بلومبرگ: رویای ترامپ برای منزوی کردن ایران، شرایط ایده‌آلی را برای رقبای آمریکا به وجود آورده است

پایگاه اینترنتی بلومبرگ تلاش ترامپ برای منزوی کردن تهران را به یک «رویا» تشبیه کرد و آن را فرصتی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری رقبای آمریکا در ایران دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارشی با عنوان «رویای ترامپ برای انزوای ایران» منتشر کرد که در آن آمده است: چندین دهه تحریم‌ که مانع از هرگونه تعامل تجاری میان شرکت‌های نفتی آمریکا با ایران شده بود، همراه با اعلام دشمنی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، با برجام، شرایطی ایده‌آلی را برای رقبای آمریکا در ایران به وجود آورده است.

در این گزارش آمده است: در شرایطی که ایران از آزادی اقتصادی بوجود آمده برای این کشور بهره می‌برد، شرکت‌های نفت آمریکا شاهد آن هستند که تمامی فرصت‌هایی که می‌توانند در ایران داشته باشند، از سوی شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی تصاحب شده است. درست مانند اتفاقی که کمتر از یک دهه پیش درباره عراق روی داد.

شرکت‌های آمریکایی حدود 40 سال است که از سرمایه‌گذاری در ایران یا خرید نفت این کشور منع شده‌اند و توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در سال 2015 نیز تغییری برای آنها بوجود نیاورد و شرکت‌های نفت آمریکا را به بزرگترین بازندگان این توافق تبدیل کرد.

البته نمی‌توان گفت هیچ شرکت آمریکایی از این توافق سود نبرده است. یک استثنا در این باره وجود دارد و آن سازندگان هواپیمای تجاری و قطعات آن به همراه شرکت بوئینگ هستند. بوئینگ حدود 120 هواپیما از دو شرکت هواپیمایی ایران سفارش گرفته است. این قرارداد هم‌اکنون تحت بررسی خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

بلومبرگ نوشت: اگر بخش نفت آمریکا هیچ سودی از کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران دریافت نکرده است، این موضوع درباره دیگر شرکت‌های سراسر جهان صدق نمی‌کند و نمی‌توان گفت آنها نیز سودی نبرده‌اند.

ایران در ماه ژانویه فهرستی از 29 شرکت خارجی را که صلاحیت آنها برای مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز این کشور تأیید شده بود، منتشر کرد. در ماه ژوئن نیز اسامی 5 شرکت دیگر به این فهرست اضافه شد.

در این فهرست نام شرکت‌های بزرگی از قبیل رویال داچ شل هلند، اِنی ایتالیا، روسنفت، پی‌جی‌اس‌سی و گازپروم روسیه و سینوپک چین به چشم می‌ورد.با این وجود شرکت بریتیش پترولیوم به دلیل داشتن مدیر اجرایی و دیگر مقامات ارشد با ملیت آمریکایی، تصمیم گرفت برای ورود به پروژه‌های نفت و گاز ایران تلاشی نکند.

بلومبرگ در ادامه نوشت: مخالفت شفاهی ترامپ با برجام موجب شده است تردیدهایی درباره برقرار ماندن این توافق میان شرکت‌های خارجی به وجود آید و به طور قطع این موضوع سرعت سرمایه‌گذاری در ایران را کند می‌کند.

این مخالفت ضمنی ترامپ موجب شد، شرکت‌های بیمه نیز تمایلی به تحت پوشش قرار دادن کشتی‌های ایران که قصد رفتن به بنادر اروپایی را داشتند، از خود نشان ندهند.

بانک‌ها و موسسات مالی نیز نگرانی‌های خود را دارند. یک نگرانی بزرگ برای بانک‌ها، بازگشت مجدد تحریم‌های ایران است که به یکی از موانع اصلی پروژه‌های تایید شده، تبدیل شده است.

بلومبرگ در بخش دیگری از این گزارش نوشت: ترامپ احتمالا امیدوار است به برجام پایان دهد و طرح‌های سرمایه‌گذاری را نیز در ایران به طور ناگهانی متوقف کند. بدون شک ترامپ ماه گذشته به لغو برجام بسیار نزدیک شد؛ اما برای جلب موافقت ائتلاف بین‌المللی که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، توانست آنها را برای اعمال فشار بر ایران و محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور، گرد هم جمع کند، دچار مشکل خواهد شد.

ممکن است کشورهای اروپایی با اکراه حاضر به پذیرش لغو برجام از جانب آمریکا باشند؛ اما دور از ذهن است که روسیه و چین در این اقدام، آمریکا را همراهی کنند.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در پایان نوشت: واشنگتن می‌تواند شرکت‌های خود را خارج از ایران نگه دارد؛ اما سخت خواهد بود که بخواهد دیگر شرکت‌های سراسر جهان را از ورود به بازار ایران باز دارد.

انتهای پیام/

بلومبرگ  تلاش  ترامپ برای منزوی کردن ایران را به یک رویا تشبیه کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار