راه اندازی مجدد کارخانه آساک دوچرخ قوچان

مدیرعامل کارخانه آساک دوچرخ ملزم به پرداخت بدهی کارگران و راه‌اندازی مجدد این کارخانه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مجتمع آساک دوچرخ قوچان، به عنوان بزرگترین کارخانه دوچرخه سازی خاورمیانه و شناسنامه اقتصادی این شهرستان در شرایط نابسامانی به سر می‌برد، به طوری که مالک کارخانه قریب به ۷۰۰ میلیارد ریال به سیستم بانکی بدهکار بوده و کارگران این مجتمع ۱۷ ماه حقوق دریافت نکرده اند و در شرایط بسیار نامناسبی زندگی می‌کنند و کارخانه نیز تعطیل شد


مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان با نام تجاری"آساک دوچرخ"با سرمایه ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بصورت سهامی عام و با سرمایه گذاری ۵/۹۱ درصدی بانک صنعت و معدن و شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن و ۵/۸ درصدی مردم قوچان، در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در سال ۱۳۶۲ طرح ریزی و در ۲۲ مهرماه ۱۳۷۷ با ظرفیت تولیدی ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه در سال به بهره برداری رسید.


پیش از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی بیش از ۲۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند، اما از زمانی که کارخانه آساک دوچرخ به بخش خصوصی واگذار شد مشکلات این خانه غول آسا نیز شروع شد.


حقوق کارگران این کارخانه ۲۲ ماه پرداخت نشد، همچنین ۲۵ ماه بیمه واریز نشد و طی سه سال اخیر هیچگونه پاداش و عیدی نیز به کارگران پرداخت نشده است.

به گفته کارگران با دریافت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط مالک کارخانه طی ماه‌های اخیر برای راه اندازی مجدد کارخانه انجام شد که ۲۰ درصد از این تسهیلات بانکی یعنی حدود ۱۲ میلیارد ریال بصورت ریالی به وی پرداخت شد تا معوقات کارگران و کارخانه پرداخت شود، اما متاسفانه فقط ۱۰ درصداز این مبلغ و حدود ۱۲۰ میلیون تومان از معوقات کارگران پرداخت شد.


طبق گفته مسئولین ۸۰ درصد تسهیلات نیز برای خرید قطعات هزینه شده که سه محموله آن وارد کارخانه شد و ۵ تا ۷ محموله دیگر به دلیل بدهی مالیاتی مالک کارخانه در گمرگ توقیف شد


اکنون جلسات متعددی برای راه‌اندازی و رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن برگزارشده است که یکی از این جلسات با حضور مسؤولان ارشد شهرستانی و مدیران اصلی کارخانه به‌صورت محرمانه برگزار و سپس مدیران در محل این مجتمع حاضرشده تا بازدیدی میدانی به عمل آوردند.

مدیرعامل کارخانه آساک دوچرخ قوچان در جریان بازدید از این مجتمع، سالن‌های مختلف تولید قطعات و دپو شده نشان داده و خلاصه وضعیت کارخانه در گذشته توضیحاتی دادند مسؤول خط تولید این مجتمع مدعی شد پرسه تأمین قطعات از خارج کشور طولانی و باید محموله‌های موجود در بندر هرچه زودتر ترخیص شود.

وی معتقد بود قطعاتی که کارگران به‌عنوان مطالبات خود از کارخانه بیرون برده بودند نیز باید برگردد و با تأمین قطعات موردنیاز حتی کوچک‌ترین آن‌ها نظیر پیچ و واشر می‌توان دوهفته‌ای این مجتمع تولیدی را راه‌اندازی کرده و به خروجی نهایی رساند.

این کارخانه در توقیف دستگاه قضایی قرار دارد، اما مسؤولان به دنبال حل مشکل کارگران و راه‌اندازی مجدد آن هستند که در این میان مدیرعامل این کارخانه در پایان بازدید سه تعهد ارائه و ملزم به رعایت آن‌ها شد و مطالبات کارگران را در ابتدای کار پرداخت نماید.

اگر مدیر این مجتمع نتوانست کارخانه را اداره و مطالبات کارگران را پرداخت کند همچنین با ارائه تعهدی محضری باید کارخانه را به قیمت کارشناسی دادگستری واگذار کند.


امیدواریم در روز‌های نزدیک این واحد تولیدی که زمانی نزدیک به ۲۰۰ کارگر به‌صورت مستقیم در آن کار می‌کردند و اشتغال‌زایی مناسبی را در منطقه به وجود آورده بود به تعهدات خود عمل کرده و بار دیگر شاهد رشد و رونق بزرگ‌ترین مجتمع دوچرخه‌سازی خاورمیانه در قوچان باشیم.


انتهای پیام// ح. خ

 

مدیرعامل مجتمع آساک دوچرخ با قبول تعهداتی ملزم به راه‌اندازی مجدد این کارخانه شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
خیلی حیف شد واقعا تولیدات با کیفیتی داشت من یدونشو دارم خیلی راضیم واقعا متاسفم