آئین عزاداری در لرستان؛

آئین چمرانه در لرستان

سرنا نوازی که در مراسم عزاداری در زبان محلی چمرانه یا ساز چپی نام دارد در گذشته در مراسم عزاداری فوت یکی از اعضای خانواده و بستگان کاربرد داشته است و کاربرد آن نوع عزاداری و ابراز همدردی به‌شمار می‌رفته که شاهد اجرای این آیین در مراسم سوگواری سالار شهیدان نیز از گذشته بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ نواختن چمرانه یا ساز چپی که همان سرنا نوازی است، از دیگر رسوم لرستانی‌ها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به‌شمار می‌رود که از گذشته تاکنون این رسم در مراسم‌های سوگواری سالار شهیدان به‌کار رفته است.

از دیرباز سرنا جزو ساز‌های مردم این دیار به‌شمار می‌رود که در زندگی آن‌ها نقش به سزایی را ایفا کرده است، به‌نحوی که در مراسم‌های عزاداری، جشن‌های عروسی، جنگ‌ها و سایر مراسم‌های کاربرد خود را داشته است.

سرنا نوازی که در مراسم عزاداری در زبان محلی چمرانه یا سازچپی نام دارد در گذشته در مراسم عزاداری فوت یکی از اعضای خانواده و بستگان کاربرد داشته است و کاربرد آن نوع عزاداری و ابراز همدردی به‌شمار می‌رفته که شاهد اجرای این آیین در مراسم سوگواری سالار شهیدان نیز از گذشته بوده‌ایم کمااینکه بهترین سرنا نوازان کشور از دورود بوده‌اند.

افرادی همچون مرحوم امیرقلی ساکی‌فر، شاه‌میرزا مرادی و مرحوم رحم‌خدا نوری‌شاد که همگی دارای عناوین جهانی در موسیقی مقامی هستند از سرنا نوازان مطرح دورود در گذشته بوده‌اند که در برپایی مراسم‌های عزاداری سالار شهیدان نیز مشارکت داشته‌اند.

سرنا نوازی یکی از رسوم مردم لرستان به‌ویژه در دورود است.

انتهای پیام/م

چمرانه در لرستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.