نیروی دریایی ارتش در آغاز دفاع مقدس غافلگیر نشد/ورود ناو شکن بندرعباس و سبلان به اقیانوس هند

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد:دشمن در آغاز دفاع مقدس قصد غافلگیری ایران‌ را داشت؛ اما با استناد به اسناد می‌بینیم که نیروی دریایی با هوشمندی در دریا غافلگیر نشد.

اولین نشست خبری فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش آغاز شدبه گزارش خبرنگارحوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در آستانه هفتم آذر (روز نیروی دریایی) در اولین نشست خبری خود که در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، با اشاره به تبیین عملکرد و برنامه‌های نیروی دریایی ارتش در دوره جدید فرماندهی این نیرو، اظهار کرد: همه ما به موضوع قدرت ملی آشنایی داریم و می‌دانیم مهم‌ترین بحث در اقتدار ملی بازدارندگی است و رسانه‌ها نوک این پیکان هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: اقتدار و قدرت ملی بدون حضور "رسانه‌های هوشمند" یک خلا جدی را احساس می‌‌کند.

وی با تأکید بر اینکه روز نیروی دریایی، روز بزرگی است که در ۶۷ روز از جنگ تحمیلی برای ایران پیروزی بزرگی را حاصل کرد، گفت: عراق در آن زمان که تصور می‌کرد ایران اسلامی به دلیل خروج مستشاران خارجی تضعیف شده با چراغ سبز استکبار جهانی به ایران حمله کرد.

امیر دریادار خانزادی تصریح کرد: دشمن در آغاز دفاع مقدس قصد غافلگیری ایران‌ را داشت؛ اما با استناد به اسناد می‌بینیم که نیروی دریایی با هوشمندی در دریا غافلگیر نشد و همین موضوع را می‌توان کلید پیروزی دریایی ایران دانست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در آن زمان ۲ بندر فعال داشتیم و تمام صادرات و واردات از آنها انجام می‌شد، گفت: دشمن تصور می‌کرد، می‌تواند با عملیاتی غافلگیرانه این بندر را تصرف و به سمت آبادان برود و‌ بعد از یک هفته ایران فتح کند، البته اگر به شرایط آن زمان نگاه کنیم، می‌بینیم استراتژی دشمن غلط نبود؛ آنها قصد داشتند اقتصاد ایران را به زانو‌ درآورند اما اشتباهی بزرگ انجام دادند. آنها شهر خرمشهر را بمباران و تمام زیر ساخت‌ها را نابود کردند؛ اما با این وجود تفنگداران نداجا و مردم مقاومت کردند و محاسبات دشمن را به هم ریختند و حمله برق آسای دشمن از بین رفت.

وی تأکید کرد: نیروی دریایی در عملیات‌های متعددی شرکت کرد؛ اما آنچه باعث شد تا امام راحل (۷ آذر) را روز نیروی دریایی نامگذاری کنند، "عملیات مروارید" بود. در این عملیات دو سکوی نفتی عراق مورد هدف قرار گرفت و صادرات نفت دشمن قطع شد و اگر حمایت استکبار جهانی نبود عراق توان ادامه جنگ را نداشت. نیروی دریایی در همین زمان ماموریت اسکورت کشتی های تجاری را انجام داد و در آن زمان حدود ۱۰ هزار کشتی تجاری را طی ۱۵۰ عملیات اسکورت کرد که این کار منجر به تأمین حدود ۳۰۰ تن از اقلام اساسی کشور شد.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به سخنان امام خمینی در باره نیروی دریایی ارتش گفت: امام در ۲۸ فروردین ۱۳۶۸ گفتند نیروی دریایی در عرصه دفاع از کشور چون سنگینی درخشان است.

وی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی توجه به زیر ساخت ها ، دانشگاه و حضور در دریاها برای دفاع از منافع ایران با قدرت ادامه پیدا کرد و از سال ۸۶ به شرق تنگه هرمز و مکران منتقل شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ایران در منطقه استراتژیک و راهبردی قرار دارد افزود: ایران در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته که محل انتقال نفت از گذرگاه مهم تنگه هرمز است و رهبری از نیروی دریایی به عنوان پرچم دار توسعه سواحل مکران نام برده و دشمن در اقیانوس گسترش پیدا کرده و تنها راه ارتباط ایران با اقیانوس سواحل مکران است.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش دو استراتژی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی را در دستور کار قرار داده، زیرا اگر بخواهیم با دشمن مقابله کنیم باید جنبه های مختلف تمدن دریایی را احیا کنیم و ناوگان نظامی مولد قدرت دریایی است.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه نیروی در سال‌های گذشته، بیش از ۵۰ ناو گروه را به آب های آزاد اعزام کرده که دنیا را تکان داد و آمریکایی ها را مجبور به واکنش و تحلیل کرده که آیا ایرانی ها توان حضور در اقیانوس اطلس را دارند که به فضل الهی در سال گذشته این اتفاق مهم رخ داد. نیروی دریایی تنها نیروی است که با تمامی تجهیزات نظامی خود وارد بنادر کشورهای دیگر می شود.

وی افزود: نیروی دریایی با تمام تحریم ها و کمبود ها توانست تجهیرات خود را تولید و پرچم ایران را در آبهای آزاد به احتزاز درآورد و به مقابله با دزدان دریایی و برقراری نظم در آبهای بین المللی بپردازد و بیش از ۴هزار و ۲۰۰ کشتی را اسکورت کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از سال ۸۸ شاهد ساخت شناورها توسط نیروی دریایی بودیم که نماد بزرگ آن "جماران" است. ناوشکن "سبلان" و "بندرعباس" برای یک رویداد بزرگ، بزرگترین رزمایش امداد و نجات را در اقیانوس هند و خلیج بنگلادش برگزار و راهی کشور بنگلادش هستند.

وی در ادامه به تشریح برنامه های نیروی دریایی ارتش به مناسبت روز نیروی دریایی پرداخت و گفت: تجدید میثاق با امام راحل و الحاق ناو موشک انداز سپر در دریای خزر خواهیم بود ، سپر نماد حرکت صلح جویانه و دوستان در دریای خزر است . افتتاح فرودگاه جاسک و الحاق بالگردها و شناورها و تجهیزاتی که کار ساخت و به روز سانی آن توسط جوانان این کشور انجام شده از دیگر برنامه ها نیروی دریایی است.

امیر دریادار خانزادی تصریح کرد: رزمایش بزرگ ولایت دریایی را در دی ماه خواهیم داشت، پیشرفت های نیروی دریایی این نوید را می دهد که در فواصل کوتا و کمتر از یک سال دیگر شناورهای سطحی و زیر سطحی را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: ما در آینده نزدیک وارد اقیانوس اطلس خواهیم شد و در بنادر کشور های دوست در امریکای جنوبی پرچم کشورمان را به احتزاز در می آوریم.

انتهای پیام/

«رسانه» نوک پیکان بازدارندگی و اقتدار ملی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار