آتشکده نگار شهرستان بردسیر مرمت می شود

مدیر حفظ و احیاء اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان از مرمت آتشکده شهر نگار شهرستان بردسیر خبر داد.

آتشکده نگار شهرستان بردسیر مرمت می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛  «مجتبی شفیعی» مدیر حفظ و احیاء اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به این‌که پروژه مطالعه و مرمت آتشکده نگار شهرستان بردسیردر دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمان قرار گرفته است، افزود: با توجه به اهمیت آتشکده نگار و سایت پیرامون آن، این اداره‌کل با بهره‌گیری از یک تیم مجرب و متخصص فعالیت مطالعه و مرمتی این بنا را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان این‌که استان کرمان در پهنه وسیع خود آثار تاریخی متعددی را در خود جا داده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این آثار آتشکده‌های متعلق به دوره ساسانی است که تعداد 5 بنا از این نمونه در استان کرمان وجود دارد که 4 بنا آن در نیمه جنوبی استان( شهرستان ارزوئیه) قرار گرفته و پنجمین آتشکده که به لحاظ کالبدی و ساختاری سالمتر از بقیه است در فاصله 50 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است.

شفیعی با اشاره به این‌که این آتشکده در دامنه ارتفاعات مشرف به دشت باغین بر فراز تپه‌ای سنگی واقع شده است، گفت: این بنا به لحاظ ساختاری متشکل از یک چهار طاقی در مرکز بنا و در پیرامون آن غلامگردی به عرض حدود 80 سانتی‌متر هم‌چنین در ضلع جنوبی آن اتاقی که با یک درگاه به چهار طاقی مرتبط می‌شود، است.

وی افزود: بنای چهار طاقی از طریق درگاه‌هایی که در اواسط اضلاع چهار گانه آن تعبیه شده به فضای بیرون راه دارد و مصالح به کار رفته در ساخت بنا سنگ و ملات گچ نیمکوب می‌باشد که ملات آن از استحکام فوق العاده ای برخوردار است.

مدیر حفظ و احیاء اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به این‌که از گنبد چهار طاقی این آتشکده حدود یک سوم آن باقی‌مانده که آن هم از سنگ و ملات گچ ساخته شده است، خاطرنشان کرد: در فاصله حدود 50 متری این بنا ، بنای سنگی دیگری وجود دارد که با توجه به وجود حجم زیادی از خاکستر در کنار ان قاعدتاً باید آتشدان این اتشکده باشد.

انتهای پیام/س

 

مرمت آتشکده نگار شهرستان بردسیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار