آغاز خرید توافقی زعفران در خراسان جنوبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:خرید توافقی زعفران در مراکز تعاونی روستایی استان آغاز شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ عصمتی پور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با هدف کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از ضرر کشاورزان، زعفران در مراکز تعاون روستایی تا پایان آذر به صورت توافقی خریداری می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه، کیفیت و درجه محصول در آزمایشگاه تعیین می شود،افزود:هر کیلوگرم زعفران ممتاز رشته ای بریده یا نگین 5 میلیون و 400 تا 5 میلیون و 700 هزار تومان، زعفران رشته ای درجه یک یا پوشال مرغوب 4 میلیون و 800 تا 5 میلیون و 100 هزار تومان و زعفران رشته ای درجه دو یا پوشال معمولی 4 میلیون و 300 تا 4 میلیون و 700 هزار تومان از کشاورز خریداری می شود.

عصمتی پور با بیان اینکه خرید توافقی به دو صورت امانی یا قطعی است،گفت: چنانچه زعفران با گواهی بین المللی ارگانیک عرضه شود، 15 درصد بالاتر از قیمت های اعلام شده محصول خریداری می شود.

وی با بیان اینکه در خرید امانی زعفران از کشاورز خریداری و به مدت 3 ماه نگهداری می شود،افزود : در این خرید، 30 درصد قیمت به کشاورز پرداخت می شود اما چنانچه محصول در مهلت سه ماه، توسط کشاورز به فروش نرسد معامله قطعی و بقیه مطالبات به مدت یک هفته پرداخت می شود.


عصمتی پور گفت: در خرید قطعی 40 درصد وجه به کشاورز پرداخت می شود و سپس سازمان تعاون روستایی از طریق بورس کالا، محصول را به فروش می رساند و بقیه مطالبات را پرداخت می کند.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: 15 هزار و 14 هکتار از مزارع خراسان جنوبی زیر کشت زعفران است که پیش بینی میشود امسال 54 تن زعفران ازاین اراضی برداشت شود.

عصمتی پور گفت:زعفران خراسان جنوبی، به دلیل برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از بازشدن از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است.

منبع:صدا و سیما
انتهای پیام/ب


برداشت 54 تن زعفران از مزارع استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.