کارشناس روس: تهدید آمریکا برای قطع تجارت با چین، رفتاری قلدرمابانه برای توقف کره شمالی است

به باور کارشناسان، واشنگتن با تهدید به قطع روابط تجاری با پکن سعی دارد چین را برای حل مسئله کره شمالی به چالش بکشد.

تهدید آمریکا برای قطع تجارت با چین، رفتاری قلدرمابانه برای توقف کره شمالی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ دولت واشنگتن با تهدید به قطع روابط تجاری با پکن سعی دارد چین را برای حل مسئله کره شمالی به چالش بکشد. این در حالی است که پکن اخیرا بسته تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ را پذیرفته است.

«الکساندر لومانوف»، کارشناس موسسه شرق دور در مسکو به اسپوتنیک گفت:  «استیون مونچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این کشور، روابط اقتصادی با هر کشوری (از جمله چین) را که با کره شمالی تعامل تجاری داشته باشد، متوقف می کند. به عقیده من این اظهارات ناشی از رفتار قلدرمابانه  آمریکا  است تا شاید از این طریق پکن را وادار کند تا فشار بیشتری بر پیونگ یانگ وارد کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت دولت ترامپ ممکن است حتی تجارت با چین را به واسطه روابطی که با پیونگ یانگ دارد، قطع کند. وی در حالی چنین اظهار نظری کرد که شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در واکنش به آزمایش هسته ای سوم سپتامبر، بسته جدید تحریمی علیه پیونگ یانگ را تصویب کرد.

لومانوف ادامه داد: این اظهارات ناشی از رفتار باج خواهانه و قلدرمابانه آمریکاست. چرا که واشنگتن تا زمان اجرای این تحریم ها صبر نمی کند. اجرای تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی نیازمند زمان است و از روز بعد تصویب تحریم ها اجرا نمی شود و معمولا به بازه زمانی شش ماه یا بیشتر نیاز دارد.

اگرچه روسیه و چین از تحریم های اخیر سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده اند، آنها همچنان از جامعه بین المللی به خصوص آمریکا خواستند تا از یک استراتژی دو جانبه برای حل بحران و کاهش تنش ها در شبه جزیره کره پیروی کنند.

این کارشناس بر موضع سختگیرانه آمریکا در قبال مسئله کره شمالی تاکید کرد و استراتژی دوجانبه با میانجیگری  مسکو و پکن را بهترین راه حل برای حل تنش در شبه جزیره کره دانست.

او گفت: آمریکایی ها همچنان به افزایش میزان تحریم ها علیه کره شمالی ادامه می دهند و پیونگ یانک نیز به شیوه خودش پاسخ می دهد. تحت این شرایط، واشنگتن قطعا  پکن را به قطع روابط تجاری تهدید می کند و سعی دارد برای تشدید فشارها بر پیونگ یانگ، از حربه اقتصادی بهره ببرد. در قرن گذشته، آمریکا هیچ گاه با این لحن سیاسی با چین صحبت نکرده است چرا که آنها معتقدند به پکن وابستگی ندارند. در حال حاضر نیز این لحن سیاسی با چین صحیح نیست؛ امروزه موارد زیادی  (از جمله اقتصاد آمریکا) بر شانه های چین قرار دارد.

«یانگ بیان»، کارشناس مرکز مطالعات روابط بین الملل در موسسه ارتباطات چین با اشاره به گستره وسیع تجارت چین و آمریکا نسبت به توقف تجارت این دو کشور ابراز تردید کرد. او نیز معتقد است بیانیه وزیر خزانه‌داری آمریکا صرفا تلاش برای اعمال فشار بر چین برای حل مسئله کره شمالی است. او اظهار داشت: از ابتدای بحران در شبه جزیره کره، چین در مقایسه با آمریکا، همواره یک عامل مسئول برای حل کره شمالی  بوده است. با وجود این، واشنگتن نه تنها گامی برای توافق با پیونگ یانگ برنداشته و یک مانع عمده در حل مسئله کره شمالی نیز بوده، بلکه همه مسئولیت های حل این مناقشه را بر عهده چین گذاشته است. این موضعی بسیار غیرمسئولانه است که ضعف آمریکا را نشان می دهد.

بر اساس آمارهای موجود در وبسات اتاق بازرگانی آمریکا، تجارت و خدمات بازرگانی آمریکا و چین در سال 2016 به حدود 648 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است که از این رقم 169 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات از آمریکا و 478 میلیون و 900  هزار دلار واردات به آمریکا بوده است. ارزش تجاری واشنگتن و پکن بیش از کل بودجه دفاعی آمریکا در یک سال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار