نمایندگی می کنید؟


امیری: جان‌محمد امیری نماینده رسمی فدراسیون تکواندوی جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و بنیان گذار انجمن تکواندو مهاجرین در ایران هستم.


باشگاه خبرنگاران: برای ما بگویید چه تعداد تکواندو کار افغانستانی در ایران فعالیت می‌کنند؟


امیری: آمار مشخصی از که خاص تکواندوکاران افغانستانی باشد در دست نیست است، اما با توجه به ارقام موجود در فدراسیون تکواندوی ایران و تعداد ورزشکارانی که تاکنون در رقابت‌های داخلی شرکت کرده‌اند می‌توانم اعلام کنم که حدود 5 هزار تکواندو کار مردم و بیش از 100 ورزشکار زن در ایران مشغول به فعالیت ورزشی هستند.


باشگاه خبرنگاران: جایگاه تکواندو کاران مهاجر را در پیشبرد اهداف تیم ملی تکواندو افغانستان چگونه می‌بینید؟

امیری: خوشبختانه از آغاز تاسیس فدراسیون تکواندو در افغانستان، تکواندوکاران مهاجر در ایران جایگاه بسیار خوب و کلیدی در پیشبرد اهداف این فدراسون داشته‌اند و رونق خاصی به تیم ملی کشور بخشیده‌اند. به گونه‌ای که فدراسیون تکواندو در افغانستان در سال‌های اخیر در انتخاب تیم ملی تنها به ورزشکاران مهاجر اکتفا کرده است و تمامی اعضای تیم ملی تکواندو افغانستان را از بین مهاجرین افغانستانی مقیم ایران انتخاب می‌کند که خوشبختانه نتیجه این اعتماد نیز بسیار خوب و قابل قبول بوده است به گونه‌ای که در بیست هفتمین دوره از رقابت‌های بین المللی فجر در تهران تیم ملی افغانستان موفق به کسب مقام دوم و کاپ سومین تیم برتر از نظر تکنیکی این رقابت‌ها شد.


باشگاه خبرنگاران: چه مشکلاتی را پیش روی تکواندواران افغانستانی در ایران می‌بینید در مورد خدماتی هم که این ورزشکاران از ایران دریافت کرده‌اند قدری بگویید؟


امیری: خب ورزشکاران مهاجر در ایران به شکل عام و تکواندوکاران به شکل خاص با دغدغه‌های مختلفی روبه رو هستند. عدم صدور مجوز جهت شرکت در مسابقات استانی-کشوری-قهرمانی، عدم تضمین بازگشت مهاجرین ورزشکار دارای کارت آمایش به ایران پس از اتمام مسابقات خارجی و نبود حامیان مالی ورزشی تنها بخشی از دغدغه‌های مهاجرین ورزشکار در ایران است. البته این راه هم بگوییم که در سالهای اخیر با همکاری‌های بی‌دریغ جناب سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندوی ایران بخشی از این مشکلات از جمله مسائل مربوط به تربیت مربی و داوری‌های مسابقات مهاجرین برطرف شده است که کمال تشکر و قدردانی را از ایشان داریم.


باشگاه خبرنگاران: فرمودید بیش از 100 ورزشکار زن در انجمن مشغول فعالیت‌های ورزشی هستند، در مورد وضعیت آنان توضیح بیشتری بفرمایید.

امیری: از جمله مشکلات فراروی بانوان تکواندوکار مهاجر نبود سازوکار مشخص فنی و مالی برای تمرینات است و آنان بیشتر در باشگاه‌های مراکز استان‌ها در کنار دوستان ایرانی خود مشغول به فعالیتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه تکواندو از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی میان جوانان افغان است، فدراسیون تکواندوی افغانستان تاکنون چه بسته‌های حمایتی را برای آنان در نظر گرفته است؟

امیری: حمایت‌های فدراسیون تکواندو افغانستان از ورزشکاران مهاجر تاکنون تنها در قالب حمایت‌های معنوی بوده و تا همین لحظه بنده و دوستانم در انجمن تکواندو افغانستان در ایران هیچگونه حمایت مالی از سوی مسئولان دولتی افغانستان دریافت نکرده‌ایم. برای مثال تنها امتیازی که فدراسیون تکواندوی افغانستان به ورزشکاران مهاجر در ایران داده است، انتخاب تیم ملی تکواندو کشور از بین مهاجرین است. لذا بنده و همکارانم در انجمن تکواندو مهاجرین افغانستانی از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و فدراسیون متبوع خود درخواست داریم همانگونه که در بخشنامه‌ها مهاجرین افغاستانی مقیم ایران را مانند شهروندان یکی از استان‌های خود به رسمیت می‌شناسند حمایت مالی خود از فعالیت‌های ورزشی مهاجرین را نیز دریغ نسازند تا در آینده شاهد درخشش بیشتر ورزشکاران مهاجر در صحنه‌های ملی و بین المللی باشیم.


و حرف آخر؛

امیری: ما در انجمن تکواندو مهاجرین افغانستانی در ایران از مسئولین ورزشی جمهوری اسلامی ایران و به شکل خاص مسئولان اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور این تقاضا را داریم که زمینه‌های لازم برای حضور تکواندو کاران مهاجر در مسابقات ملی و استانی فراهم شود تا علاوه بر افزایش نرخ پویایی جامعه و فراهم سازی زمینه پیشرفت جوانان افغانستانی به بازگشت آگاهانه آنان به وطن خویش نیز کمک شایانی کنند.

 انتهای پیام /

 

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Pakistan
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام ممنون که به مهاجرین مظلوم هم اهمیت دادین ولی ای کاش یک نفر از این اقای جان محمد امیری میپرسید اولین شخصی که با هیچ خدمات وامکاناتی پرچم کشورت را در ایران بالا برد تا شما وامثال شما مطرح شوید چه کسی بود والان کجاست ؟؟؟؟؟
Mauritius
م
۱۵:۴۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
آرمان احمدی
۲۱:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام اسم من آرمان است من در استان بوشهر زندگی میکنم من یک افغانی هستم من در رشته تکواندو شرکت میکنم و من میخواهم که به تیم ملی افغانستان بپیوندم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ی تکواندوکار
۲۲:۳۲ ۲۰ تير ۱۳۹۶
ایران شده محل خوشگذرونیه اینا
Pakistan
مهسا
۲۳:۲۲ ۲۳ دی ۱۳۹۹
هیچگاه به بندگان خداوند بخیل مباش که خود بخیل سقط میشود قبل هر چیز انها از من وشما انسان تر وشریف تر هستند